Inspirace ze Švýcarska. Týká se dálničního mýta

12.09.2018 20:54

České Ministerstvo dopravy, které neví, co se zpackaným mýtným tendrem, dostalo zajímavou inspiraci. Kapsch zvítězil ve Švýcarsku – zmodernizuje tamní mýtný systém. Zároveň dokončil modernizaci rakouského mýta. V Německu převzal kontrolu nad mýtným systémem stát.

Inspirace ze Švýcarska. Týká se dálničního mýta
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Švýcarské federální úřady pověřily Kapsch modernizací silniční infrastruktury pro výběr mýtného v této alpské konfederaci. „Švýcarsko je v Evropě známé tím, že hledá vždy nejvyšší dodavatelskou kvalitu, proto je toto vítězství pro Kapsch obzvlášť cenné,“ vysvětluje Karel Feix, šéf tuzemského Kapsche, podle nějž sehrála roli i úspěšná česká reference. Společnost Kapsch TrafficCom zároveň v těchto dnech předala po finálním půlročním testování zmodernizovaný rakouský mikrovlnný mýtný systém tamnímu silničnímu správci ASFINAG. Završila tak projekt GO Maut 2.0, na němž pracovala od svého vítězství v tendru v roce 2016.

Kapsch v Rakousku obhájil pozici

Od roku 2016 rakouská technologická skupina Kapsch TrafficCom modernizovala pro ASFINAG silniční mýtnou infrastrukturu na přibližně 500 místech a v samotném centrálním systému. Téměř všechny základní komponenty včetně provozního softwaru technologie výběru mýta byly vyvinuty společností Kapsch ve vídeňském výrobním závodu. Rakouský mýtný systém provozovaný státním silničním správcem ASFINAG je odteď plně modernizován na verzi GO Maut 2.0 a připraven na další desetileté fungování. Projekt zahrnoval výměnu technologií pro rozpoznávání a klasifikaci zpoplatňovaných vozidel, modernizaci 387 mýtných a 72 kontrolních bran, dobudování 38 nových mýtných a kontrolních zařízení, zprovoznění plně zálohovaných datových center či nastavení nepřetržitého technického provozního a monitorovacího střediska výběru mýta. „Na rozdíl od Rakouska je český mýtný kontrakt nastaven pro stát výhodněji tak, že provozovatel provádí modernizaci systému kontinuálně celých deset let,“ říká Karel Feix.

Cenné vítězství ve Švýcarsku

Společnost Kapsch TrafficCom byla pověřena modernizací kombinovaného systému pro výběr mýtného od nákladních vozidel ve Švýcarsku. Projekt pro Švýcarský federální úřad pro budovy a logistiku a Federální celní správu zahrnuje modernizaci silničních a centrálních komponent mýtného systému a rozšířené funkce pro dosažení interoperability s evropským systémem elektronického výběru mýta (EETS). Dojde k aktualizaci systémů hraničních bodů, kontrolních systémů, dohledových vozidel a hlavních datových středisek. Kapsch rovněž ponese odpovědnost za údržbu a provoz systému do konce roku 2020, s možností každoročního prodlužování až do konce roku 2024. Celková hodnota zakázky přesahuje 20 milionů eur.

Důležitou součástí zakázky je zajištění interoperability s unijním EETS. Počínaje rokem 2020 bude ve Švýcarsku možné zcela automaticky zaznamenávat a účtovat poplatek za těžká nákladní vozidla na základě ujeté vzdálenosti i s využitím palubního zařízení od externích poskytovatelů mýtných služeb. Pro vozidla s povinností platit poplatky se tak eliminuje povinnost přepravců ze zahraničních zemí podávat na švýcarských hranicích manuální hlášení. Tato situace ulehčí administrativu pro přepravní společnosti a zkrátí dobu transakce při jízdě do a ze Švýcarska. Modernizace současných silničních mýtných systémů proběhne v rámci běžného provozu do konce roku 2019.

V souvislostech s českým mýtem a nevydařeným tendrem na nového provozovatele jsou zajímavá i další fakta. Kapsch dodal a provozoval rakouský mýtný systém od 1. 1. 2004, přibližně po roce si jej do plné správy převzal státní silniční operátor ASFINAG. Ten si Kapsch ponechal jako subdodavatele pro softwarová řešení a mýtné technologie (kontrakt na deset let plus čtyřletá opce). V roce 2015 tak ASFINAG v tendru vybíral nové subdodavatele, „přesoutěžoval“ si nejen Kapsch, ale i Raiffeisenbank – bankovní a zúčtovací služby.

Se svou soutěží o nového mýtného provozovatele si rázně poradili také v Německu. K 1. 9. 2018 si převzal plnou provozní kontrolu nad tamním mýtným systémem stát.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ane

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

16:34 „Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

V Budapešti od čtvrtka již potřetí probíhá maďarská verze Konference konzervativní politické akce (C…