"Je pravda, že je Moravec teplej?" Martin Konvička sledoval debatu ČT o islámu. A pak, bohužel pro jejího moderátora, sedl k počítači

04.03.2015 8:20

Březnové vydání Focusu Václava Moravce věnované otázce imigrace a s tím související problematice islámu se u příznivců iniciativy „Islám v ČR nechceme“ nesetkalo s přílišným pochopením. Na sociální síti Facebook, kde má iniciativa svoji „základnu“ se na pořad vysílaný Českou televizí množí negativní reakce, které poukazují zejména na názorovou jednostrannost. Nepěkná slova se snáší především na hlavu politologa Šádího Shanaáha, jenž se ve vysílání o iniciativu „otřel“, či na moderátora pořadu Václava Moravce, kterého nevybíravě zkritizoval i samotný lídr iniciativy Martin Konvička.

"Je pravda, že je Moravec teplej?" Martin Konvička sledoval debatu ČT o islámu. A pak, bohužel pro jejího moderátora, sedl k počítači
Foto: Hans Štembera
Popisek: Demonstrace proti islámu na Statoměstském náměstí zakončená pochodem k ministerstvu vnitra. Účastnilo se na pět stovek občanů

O problematice imigrace a islámu přišli na Letiště Václava Havla, odkud byl pořad moderovaný Václavem Moravcem vysílán, diskutovat politolog s vazbami na Stranu zelených Šádí Shanaáh, historik Alexej Kelin, egyptolog Miroslav Bárta, kulturní a politický geograf Vladimír Baar, sociolog Dušan Drbohlav, novinářka Petra Procházková, sociolog Daniel Prokop, klimatolog Jan Pretel a ekonom Tomáš Sedláček.

Co padlo v debatě? Čtěte ZDE

Ekonom Sedláček uvedl, že různorodost společnosti ekonomicky prospívá a že jeden z problémů České republiky spočívá v tom, že je možná až příliš homogenní. O tom, že imigrace společnosti prospívá je přesvědčen i egyptolog Miroslav Bárta, který ale jedním dechem dodal, že je vše třeba brát s mírou, neboť kapacita každého území je prý omezená.   

Novinářka Petra Procházková a historik Alexej Kelin poukázali na to, že imigranti u nás často čelí drobným ústrkům. Kelin podotkl, že československá společnost dlouho těžila ze soužití různých kultur, ale to nám tu dnes údajně schází. "Problém je i ve většinové společnosti, která si není jistá vlastním systémem hodnot," pokračoval s tím, že jsme se ještě zcela neoklepali z dědictví totalitní společnosti, a tak prý ještě nejsme připraveni na přijímání uprchlíků. Pro spoustu lidí jsou prý také nejvyšší hodnotou peníze, a takoví lidé si údajně často neuvědomují, jak snadno by se mohli ocitnout v problémech.

Příspěvek ParlamentníchListů.cz do debaty o islámu: Po masakru redakce Charlie Hebdo o soužití muslimů s většinovou populací hovořili například:

Kněz a exsenátor Zdeněk Bárta, předák českých Kurdů Rachid Khalil, evangelický pastor Dan Drápalpolitoložka Vladimíra Dvořáková, politolog Petr Robejšek, exministr zahraničí Cyril Svoboda, generál v z. Andor Šándor, vojenský analytik Martin Koller, sociolog Libor Prudký, publicista Roman Joch, analytik Jan Schneider, Ředitel Česko-arabského centra Šádí Shanaáh ,ministr kultury Daniel Herman, armádní generál v z. Jiří Šedivý, profesor Stanislav Štech, důstojník Řádu akademických palem, novinářská legenda Jan Petránek, mnohonásobný šéfredaktor Pavel Šafr, poslankyně ODS Jana Černochová, senátor ODS Jaroslav Kubera, emeritní biskupka Jana Šilerová, věřící z Valašska, šéf Společnosti česko-arabské Josef Regner, senátor a někdejší kněz František Bublan , poslanec Jiří Dolejš, filozof Martin Škabraha, politolog Daniel Kroupa,  poslanec Martin Komárek, sociolog Petr Hampl

Lidé často vypnou mozek, když vidí šátek na hlavě

Na kameru promluvila i Češka, která se narodila v Praze a před pěti lety přijala islám. "Mně přijde, že lidé často vypnou mozek, když vidí šátek na hlavě. Vidí jen ten obal a neuvědomují si, že v šátku žije normální člověk," prohlásila. Ačkoli se to možná bude českým lidem zdát zvláštní, postavení ženy v islámu je prý v lecčems lepší než na Západě, oceňuje např. důraz na rodinu.

Na slova této ženy v diskuzi navázali politolog Šádí Shanaáh, geograf Vladimír Baar a sociolog Daniel Prokop. Prvně jmenovaný host upozornil, že dnes je jako poměrně násilný vnímán islám, ale v minulosti si podobnými fázemi prošlo i křesťanství, judaismus či hinduismus. Jeden z rozdílů ale vidím v tom, že se dnes muslimové upínají ke svému zlatému věku z minulosti, což je pro lidi snadno srozumitelné," poznamenal Shanaáh. Byť jde často jen o vábničku. Vidíme to na Islámském státu, který se údajně vrací ke kořenům, ale zlatý věk to rozhodně nepřipomíná.

V Islámském státě se homosexualita trestá shazováním svázaných jedinců ze střech vysokých domů. Vše za přítomnosti stovek diváků

Baar dodal, že dnes už se na muslimy začínají orientovat i západní politické strany, které si různými sliby získávají voliče i z této skupiny. Zásadní politickou roli hrál ale islám ještě nedávno i v Egyptě, než uchopila moc do rukou znovu armáda. Prokop k tomu dodal, že i v islámu samotném existuje více "politických proudů", o kterých se ale v Česku moc nediskutuje. "Islámský svět není jednolitý," dal Prokopovi za pravdu Baar. "Lidé hodnotí ve svém okolí soužití s cizinci jako dobré, ale celorepublikově jako horší. A málokterý Čech zná osobně nějakého cizince," prozradil Prokop závěry sociologických šetření. To nejhorší z nás se prý projevuje na sociálních sítích. "Ale v souhrnu bych z nás nedělal xenofobní národ," zdůraznil sociolog.

Podle Baara bychom ale zároveň neměli zapomínat na to, že v islámu existují radikální proudy a jejich přívržencům je třeba se bránit. "Problém je také v kumulaci migrantů na jednom místě, což se odehrálo v západních zemích, kde dochází ke ghettizaci," podotkl geograf Baar. Pokud přijmeme nějaké uprchlíky, musíme vědět, kolik jich přijmeme a co s nimi uděláme. "Mnohem efektivnější je pomáhat lidem v jejich prostředí, kde mají šanci lépe najít práci, než je přijmout u nás, ale zavírat je do ubytoven," vyjádřil svůj názor Baar.

ČT dává moc prostoru islamofobům

Podle Shanaáha ale nemůžeme po Češích, Moravanech a Slezanech chtít, aby ve svém volnu studovali muslimské země a poznávali odlišnosti uvnitř muslimské společnosti. A existuje zde prostor pro islamofobní stranu, zazněl dotaz z publika? Politolog zmínil iniciativu Islám v České republice nechceme a Úsvit přímé demokracie. Shanaáh vyčetl České televizi, že zve představitele iniciativy Islám v České republice nechceme a dává jim prostor. "Ale když se lidí zeptáte, podle čeho volí, tak jen málo z nich zmíní islám nebo imigranty. A častěji strach z islámu projevují chudší lidé. Takže, když se třeba ODS identifikuje s islamofobní rétorikou, tak nejde úplně naproti svým voličům," doplnil Shanaáha Prokop.

"V prostředí, kde není dost informací, zafunguje vlastní tvořivost, zrodí se mýty. Tyto mýty ale někdy ztvrdnou. Mýtus je v tom, že já mohu někoho zastavit a říci mu, ty nemáš právo vstoupit do mojí země. Za prvé demokracie je velmi otevřený systém a za druhé migranti jsou velmi vynalézaví a nachází stále nové cesty," podotýká Drbohlav. Další mýtus se váže k demografickému vývoji. "Je spočteno, že migranti nemohou zastavit stárnutí české populace," zdůrazňoval Drbohlav.

Horší než výbuch Černobylu

Na pořad téměř okamžitě po jeho skončení začali reagovat příznivci iniciativy „Islám v České republice nechceme“ sdružení ve stejnojmenné skupině na sociální síti Facebook. A jednalo se veskrze o negativní reakce.

Odpůrcům islámu v České republice vadí zejména údajná názorová jednostrannost pořadu, jejíž kořeny prý spočívají ve výběru hostů. Ti se prý prezentovali proimigračními, proislámskými názory a promultikulturními názory a nenašel se údajně nikdo, kdo by zastával pravý opak. „Z celého politického spektra pozvou jediného politika. Úplně "náhodou" Shanaáha ze Strany zelených s jasně vyhraněnými proimigračními, proislámskými a promultikulturními názory. Tento politik pak tento prostor na ČT využívá k tomu, aby se vymezoval proti názorovým oponentům a požadoval jejich cenzuru,“ napsal člověk, který má na starosti správu skupiny.

„Bylo to příšerný.  Tolik hloupostí, manipulovaných pravd, polopravd a lží najednou jsem slyšela naposled v Televizních novinách po výbuchu Černobylu, který ovšem nikdo nezmínil,“ postěžovala si jedna z odpůrkyň islámu v ČR.

Základní meziúchylská solidarita

Do diskuze se zapojil i lídr iniciativy Martin Konvička, který si vzal na paškál moderátora pořadu Václava Moravce. „Jaké to bylo? Přihrával Šádímu Moravec? Je pravda, že Moravec je, ehm, teplej? Jestli jo ... tuší Moravec, co dělaj s jeho lidmi v Islámském státu? Je mu to jedno? Necítí "se svejma" žádnou solidaritu? Ach jo...“ napsal Konvička, který své názory na Moravce prezentoval ještě jednou, když reagoval na příspěvek jednoho z diskutujících.

Ten uvedl, že problém spočívá v tom, že „plno takzvaných intelektuálů se uklidňuje domněnkou, že tak hrozné to být u nás přeci nemůže. A mají částečně pravdu, v padesátých letech u nás byly také jen takové malé gulážky a né sovětské super gulagy.  Však ten islám by u nás taky probíhal tak nějak řečeno....s lidskou tváří.“

Konvička s uvedeným argumentem vyjádřil souhlas a uvedl, že ho slýchá i od svých akademických kolegů. „Neberu ho. Jednak to vůbec není jisté a druhák, připadá mi to nízké, nechat se zotročit "jen tak trochu". Máme na víc. Ovšem v případě Moravce (a Štampacha, Klepetka atd.) to pokládám fakt za selhání "základní meziúchylské solidarity". Pfuj. Já třeba za své partnerky život klidně nasadím, a přijde mi to přirozené a normální. Oni ne?“ uvedl lídr iniciatiavy Islám v ČR nechceme.

Co přesně napsal Konvička na Facebook:

Jaké to bylo?

Přihrával Šádímu Moravec?

Je pravda, že Moravec je, ehm, teplej?

Jestli jo ... tuší Moravec, co dělaj s jeho lidmi v Islámském státu?

Je mu to jedno? Necítí "se svejma" žádnou solidaritu?

Ach jo...

Ano, ten argument ("nějak ten islám ošvejkujeme") slýchám i od svých akademických kolegů. Neberu ho. Jednak to vůbec není jisté a druhák, připadá mi to nízké, nechat se zotročit "jen tak trochu". Máme na víc.


 

Ovšem v případě Moravce (a Štampacha, Klapetka atd.) to pokládám fakt za selhání "základní meziúchylské solidarity". Pfuj. Já třeba za své partnerky život klidně nasadím, a přijde mi to přirozené a normální. Oni ne?

 

reklama

autor: luš

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Bitevní stodola.“ Smáli se, ale funguje to. Rusové vyzráli na ukrajinské drony

20:13 „Bitevní stodola.“ Smáli se, ale funguje to. Rusové vyzráli na ukrajinské drony

Válka na Ukrajině přinesla do moderního válčení použití dronů a dalších bezpilotních letounů, které …