U státní maturity letos propadlo o 2,5 % více žáků než v loňském roce. Nejvíce neúspěšných žáků bylo na středních odborných učilištích, kde maturitu nesložilo 37,9 % žáků, naopak nejlépe si vedli studenti gymnázií, kde neuspělo jen 3,3 % maturantů.
Podle listu Chládek plánuje, že učni by místo maturity skládali mistrovskou zkoušku. Učeň by se k ní mohl přihlásit po dvou letech praxe, kterou by absolvoval po škole. Mistrovská zkouška by zároveň měla sloužit jako předpoklad pro vstup na vysokou školu. „Ministr by také zavedl jinou úroveň maturitní zkoušky pro gymnázia a pro odborné školy,“ poznamenaly noviny s tím, že Chládek chce tohoto svého záměru dosáhnout ještě do konce volebního období.
Ministrovy plány ocenil předseda Asociace učňovských zařízení Jan Štursa. Naopak expert na vzdělávání z organizace EDUin Tomáš Feřtek v rozhovoru pro list uvedl, že ministrova představa o tom, že by se měl zvýšit počet lidí bez maturity, je chybná. „Náš problém je přesně opačný, jsme země s vysokým počtem lidí v nematuritních oborech a měli bychom studentům poskytovat více všeobecného vzdělání, ne méně,“ uvedl Feřtek.
Kritizoval také Chládkův záměr zavést dvě úrovně státních maturit. Naznačil, že současná úroveň maturit není příliš obtížná. „...a pokud ji tolik studentů z učňovských škol nezvládne, je úroveň těch škol asi špatná.... Když tu zkoušku rozdělíme a budeme zkoušet učivo, zmizí smysl celé investice (myšleno do státních maturit - pozn.PL),“ uvedl Feřtek.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam