Fila v rozhovoru pro Český rozhlas hovořil o cenách České filmové akademie, které proběhnou v sobotu. „Českého lva sleduji z profesního zájmu, zejména sleduji, jak se tam promítnou Ceny filmové kritiky, zda jsme, nebo nejsme inspirací,“ řekl Fila s tím, že Ceny české filmové akademie nemají tak zásadní významnost, jako když se rozdávají Oscaři nebo ceny filmového festivalu v Cannes.
„Je to taková výroční anketa z toho, co je k dispozici, co v tom roce vzniklo. Ale není to soutěž, kde někdo o něco usiluje,“ řekl s tím, že český filmař je rád, že cenu dostane, ale neusiluje o ni. „Je to, jako když jsem dostal tu cenu Gender mana, je to hezký, ale já jsem se nikam nehlásil a neusiloval o to, prostě mně ji dali,“ vzpomněl na svoje vlastní ocenění.
Fila kritizuje Českého lva zejména z pozice výboru Cen české filmové kritiky. „Ty ceny vznikly právě proto, že spoustu filmů bylo pod rozlišovacími schopnostmi filmové akademie a Český lev je nezohledňoval. Takže jsme zdůrazňovali filmy, které byly mírně opomíjené,“ vysvětloval. „Shoda nás kritiků a akademie občas nastane, spíše ale proto, že je nedostatek kvalitních českých filmů,“ dodal.
K letošním favoritům Českého lva řadí film Staříky, Vlastníci a Nabarvené ptáče. „Já bych vyzdvihl film Staříci, který trošku redefinuje, jak se točí české filmy, a navíc akcentuje téma spravedlnosti, které je v českém filmu opomíjené. Pak jsou tam Vlastníci, což je podle mě to, co by měl být dobrý český mainstream. No a Nabarvené ptáče, to je unikát, který se vymyká úplně všemu, je to od revoluce největší producentský počin,“ zhodnotil Fila.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jma