Obří průplav za 200 miliard. Už i Zeman mu věří. Pro zelené fantasmagorie

10.01.2012 8:47 | Zprávy

O průplavu Dunaj – Odra – Labe se pořád jen mluví. Přitom by podle některých vodohospodářů přinesl nespočet pozitiv. V tom vládne shoda i napříč politickým spektrem. Všichni politici označují stavbu tohoto vodního koridoru za nejlepší investici. Penězi by na něj výraznou měrou přispěla Evropská unie a zaměstnal by nespočet lidí. Pouze zelení jsou proti a argumentují výraznými dopady na životní prostředí.

Obří průplav za 200 miliard. Už i Zeman mu věří. Pro zelené fantasmagorie
Foto: Hans Štembera
Popisek: Čestný předseda SPOZ Miloš Zeman

Projekt propojení tří moří - tedy Černého, Baltského a Severního -  vodní cestou, se nazývá Vodní koridor Dunaj-Odra-Labe, zkráceně D-O-L. Jeho stavbu podporují jak levicoví, tak i pravicoví politici. Nicméně se s tím stále otálí. Pouze Strana zelených je proti výstavbě podle Matěje Stropnického obrovské betonové obludy.

Pro obchod s Čínou nezbytné

„V případě propojení vodních cest Dunaj – Odra – Labe je potřeba projednat záležitost s dotčenými státy. Rakousko i Německo toto propojení nepodporují, respektive ho nepovažují za důležité zařadit do hlavní sítě evropských tras. Nicméně i nadále budeme vyvíjet aktivitu ohledně vodního koridoru. Začneme analýzou, která by měla prokázat potřebnost průplavu,“ sdělil ParlamentnímListům.cz Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Expremiér a čestný předseda Strany práv občanů – Zemanovci Miloš Zeman nejdříve pro stavbu průplavu nebyl, ale pak názor změnil. „Vycházel jsem z toho, že dopravní spojení severojižním směrem je už dostatečně obslouženo jednak budovanými železničními koridory a také dálnicí D7. Neuvědomil jsem si, že vedle dopravní funkce má průplav i funkci energetickou, rekreační a vodohospodářskou. Argumenty skutečných vodohospodářů, protože zelené nepovažuji ani za vodohospodáře ani za kvalifikované ekonomy, mě přesvědčily. Tvrdí, že jeho vybudování by mělo i protipovodňovou funkci, a náklady na škody po povodních by tím pádem klesly,“ prohlásil Zeman pro naši redakci.

„Už desítky let se hovoří o tom, že by se měl vybudovat průplav Dunaj, Odra, Labe. Dnes se stává Čína nejsilnější ekonomikou světa a my jsme údajně na posledním místě v obchodu s Čínou. Je to naší blbostí, ale i dopravní spojení na Čínu je špatné. Jak tam dovážet výrobky? Po železnici přes celé Rusko anebo po vodě. Průplav je pro obchod ve velkém nezbytný, ale přitom se dnes pro něj dělá nejméně. Neříkám, že by průplav vše spasil, ale jde o jednu z cest,“ doplnil strategický význam pro dopravu jeho stranický kolega a předseda bývalého JZD Slušovice František Čuba.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

Kde chcete vzít na slibované navýšení platů o 10.000?

A proč jste platy nezvedaly více, když jste mohli? Ostatně vy sama jste byla ministryně. A nehrozí, že když se tak zvedne plat (ne že by se mi to nelíbilo, ale že pak dojde k masivnímu propouštění, protože firmy nebudou moci lidi zaplatit? A co by mě také zajímalo, jestli byste šly znovu do vlády s ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Finanční správa: Daňové echo přineslo výsledky

20:16 Finanční správa: Daňové echo přineslo výsledky

Nový koncept nazvaný Daňové echo, který finanční správa spustila jako inovativní nástroj pro přívěti…