Krize, nekrize, českým firmám se daří. Drtí zahraniční konkurenci

30.12.2011 12:23

Tváří v tvář krizi existují v Česku i firmy, kterým se daří dobývat světové trhy, kde upevňují své postavení, další zakázky získávají v boji se slavnou konkurencí, dokonce nabírají i nové zaměstnance a ti staří o práci rozhodně nouzi nemají. Patří mezi ně i plzeňské společnosti Škoda Transportation a Škoda Electric. Pro ParlamentníListy.cz to uvedl Josef Bernard, generální ředitel velmi úspěšné Škody Transportation a Jaromír Šilhánek, generální ředitel Škody Electric.

Krize, nekrize, českým firmám se daří. Drtí zahraniční konkurenci
Foto: Hans Štembera
Popisek: Škoda Superb


Auditované a konsolidované tržby skupiny Škoda Transportation za loňský rok představovaly podle mezinárodních standardů finančního výkaznictví (IFRS) 12,12 miliard korun. Čistý zisk celé skupiny je 3,28 miliard korun. "Výší tržeb potvrdila skupina Škoda Transportation své postavení jedné z největších firem zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě.

Rostou i platy


V roce 2010 měla Škoda Transportation celkem 3 492 zaměstnanců, což je o pět procent více, než v roce 2009. Průměrná mzda činila 27 999 korun, což bylo o 20 procent více než celostátní průměr. Do výzkumu a vývoje investovala společnost 989 miliónů korun. Skupina i nadále investuje do nových technologií, za rok 2010 se tato částka vyšplhala na zhruba 600 miliónů korun. Na dani z příjmů právnických osob, fyzických osob, sociálním zabezpečení, zdravotním pojištění a ostatních daních zaplatila skupina Škoda Transportation za rok 2010 celkem 1,05 miliardy korun.


V poslední době uzavřela skupina Škoda Transportation několik významných exportních kontraktů. S jihokorejskou firmou Hyundai Rotem podepsala smlouvu na dodávku kompletního elektrického a mechanického pohonu pro 80 čtyřnápravových elektrických lokomotiv, a to v celkové hodnotě 1,97 miliardy korun. V Číně vyhrála společnost tendr za půl miliardy korun na dodávku kompletní trakční výzbroje pro 23 pětivozových jednotek metra pro město Suzhou.
Příští rok dodá Škoda Transportation na Ukrajinu dvě šestivozové dvoupodlažní elektrické jednotky za zhruba jednu miliardu.korun. Do polské Vratislavi letos dodala 31 obousměrných tramvají za 1,54 miliardy korun. Pro České dráhy připravuje Škoda Transportation 19 kusů jednopodlažních elektrických jednotek RegioPanter, a to v celkové hodnotě 2,5 miliardy korun. V listopadu společnost Škoda Transportation vyhrála tendr na dodávku 31 plně nízkopodlažních tramvají do severomaďarského města Miskolc. Hodnota zakázky dosahuje téměř dvě miliardy korun.

Bombardier má smůlu


Daří se i Škodě Electric, která vyhrála vleklý spor se společností Bombardier, jež podala stížnost proti vítězství škodovácké firmy v tendru na dodávku trakční výzbroje pro nově vznikající trasu metra v čínském městě Suzhou. Potvrdil to Jaromír Šilhánek, generální ředitel Škoda Electric.
"Bombardier vede po celém světě s další společností Škoda Transportation několik sporů, například v Rakousku, Turecku a v Číně, napadl výsledky čínského tendru, ve kterém se svojí nabídkou neuspěl. Čínský úřad pro rozvoj a reformy, což je obdoba úřadu na ochranu hospodářské soutěže definitivně stížnost firmy Bombardier zamítl jako neopodstatněnou a potvrdil vítězství společnosti Škody Electric v tendru za půl miliardy korun," uvedl Jaromír Šilhánek.


"Bombardier tvrdil, že není možné, aby Škoda Electric vyhrála v tendru díky svému technickému řešení dodávky trakční výzbroje, protože Bombardier sám sebe považuje za absolutní špičku ve svém oboru. Vyhráli jsme díky nejlepšímu technickému řešení, nikoliv kvůli tomu, že bychom nabídli náš produkt pod cenou, rozhodně jsme nebyli v tendru nejlevnější," informoval Šilhánek.


V čínském tendru zvítězila Škoda Electric před firmami Siemens, ABB a Bombardier. Vítězství ve sporu vyvolaném Bombardierem si vedení společnosti ceníme o to víc, že s touto firmou vede už několik obchodních sporů. V první fázi by měla Škoda Electric dodat trakční výzbroj pro 23 pětivozových jednotek metra pro čínské město Suzhou ležící 100 kilometrů od Šanghaje, vedle toho má Škoda Electric opci na dalších 15 souprav. Ve městě, které má čtyři miliony obyvatel, se staví nové metro, první trasa je již hotová. Druhá trasa bude mít 22 stanic, dlouhá bude 28 kilometrů a jezdit v ní budou vozy se škodováckou výzbrojí.
„Úspěch na asijském kontinentu je pro nás velmi důležitý už z toho důvodu, že na rozdíl od evropských ekonomik se Čína stále rozvíjí a podporuje nejen domácí projekty, ale má velké ambice exportovat i do zahraničí. Lze očekávat, že úspěch v Suzhou nám otevře dveře na významnější expanzi do tohoto regionu,“ řekl Šilhánek, generální ředitel Škody Electric.


Zatímco Škoda Electric dodá trakční výzbroj pro vozy metra, samotné vozy pak bude vyrábět čínská firma. "V Číně máme pronajaté výrobní prostory, kde se budou postupem času kompletovat naše trakční výzbroje pro vozy metra. V první fázi je ovšem začneme kompletovat ještě v Plzni, do našeho čínského závodu zatím sháníme v řádech desítek nové pracovníky a haly vybavujeme technologiemi," řekl Šilhánek.

Ne propouštění. Ale nábor


Škoda Electric zaměstnává v ČR 740 pracovníků a pro příští rok počítá s tím, že bude zaměstnávat 810 osob. Letošní obrat firmy činil 3,2 miliardy korun a do roku 2016 hodlá vedení společnosti obrat zdvojnásobit. Od roku 2010 vzrostl obrat o 20 procent. Společnost má rozpracováno několik významných zakázek, tou největší je dodávka pohonů pro lokomotivy do Turecka. Jedná se o pohony do 80 lokomotiv a o dalších 280 se bude firma ucházet v tendru, kde by měla uspět.



Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Josef Dvořák

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Zisk

Tvrdíte, že na zisku není nic špatného. Neprotiřečíte si? Protože byla to vaše vláda, která zavedla daň z mimořádných zisků. Naopak jsem si nevšiml, že byste nějak zásadně odstranili všudypřítomnou byrokracii, což jste před volbami slibovali. A další dotaz. Existuje podle vás nějaká hranice, kdy je ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

 Podepište, že nebudete topit uhlím. A klient ČSOB se vzepřel

7:21 Podepište, že nebudete topit uhlím. A klient ČSOB se vzepřel

ČSOB se chlubí tím, že „motivuje“ své klienty k zeleným řešením a nejinak se staví také ke svým fire…