Firmy chtějí v reklamách vyvážet ideologii? Jakl popsal, co z toho bude za průšvih

08.03.2021 19:50

Hudebník, publicista a spolupracovník bývalého prezidenta Václava Klause Ladislav Jakl se ve svém komentáři zamýšlel nad nebezpečností vyvážení kultury a obecně ideologie do zemí z jiných civilizačních okruhů. Sušené mléko v Africe nebo polonahá běloška na billboardu v muslimské Arábii? „Agrese a arogance!“ To prý může mít následky. Alergickou reakci. „Zamýšlí se nad tím někdo?“

Firmy chtějí v reklamách vyvážet ideologii? Jakl popsal, co z toho bude za průšvih
Foto: Vít Hassan
Popisek: Rozruch na Národní třídě. Přichází Ladislav Jakl a skupina D.O.S.T.

Anketa

Který případný kandidát na prezidenta vás oslovuje nejvíc?

hlasovalo: 21753 lidí

„Kdysi někoho napadlo vyvážet z Evropy do Afriky sušené mléko ve velkém a skoro zadarmo. Vyvážející vypadal jako zachránce světa. Jenže ono se ukázalo několik háčků. Vesnické africké obyvatelstvo nějak nevědělo, co si s tím bílým práškem počít, a navíc se množily případy hromadných vážných střevních a žaludečních potíží způsobených intolerancí domorodců k laktóze – mléčnému cukru,“ uvádí Jakl příklad, aby poukázal na to, že ani stravovací zvyklosti lidí po celém světě nejsou univerzální.

Podle Jakla je samozřejmé, že někdy někdo něco nedomyslí a stane se malér jako právě v případě sušeného mléka v Africe. Ale nemusí tomu prý tak být vždy. „Často však nejde o nedomyšlenosti, ale o kulturní a civilizační necitlivost. Myslíte, že je citlivé vnucovat například uprostřed Afriky nějakou potravinu (nebo třeba hygienické či drogistické potřeby) všudypřítomnou agresivní reklamou, na které příslušný produkt prezentuje blondýna se svou blonďatou rekvizitou, tedy roztomilou bílou holčičkou?“ ptá se Jakl.

„Anebo myslíte, že je citlivé vnucovat někde uprostřed muslimské Arábie opalovací krém všudypřítomnou agresivní kampaní, v rámci které v každé vsi narazíte na billboard bělošky v bikinách, lesknoucí se po celém polonahém těle olejíčkem s faktorem třicet?“ dotazuje se Jakl dál s tím, že v takovýchto případech jde dokonce o agresi, aroganci a vnucování ideologie.

Na takovou necitlivou reklamu podle Jakla nakonec doplatí ona konkrétní firma. „Svým zákazníkům, jejichž zvyklosti nejen nerespektuje, ale snaží se je přeučit, se zhnusí a nic jim pak neprodá. Neměla respekt k prostředí, ve kterém chce komunikovat svou produkci, pohoří na tom. Nechytne se. Neuspěje.“

Takovéto převýchovné kampaně západních společností mohou být prý dokonce kontraproduktivní a nebezpečné. „Společnost, kobercově bombardovaná cizorodými kulturními a etnickými vzorci v reklamách, se začne intuitivně bránit, začne cítit odpor vůči vetřelcům, protože právě jako vetřelce bude africká vesnice onu veselou blondýnku vnímat. A místo aby kampaň sloužila k toleranci a k zesamozřejmění faktu, že svět je pestrý, vzbudí alergickou reakci. Reakci s kdovíjakými následky.“

„Domyslel to někdo?“ ptá se na závěr své úvahy Jakl.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: AZy

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

11:12 Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

Ceny pohonných hmot za poslední měsíc rostou a rostou. Pojďme se podívat, proč tomu tak je, zda se r…