O tom, že je „možností, jak přinést LGBT+ téma do školy, je celá řada“ hovoří webové stránky ucimolgbt.cz přímo v rozhraní určeném pro pedagogy, kteří přemýšlejí, jak tuto tematiku zařadit do výuky. Právě tyto webové stránky totiž vznikly coby pomoc učitelům na základních a středních školách při výuce témat souvisejících například s genderovou identitou, vztahovou a sexuální orientací a to v rámci společného projektu spolků Prague Pride a Mezipatra a Univerzity Karlovy (UK).
Projekt Nastal čas pro inkluzivní školy pro LGBTIQ mládež (Time for inclusive schools for LGBTIQ youth is now) koordinovaný spolkem Prague Pride, jehož hlavním výstupem je tento web, operuje s rozpočtem více než 206 tisíc euro (přibližně 5 138 000 korun), přičemž Evropská unie v rámci svého programu Občané, rovnost, práva a hodnoty (CERV) – snažícím se „podporovat a rozvíjet otevřené, právní, demokratické, rovné a inkluzivní společnosti založené na zásadách právního státu“ – přispěla 185 685 eury (přibližně 4 624 000 korunami).
Učitelům webové stránky radí, aby si byli jistí sami sebou dříve, nežli LGBT+ téma začnou otevírat se svými žáky a nabízí jim proto odpovědi na několik otázek. Jednou z nich je kupříkladu, proč vůbec danou věc vyučovat. V odpovědi se dozvídají, že je škola „rozmanitým prostředím“. „Žákovská rozmanitost se týká vlastností, rozumových schopností, rodinného zázemí… a také genderové identity, vztahové a sexuální orientace, genderového projevu. Aby ve škole mohli všichni studující naplno rozvíjet své schopnosti a zájmy, nelze témata genderu a sexuality ignorovat. Vyučující by jim měli dostatečně rozumět a pracovat s nimi,“ zaznívá směrem k pedagogům v textu od vedoucí Katedry psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Ireny Smetáčkové, že by se vyučující témat sexuální, vztahové a genderové rozmanitosti neměli obávat.
Smetáčková pedagogům rovněž radí, že je „vhodné reflektovat třídní normy z hlediska představ o tom, ‚co a kdo je normální‘, a podporovat respekt k rozmanitosti genderových identit i vztahových a sexuálních orientací“.
Varováni jsou učitelé, aby nevnímali a neoznačovali LGBT+ osoby jako „ty jiné“ a „naopak cishetero osoby jako ‚ty normální‘.“ „Nemisgenderujte (nepoužívejte špatný rod) a nedeadnamujte (nepoužívejte staré jméno) studující ani další osoby, jejichž příběhy do výuky přinášíte,“ upozorňuje poté bod, že je nutné, aby vyučující respektovali jména a rody, které si jejich žáci sami zvolí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas