Definice ledové kávy ani kritéria pro její složení nejsou v žádném předpisu. Záleží tak jen na receptuře výrobců, kolik kávy použijí. Většina prodávaných ledových káv jsou slazené mléčné nápoje s přídavkem rozpustné kávy. Hlavní složkou většiny výrobků je opravdu mléko, proto je legislativa řadí do skupiny mléčných nápojů. Deklarovaný obsah mléka srovnávaných káv často překračoval 70?%.
Všechny srovnávané výrobky obsahovaly rozpustnou kávu, způsob jejího označení se ale lišil. „Předpisy o značení hovoří jasně – pokud nápoj v názvu obsahuje slovo káva, musí být ve složení uvedeno její množství. Nevýhodou pro spotřebitele je fakt, že není sjednocen způsob, jakým se množství kávy uvádí,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest a dodává: „Na výrobcích jsme našli dva různé, vzájemně neporovnatelné způsoby vyjádření. Buď se uvádělo množství kávového nálevu bez informace o jeho síle, nebo množství samotného kávového extraktu, ze kterého se nálev připravuje.“ Nejkomplexněji k označení přistoupil Mr. Brown Iced Coffee-Drink, na jehož lahvičce jsou uvedeny obě informace o složení, a to 1 % kávového extraktu a 30 % kávy.
Nevýhodou deklarace použitého množství vařené kávy, odborně řečeno kávového nálevu, je, že se kupující nedozvědí, jak silnou kávu výrobce použil. „U námi porovnávaných výrobků se množství kávového nálevu pohybovalo v řádu desítek procent. Nejnižší, 13% podíl kávy, sliboval mléčný nápoj Cappuccino značky Müller. Naopak téměř neředěnou kávu ukrývala plechovka Nescafé Black Roast, kde se její obsah dostal na téměř 94 %. Kávou nešetřilo ani Nescafé Cappuccino White, kde káva představovala více než 58 % celého výrobku,“ říká Hana Hoffmannová.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva