"V roce 1968 jsme překazili invazi NATO do Československa." ČT shání kontroverzní ruský dokument

17.06.2015 16:34

Česká televize se snaží získat práva k ruskému dokumentu Varšavská smlouva, odtajněné stránky, který po odvysílání v ruské státní televizi vyvolal diskusi o interpretaci událostí z roku 1968. Programový ředitel ČT Milan Fridrich to potvrdil německým médiím a serveru Hlídacípes.org. Veřejnoprávní televize plánuje dokument zařadit v rámci srpnového komponovaného pásma. Podle odborníků dokument zkresluje historii.

"V roce 1968 jsme překazili invazi NATO do Československa." ČT shání kontroverzní ruský dokument
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vestibul ČT
reklama

„Už několik týdnů jednáme o nákupu licence ruského dokumentu a věříme, že brzy dokument získáme. Naším cílem je dokument odvysílat letos v srpnu v komponovaném večerním pásmu o roku 1968,“ sdělil dnes Fridrich ČTK. „Nejdůležitější pro nás samozřejmě bude zasadit dokument do širokého odborného kontextu a diskuse, která přinese různé pohledy na události roku 1968,“ dodal.

Dokumentární film mimo jiné uvádí, že tehdejší invaze vojsk Varšavské smlouvy byla zákrokem proti chystanému převratu v Československu, který mělo na svědomí NATO a bývalí esesáci a fašisté.

Snímek se krátce po odvysílání stal tématem schůzky českého ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka s ruským velvyslancem v ČR Sergejem Kiseljovovem. Zatímco šéf české diplomacie označil dílo za hrubě zkreslené, velvyslanec se podle Zaorálka snažil význam snímku bagatelizovat a zdůraznil, že stále platí dřívější vyjádření sovětského prezidenta Michaila Gorbačova i jeho ruských nástupců, kteří se přihlásili k ruské morální odpovědnosti za invazi do Československa v roce 1968. Prezident Miloš Zeman uvedl, že ruská televize v dokumentu lže.

Iniciativa žádá o odvysílání

K odvysílání dokumentu již Českou i Slovenskou televizi vyzvala iniciativa slovenských intelektuálů a představitelů veřejného života. „Žádáme vás bezodkladně tento dokument odvysílat v hlavním vysílacím čase veřejnoprávních televizí Slovenské republiky a České republiky s následnou studiovou diskusí našich historiků a politologů,“ uvedli v prohlášení, jež podepsal například publicista Fedor Gál. Občané podle nich mají právo vědět, jak moskevská propaganda „bezostyšně přetváří dějiny“.

Televizní kanál veřejnoprávní slovenské RTVS v reakci na výzvu uvedl, že k dokumentárnímu snímku nevlastní vysílací práva, která drží ruská státní televize. „RTVS může odvysílat pouze formáty, na které má zakoupeny licenční práva. V opačném případě bychom porušili nejen zákony na území Slovenska, ale i mezinárodní právní normy, které striktně dbají na dodržování autorských práv,“ sdělila ČTK manažerka marketingu RTVS Dominika Šulková.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: čtk
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Lidi jsou spodina? Ne! udeřil Okamura na TOP 09. A rozbalil to proti EU: Vytáhl zlé věci

11:54 Lidi jsou spodina? Ne! udeřil Okamura na TOP 09. A rozbalil to proti EU: Vytáhl zlé věci

Premiér Andrej Babiš (ANO) požádal poslance o prodloužení nouzového stavu až do 11. května a podrobn…