O tom, jaké nastavení spotřební daně by ekonomice pomohlo, budou dnes diskutovat odborníci z resortů dopravy a financí, zástupci dopravců a ekonomové. Stát ale potřebuje zvýšit rozpočtové příjmy a proto spíše než dolů bude ministr financí chtít vyšroubovat tuto daň opětovně nahoru. To je ale podle nemálo odborníků špatně. Nižší spotřební daň na naftu by se totiž podle nich vyplatila nejen státnímu rozpočtu, ale i domácnostem a podnikové sféře.
„Aby se dopravci k českým pumpám vrátili, myslím si, že by ten cenový šok musel být poměrně výrazný – snížení spotřební daně minimálně o 1,50 až 2 koruny za litr,“ zmínil v rozhovoru pro Český rozhlas Aleš Rod z národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické.
Podle něj by bylo optimální nastavit spotřební daň na absolutním minimu, které nám dovoluje Evropská unie, což je snížit ji o nějakých 2,50 koruny na litr.
Impuls by se projevil i v hospodářském růstu
„Ono by to neznamenalo okamžitý pozitivní impuls pro státní rozpočet, protože dopravci by se vraceli velmi pomalu. Nicméně když se podíváme, jak strategickou komoditou je motorová nafta, podle mého názoru by se tento cenový impuls projevil nejenom do cen motorové nafty, ale i do hospodářského růstu a do cen ostatního zboží,“ zmínil dále Rod s tím, že stejné kritérium pak neplatí pro spotřební daň na benzín.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb