Češi jsou šťastní, když naftový motor dělá kravál. Ale budou si muset zvyknout na elektroauta, smála se redaktorka ČT

14.07.2021 18:50

Čeští automobilisté dnes při sledování zpravodajství zřejmě nejásali. Ránu dnes motoristům přichystala Evropská komise, když oznámila, že se s velkou pravděpodobností novým vozem na benzínový či dieselový pohon po roce 2035 již nesvezou, po čemž hnutí ANO premiéra Andreje Babiše ještě přisadilo v Poslanecké sněmovně s návrhem zdvojnásobit podíl biopaliv v pohonných hmotách. Ani to nebylo vše. Následně přišla do vysílání veřejnoprávní televize Vendula Horníková z ekonomické redakce ČT24 a vše dokonala. „Tady si na elektromobily lidé nezvykli, mají rádi ty své spalovací motory… tady jsou lidé šťastní, když dieselové motory dělají kravál,“ vysmála se českým motoristům a začala chválit Skandinávce nakupující elektrovozy.

Češi jsou šťastní, když naftový motor dělá kravál. Ale budou si muset zvyknout na elektroauta, smála se redaktorka ČT
Foto: pixabay.com
Popisek: Prodej automobilů - ilustrační foto

Anketa

Lídr které volební strany si zatím v kampani počíná nejzručněji?

27%
1%
1%
48%
1%
11%
hlasovalo: 13722 lidí
Evropská komise (EK) dnes potvrdila předchozí úniky a oznámila sadu klimatických opatření rozšiřujících emisní povolenky a představila záměr zavést takzvaná uhlíková cla na neekologicky vyráběné výrobky. Komise rovněž oznámila, že do roku 2035 budou muset být nová auta „bez emisí uhlíkových plynů“, přičemž by měl být po roce 2035 zakázán prodej aut na benzínový či dieselový pohon.

Podle návrhu Evropské komise se prostřednictvím povolenek bude nově platit i za znečišťování ovzduší ze silniční či lodní dopravy a vytápění budov.

V pozadu s další ranou pro motoristy, byť pouze pro ty české, nezůstalo ani vládní hnutí ANO premiéra Andreje Babiše, které si na dnešek přichystalo návrh zdvojnásobit podíl biopaliv v pohonných hmotách. Podle kritiků by návrh Babišova hnutí ANO mohl zdražit paliva až o dvě koruny za litr, navíc je otázka, nakolik by tankování takto „obohacených“ paliv prospělo starším vozům.

Návrh z partaje ministerského předsedy Andreje Babiše narazil na tvrdý odpor ostatních sněmovních stran a skončil zamítnutý, balíček klimatických opatření Evropské komise však schválen být může, byť souhlasné stanovisko musí udělit Evropský parlament, ale také členské země Evropské unie. Že by se proti postavila Česká republika, je dosti nepravděpodobné, premiér Andrej Babiš již dříve Evropskou unii v navyšování ambiciózních klimatických cílů podpořil, a lze tedy očekávat, že nebude proti ani nyní.

Spalovací motory tak zřejmě mohou mít v Evropě zaděláno na těžké časy, což dnes silně rezonovalo i vysíláním veřejnoprávního zpravodajství. K tématu se do vysílání ČT24 přišla vyjádřit redaktorka ekonomické redakce ČT24 Vendula Horníková a kritika současných aut padala ostošest.

Redaktorka osvětlila, že vlastníci automobilů se spalovacím motorem je podle současných záměrů budou moci používat i po roce 2035, v autosalonu by už je ale nikdo nenašel. Pobavila se nad tím, že je možné, že někteří lidé v roce 2034 ještě narychlo odkoupí zbývající kusy konvenčních vozů. „To je samozřejmě utopie, nicméně stát se to může,“ podotkla s tím, že se tak s auty na benzín nebo diesel venku setkáme zřejmě i po zákazu jejich prodeje.

Automobilky podle ní přechod na elektromobilitu zvládnou. „Nic moc jiného jim nezbývá, musejí plnit emisní limity,“ podotkla. Baterie do elektromobilů by se prý mohly vyrábět i v Česku. „Je to největší transformace od toho, co se přesedlalo z koní do aut, je to možná trochu přehnané, ale autoprůmysl to takto vnímá,“ dodala s odkázáním na rozhovor s manažerem ze Škoda Auto Martinem Jahnem.

Lidé si podle redaktorky musejí během následujících let zvyknout, že „spalovací motor není normál“, a budou si zvykat na „nový normál“. Že v České republice o auta s elektrickým pohonem zájem není, posmutněle přiznává: „Je to bohužel stále pravda, jsme na chvostu, co se týká zájmu o elektromobily, v celé Evropě… Asi se nemůžeme rovnat s takovým Švédskem, nebo respektive i se severskými zeměmi, kde poslední roky už není výjimkou, kde podíl těch nových elektrických aut je vyšší než spalovacích.“ Co stojí za zájmem o elektromobily v těchto zemích, už Horníková neřekla, například ve jmenovaném Švédsku prodeje elektromobilů vystřelily zvláště v roce 2019 o 253 procent, nemohla za to však touha Švédů po nabíjení, nýbrž fakt, že švédský kabinet přiklepl na elektromobily masivní dotace.

„Tady si na to lidé nezvykli, mají rádi ty své spalovací motory,“ pobavila se redaktorka a přisadila si na Čechy, že „jsou šťastní, když dieselové motory dělají kravál“. Brzy podle ní ale budou mít dokonáno. „Nicméně budou si asi muset zvyknout na ty elektromobily,“ zakončila a podotkla, že bychom měli začít s budováním dobíjecích stanic.

Závěrem zaznělo, že „jsou určité debaty“ ohledně začátku a konce elektromobilů, tedy ohledně jejich výroby a likvidace, tyto procesy totiž nejsou bezemisní stále ani zdaleka, co s tím, se však stále neví.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

18:22 Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

Jak ovlivní balík pomoci z USA a nové mobilizační předpisy pro Ukrajince vývoj rusko-ukrajinského ko…