Lidovecký senátor Petr Šilar, dlouholetý příznivec a propagátor soutěže nejen v horní komoře Parlamentu, objasnil, že je potřeba podpořit české potravináře, často malovýrobce, aby se mohli alespoň trochu postavit nekonečnému přílivu potravinářských produktů ze zahraničí.
„Právě soutěže, jako je například tato, ukazují zákazníkům, že naše potraviny jsou nejen kvalitní, ale mnohé dokonce vysoce kvalitní a chutné. Ocenění Českou chuťovkou je svým způsobem i projevem vlastenectví. Já jsem se potkal se spoustou přátel i spolužáků, kteří mají tento titul vystavený všem na očích v kanceláři či provozovně jako čestnou záležitost a jsou na něj patřičně hrdí,“ řekl.
Jste pro zavření hospod a restaurací? (Ptáme se od 10. 11. 2021)Anketa
Ta, co si na nic nehraje
Česká chuťovka je značka, která si na nic nehraje. Tolik její slogan. Vznikla na základě soukromé, spontánní iniciativy renomovaných potravinářských odborníků, a soukromou iniciativou zůstala.
Proto se s ní také nesetkáme, na rozdíl od jiných, se státní účastí, ani na obrazovkách veřejnoprávní televize. Potravinářští fachmani chtěli a chtějí přispět ke zviditelnění těch českých výrobců, kteří si na kvalitě, a zvláště chuti svých surovinově a technologicky nešizených potravin, zakládají.
Potravináři, již se do soutěže před třinácti lety přihlásili, se dali spočítat velmi rychle. Vzhledem k tomu, že šlo o spontánní iniciativu nadšenců bez jakékoli finanční podpory z veřejných zdrojů, byly začátky povzbudivé.
Organizátoři zjistili, že má smysl poukázat na kvalitní český potravinářský výrobek, a především vyzdvihnout to nejdůležitější, chuť. Tato skutečnost byla tehdy a do značné míry i nyní díky všem pohádkám o nutričních hodnotách a škodlivých éčkách oficiálně značně neoblíbená. A výrobci i veřejnost myšlenku, že je potřeba ocenit i chuť výrobku, ráda převzala.
Organizátoři neustrnuli, proto se součástí soutěže od roku 2011 stala i „Dětská chuťovka“, kde hodnotitelskou komisi tvoří děti a mládež od 6 do 16 let. Ti posuzují výrobky určené právě jim. Dětská porota je složená z členů Dětské tiskové agentury, žáků Základní školy Londýnská a VOŠES a SPŠ potravinářských technologií Podskalská. Podle odborníků jsou to prý nejpřísnější hodnotitelé, se kterými se dosud setkali. A do třetice; v roce 2012 přibylo ocenění pro jedinou výraznou osobnost českého potravinářství, a to titul „Rytíř české chuti“.
Pohled do Valdštejnského sálu. Druhá zprava je předsedkyně hodnotitelské komise prof. Ing. Jana Dostálová. Foto: Antonín Karoch
Předsedkyně hodnotitelské komise, profesorka Jana Dostálová, s potěšením konstatovala, že zájem výrobců o přihlášení do soutěže neklesá, ale stoupá.
„To je velice pozitivní. Potraviny na našem trhu by měly být především chutné. Jídlo je součástí radosti ze života. Když si pochutnáme, tak si rozšíříme toto spektrum radosti. Potraviny by měly být také zdravé a přispívat k prevenci řady onemocnění, které se v naší populaci vyskytují. Obavy leckterých zastánců zdravého životního stylu bych chtěla trochu rozptýlit. Žádné potraviny nejsou nezdravé! Nezdravé je pouze jejich konzumované množství. To je i doporučení Společnosti pro výživu, které jsme letos inovovali a naše upozornění jsme pojmenovali jako „Zdravá třináctka.“
Letos uspělo 53 potravinářských firem
Již 13. ročník soutěže o značku „Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2021“ a „Dětská chuťovka 2021“ se konal pod záštitou Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova a ministra zemědělství Miroslava Tomana.
Uspělo celkem 53 českých firem, jejichž představitelé převzali na slavnostním vyhlášení výsledků v úterý 2. listopadu v Senátu ocenění za nejchutnější potraviny vyrobené v České republice.
Značkou „Česká chuťovka 2021“ se může nově pyšnit 185 výrobků a značkou „Dětská Chuťovka 2021“ dalších šestnáct. Titulem „Rytíř české chuti“ byl poctěn Jiří Souček, za jehož působení v pozici obchodního ředitele získaly Uzeniny Beta i díky jeho zápalu pro zavádění nových technologií a inovačních trendů při dosahování trvale nejvyšší kvality masných výrobků již desítky ocenění „Česká a Dětská chuťovka“ při stále rostoucí přízni zákazníků.
Letos se soutěže zúčastnilo nejvíce řezníků a uzenářů. Po nich následovali pekaři a ostatní potravináři; cukráři, konzerváři, mlékaři, pivovarníci a přibyly i další potravinářské profese. Objevily se tu i některé zajímavé novinky. Například firma Beskydské uzeniny Chodura získala ocenění „Česká chuťovka“ za výrobky „Pečená šunka“ a „Krkovice z pece“ uzené při vyšší teplotě.
Normálně se zabývají výrobou tepelně odolných pekařských marmelád. Nyní zkusili sirupy a vyšlo jim to. Foto Antonín Karoch
Velice chuťově zajímavý byl i výrobek „Písecký pršut“, zauzená a zasušená vepřová pečeně z Maso-uzeniny Písek. Pražská firma Hudera a syn se krom jiných výrobků prezentovala úžasnou Střešovickou chorizo klobásou se zeleným pepřem. Za zmínku stojí i novátorské Slaninové čatní s chilli, s portským vínem nebo uzenou paprikou z firmy Natura Bohemica II.
Zajímavou prezentaci předvedli zástupci jednoho z mála nezávislých průmyslových pivovarů u nás, tedy Tradičního pivovaru v Rakovníku a jeho trojici piv s názvem Bakalář a Pivovaru Chotěboř s jeho pivy Chotěboř Originál a Tankové. Samozřejmě nelze vyjmenovat všechny oceněné, ale na závěr je dobré přidat sladkou tečku.
Tou byly sirupy firmy FRUJO.
Firma se zabývá především výrobou speciálních ovocných marmelád a náplní pro pekaře a cukráře. Uvědomili si, že s jejich technologií mohou zkusit vyrábět i nealkoholické sirupy. A vyšlo jim to. Získali za ně „Českou chuťovku“.
Chraňme se „Semaforu zdraví“!
„Žijeme ve zvláštní době, která na nás sesílá záhadné přírodní metly, ale i sociální inženýry,“ poznamenal ředitel soutěže Josef Sléha. „O nich jsme si mysleli, že navždy utekli dveřmi, ale oni se nám eurookny vracejí. Houfy takzvaných výživových poradců, odborných bloggerů, influencerů, jejichž jedinou kvalifikací je drzé čelo a schopnost manipulovat lidmi skrze sociální sítě, útočí na zdravý rozum a vytváří až sektářské přístupy k potravinám. Různé byrokratické struktury pod vlivem lobbistických zájmů také nechtějí zůstat pozadu, a tak krom semaforů na křižovatkách budeme mít asi i semafory v obchodních regálech pro ty, kteří rádi podléhají zkratkovitým heslům a obrázkům!“
V tomto ohledu měl Sléha dobré informace.
V sousedním Německu se už na potravinářských obalech objevuje stylizovaný semafor zdraví. Ten ukazuje zákazníkovi, jak zdravá je potravina, kterou hodlá zakoupit. Bohužel evropští hodnotitelé trochu popletli kritéria, takže například Coca-Cola bez cukru vychází lépe než mléko plné laktózy a živočišných proteinů.
Antonín Karoch, autor reportáže
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový