Dojde po dlouhých letech k urychlení stavby strategických dopravních tepen?

29.09.2018 18:20

Tato otázka byla v poslední době námětem několika akcí či veřejného slyšení v Senátu. Zářným příkladem zdržování, hlavně kvůli ekoaktivistům, je dálnice D49. Posun by měl nastat též u další části D55. Tématem se dlouhodobě zabývá někdejší zlínský hejtman a předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě Libor Lukáš.

Dojde po dlouhých letech k urychlení stavby strategických dopravních tepen?
Foto: PL
Popisek: Předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě Libor Lukáš

Dálnice D49 i D55 už měly dávno sloužit veřejnosti a ulevit městům a přetíženým místním komunikacím. Kvůli několika jednotlivcům ale zůstávají na papíře a místo stavbařů s nimi mají práci hlavně úředníci a soudci. Dopravní tepny D49 a D55 jsou klíčové projekty pro rozvoj nejen Zlínského a Jihomoravského kraje. K petici, požadující jejich urychlené dokončení, se v Senátu konalo veřejné slyšení za účasti investora, orgánů veřejné správy i odborné veřejnosti.

„Opět jsme se posunuli o kus dál v našich dlouhodobých snahách změnit legislativu tak, aby nebyly obstrukcemi stále těch samých lidí blokovány projekty, které jsou zcela nepochybně ve veřejném zájmu,“ říká Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě. Právě tato organizace, složená z odborníků na dopravu, zmíněnou petici iniciovala. Nakonec ji podepsalo bezmála 17 000 lidí. Jde tak o další zásadní argument, proč by se měly zákony dotýkající se budování dopravní infrastruktury zásadně změnit. Peticí se nyní budou zabývat dva důležité výbory horní komory Parlamentu České republiky.

Velmi dobré zprávy navíc v posledních týdnech přišly i od soudů, které jasně řekly, že člověk, jeho zdraví a bezpečnost stojí nad křečkem.

Libor Lukáš se ve výstavbě dálnic angažoval v letech 2000 až 2012 jako hejtman či člen nejužšího vedení kraje a v této aktivitě nadále pokračuje z pozice předsedy Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě. „V minulosti se nám podařilo dovést dálnici D1 do Zlínského kraje, zprovoznit první část dnešní D55 mezi Hulínem a Otrokovicemi či připravit projekt dálnice D49. Pak přišel několikaletý útlum, kdy odpovědné samosprávy ani úřady nedokázaly najít recept na obstrukce aktivistů. Naše sdružení ale nepolevilo. Ve spolupráci s otrokovickou radnicí se nám podařilo odstranit všechny problémy a letos tak, doufejme, konečně začne výstavba jihovýchodního obchvatu města směrem k Napajedlům, tedy další část D55,“ konstatoval Libor Lukáš.

Nejlepší cestou, jak v rozumné době dostavět páteřní dopravní infrastrukturu v naší zemi je změna příslušných zákonů. Jejich současná podoba způsobuje, že některé projekty nabírají zpoždění až 10 let. Reálně tak hrozí, že se České republice nepodaří čerpat na tyto důležité investice evropské dotace a vše se bude následně hradit z národních zdrojů. I to zaznělo na mezinárodní konferenci Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů. Její již osmý ročník tradičně hostily Luhačovice. 

Účastníci konference pozitivně hodnotili přijatý zákon o Urychlení výstavby dopravní infrastruktury, zároveň se shodli na potřebě urychleného řešení celé stavební legislativy. A to jak v oblasti majetkové, správní, tak i oblasti environmentální. Existující problémy v zákonech totiž ve svém důsledku zásadně narušují plynulou přípravu a realizaci nosných staveb dopravní infrastruktury s dopady na jejich opoždění i o 10 a více let. „Musíme mít takové zákony, které primárně hájí zájmy naprosté většiny lidí. Aktivisté schovávající se za křečky nesmí mít takové možnosti. Současný stav, kdy skupinka jednotlivců může obstrukcemi mařit naprosto klíčové stavby, není normální,“ podotýká Libor Lukáš. 

V rámci konference bylo zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR, města Kunovice, města Uherského Hradiště a Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě podepsáno Memorandum o vzájemné spolupráci na infrastrukturním projektu Mimoúrovňové křížení I/50 Kunovice – Uherské Hradiště – Staré Město. Jeho cílem je zlepšení dlouhotrvající neúnosné dopravní situace v tomto dopravním uzlu.

O tom, že nedostatečně rozvinutá síť dálnic a absence moderních železnic, brání dalšímu zvyšování kvality v regionech i snižuje konkurenceschopnost celé země, snad nikdo nepochybuje. Přesto jsou naše zákony nastaveny tak, že snaha o realizaci velkých staveb vyžaduje vedle běžné erudice i pořádnou dávku osobního nasazení a kreativity. Ovšem ani to mnohdy nestačí. Výsledkem je tak doslova tragické tempo budování důležité infrastruktury. Nyní, zda se, se podařilo vykročit správnou cestou.

Poslanci a po nich i senátoři dali zelenou novele Zákona 416/2009 Sb. O urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Obsahuje seznam investic při jejichž realizaci bude možné uplatňovat dva základní principy – mezitímní souhlas a fikci souhlasu. To první znamená, že stavba na problematických pozemcích se může realizovat nezávisle na sporu o výši náhrad. To druhé pak zavádí pravidlo, že pokud úřad nevydá závazné stanovisko do 60 dnů je to totéž, jako by neměl námitek.

Bc. Libor Lukáš

  • Regionální politik Zlínského kraje, manažer a podnikatel

“Vzhledem k tomu, že naše Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě obě opatření dlouhodobě navrhuje, to vítáme. Stejně přímočaře je nutné řešit také další problém, který nám neumožňuje významné stavby rychle realizovat. Tím problémem, kterému s nadsázkou říkáme křeček, jsou obstrukce ekologických aktivistů – pohříchu jde mnohdy o jednotlivce. O tom, jak destruktivní následky jejich jednání má, vypovídá případ dálnice D49, která podle nich měla ohrozit několik živočichů, mezi nimi křečka. Ano, soudy sice jejich námitky smetly ze stolu, ale trvalo to několik let, během nichž lidé dál trpěli kolem přetížených silnic. A právě proto u nás musí dojít k dalším legislativním změnám,” uvádí k tomu Libor Lukáš.

Stejně tak musí podle jeho slov dojít k revizi současného systému financování dopravní infrastruktury. Není kontinuální a předvídatelný, což ohrožuje snahy o dobudování prioritní sítě do roku 2030. Dlouhodobá stabilizace oblasti financování znamená i zamyšlení se nad udržitelností současného mechanizmu daňového financování a jeho postupného nahrazení výkonovým financováním, včetně PPP. Čeká nás také strategické rozhodnutí o udržitelné financování silnic II. a III. třídy, kdy jsou vedení krajů odkázána na libovůli konkrétní vlády,” uzavírá Lukáš s tím, že se snad podaří posunout věci dopředu a vykročit cestou zdravého rozumu.

reklama

autor: Radim Panenka

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„To jste neměli vědět.“ Fiala v centrále CIA. Toto vyplavalo z minulosti

21:40 „To jste neměli vědět.“ Fiala v centrále CIA. Toto vyplavalo z minulosti

Když na jaře 2019 zavítal Andrej Babiš coby premiér do sídla CIA, vzbudilo to rozruch. Vyjádřila se …