Český Skyfox přepisuje pravidla. Aero Vodochody nabízí armádám víc než jen letouny

10.07.2025 15:54 | Monitoring

Český výrobce vojenských letadel AERO Vodochody AEROSPACE hlásí průlom na trhu s výcvikovými proudovými letouny. Nový typ L-39 Skyfox, nástupce slavného Albatrosu, není jen moderním cvičným strojem, ale také klíčem k nové filozofii podpory provozu. Aero nově nabízí armádám dlouhodobou provozní dostupnost a předvídatelnost nákladů prostřednictvím programu Skycare. Prvními zákazníky jsou státní podnik LOM PRAHA a Maďarské obranné síly.

Český Skyfox přepisuje pravidla. Aero Vodochody nabízí armádám víc než jen letouny
Foto: Aero Vodochody
Popisek: Aero Vodochody

Podle vedení Aera nejde pouze o dodávku techniky, ale o posun k plné zodpovědnosti za životní cyklus letounu. „Uzavřením těchto kontraktů se Aero zařazuje mezi přední světové výrobce, kteří dokáží garantovat vysokou provozní dostupnost svých letounů po celý jejich životní cyklus,“ uvedl Filip Kulštrunk, výkonný viceprezident a obchodní ředitel Aera. 

Anketa

Věříte, že příčinou (jednou z příčin) výpadku elektřiny byly obnovitelné zdroje?

hlasovalo: 10870 lidí

Konkrétně v Pardubicích bude LOM PRAHA využívat čtyři letouny L-39 Skyfox pro výcvik pilotů. Aero zajistí nejen jejich údržbu a logistiku, ale i možnost další modernizace. Smlouva má platnost do konce roku 2028. V Maďarsku se kontrakt vztahuje na celkem dvanáct letounů, které budou po dobu pěti let podporovány přímo z Vodochod, včetně školení personálu a technické asistence přímo u zákazníka. Aero zde garantuje provozní připravenost přesahující 80 procent – což je v armádním provozu mimořádně ambiciózní parametr.

Zásadní novinkou je právě systém Skycare. Podle Ondřeje Koukola, který má v Aeru na starosti produktovou strategii, je hlavním přínosem programu možnost detailního plánování provozních nákladů. „Skycare je komplexní řešení podpory provozu, které spojuje integrovanou logistiku, technické služby, školení a zákaznickou péči. Umožňuje zákazníkům plánovat rozpočet podle letových hodin a přizpůsobit si rozsah služeb podle konkrétních potřeb,“ vysvětlil Koukol. Do budoucna firma plánuje rozšíření služeb o pokročilou datovou analytiku a prediktivní údržbu, tedy funkce běžné spíše u dopravních nebo bojových letounů vyšší kategorie.

Letoun L-39 Skyfox vychází z osvědčené konstrukce Albatrosu, který se stal exportním úspěchem československého leteckého průmyslu. Aero uvádí, že za sto let své existence vyrobilo přes 11 000 letounů, přičemž desítky z nich stále slouží v armádních výcvikových systémech po celém světě. Skyfox přináší moderní avioniku, nízké provozní náklady a plnou připravenost pro výcvik pilotů určených pro letouny čtvrté a páté generace.

Dodávky nového typu už probíhají. LOM PRAHA převzal první dva kusy začátkem roku, zbývající dva budou doručeny do konce třetího čtvrtletí. Maďarsko obdrželo první tři Skyfoxy v květnu.

Celý vývoj potvrzuje, že Česká republika stále drží silnou pozici v obranném a leteckém průmyslu. Aero Vodochody patří k největším výrobcům v regionu a kromě vojenské techniky se podílí i na výrobě a vývoji civilních komponentů pro světové letecké giganty. Nový přístup ke službám, který firma demonstruje na Skyfoxu, může podle odborníků zvýšit konkurenceschopnost českého leteckého průmyslu nejen ve střední Evropě, ale i globálně.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

Aero , Aero Vodochody

autor: Karel Výborný

style="min-height:300px;"> reklama
Diskuse obsahuje 5 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Zásadní otázka k blackoutu. Vitásková je velmi zvědava na odpověď

10:39 Zásadní otázka k blackoutu. Vitásková je velmi zvědava na odpověď

Proč nebyly zapojeny příčné transformátory? ptá se někdejší šéfka ERÚ Alena Vitásková. Blackoutu se …