Janouškovo dědictví: DP prodal pozemek a obratem si ho pronajal

28.05.2012 21:44

Pražský dopravní podnik pronajal před deseti lety rozsáhlou plochu pod autobusovým nádraží na Palmovce jednomu z developerů. Pod cenou. Když se posléze rozhodl pozemky prodat, opět zvolil variantu pod cenou. S jasným důkazem plýtvání prostředků a přímé ukázky vlivu Romana Janouška na chod pražského magistrátu přišli Reportéři ČT.

Janouškovo dědictví: DP prodal pozemek a obratem si ho pronajal
Foto: repro TV Prima
Popisek: Roman Janoušek po svém zadržení za jízdu v opilosti

„Dělej, že to nevidíš,“ radil lobbista Roman Janoušek úředníku pražského magistrátu Petru Ďurišovi na dnes již legendárních odposleších mezi ním a "kolibříkem" Pavlem Bémem. Ďurišovo přehlédnutí se mělo týkat právě pozemků pod autobusovým nádražím na Palmovce. 

SLEDUJEME: Janouškovy odposlechy

Palmovka je dopravní uzel vzdálený pouhých osm minut jízdy metrem od Václavského náměstí. Vyrůst zde má šestipatrový dům s 280 byty, garážemi a množstvím obchodů.

Výrazně pod cenou

Dopravní podnik rozhodl o pronájmu v době, kdy se otevřel nový úsek metra na Černý most. Tím pádem došlo k přesunu autobusové dopravy na Černý most a Palmovka částečně ztratila na významu. Prodej nebo pronájem se nabízel jako logické řešení. Ale za kolik? „Pokud by dopravní podnik ve věci prodeje těchto pozemků postupoval, řekněme, tak jak by postupoval z logiky a podstaty věci každý, kdo by chtěl získat co největší peníze za svůj majetek, tak si myslím, že výběrovým řízením, dražbou a podobně pojatými kroky by jistě získal nemalé prostředky,“ konstatuje Tomáš  Kučera z Original reality.

Nemalé prostředky však DP nezískal, a to hned z několika důvodů. Za prvé prodává pozemek za necelých pět tisíc šest set korun za metr čtvereční, což je na tuto lokalitu směšně málo. „Tato cena je vysloveně podhodnocená a domnívám se, že kdyby tady byla soutěž, jakákoliv, tak by musela začínat na této ceně a dosáhla by částky 10 tisíc korun, případně možná i více. Vždyť je to v podstatě centrum Prahy a tam žádné jiné volné pozemky už nejsou,“ vysvětluje makléř Martin Duda.

Jen pro srovnání kousek od Palmovky na stanici metra Invalidovna prodal Český statistický úřad své pozemky pro bussiness park za třináct tisíc korun na metr, a to je více než dvojnásobek ceny, které dosáhl dopravní podnik.

Za druhé se podnik se rozhodl, že si část prodávaných pozemků zase zpátky pronajme, aby měl kam umístit své autobusy, z čehož vyplývá, že z prodeje v zásadě nic neutrží.

Dopravní podnik učinil v roce 2002 svérázný tendr, do kterého oslovil čtyři společnosti. Citygrove Discovery, společnost Skanska, společnost TK Development Czech a Citygrove Europe. Posledně jmenovaná tehdy v podivné soutěži o nájem zvítězila, následně se přejmenovala na Akvo Praha a začala se zajímat o odkoupení pronajímaných pozemků od Dopravního podniku. Pražští radní odprodej skutečně schválili. Cenu, za kterou developer lukrativní parcely získal, určil znalecký posudek. O dražbě, která by dokázala tržbu z prodeje velmi pravděpodobně zvýšit, nikdo na magistrátu ani v Dopravním podniku neuvažoval.

Minus devět milionů

Detaily smlouvy dlouhou dobu Dopravní podnik tajil a když se je konečně rozhodl zveřejnit, vyplynulo z nich, že nezíská v podstatě nic. Dopravní podnik chce po developerovi, aby mu uvnitř nově postavené budovy vystavěl dvě zastávky a stání pro osm autobusů. Na oplátku se zavázal, že si tyto prostory pronajme na 50 let a nájemné zaplatí dopředu.

Firma Akvo Praha zaplatí za pozemky plus budovy, které na nich stojí, Dopravnímu podniku cirka 116 milionů korun a Dopravní podnik pošle zpátky firmě za nájemné 127 milionů. Tyto částky se proti sobě započtou a developer fakticky nezaplatí nic. Po konečném vyúčtování a vrácení DPH bude sice Dopravní podnik v zisku několika milionů korun, zbaví se ale lukrativních pozemků a získá místo nich pouhý pronájem malého autobusového terminálu uvnitř rezidenční budovy.

Znalec: Podobnou smlouvy jsem dlouho neviděl

Podle znalce Dudy, který smlouvu analyzoval, je tato absolutně nevyvážená. „Řekl bych, že není žádný důvod, aby nájemce platil nájemné dopředu na tak dlouhou dobu. Tady se nájemce vlastně zbavuje možnosti cokoliv v budoucnosti reklamovat a já jsem podobný typ smlouvy dlouho neviděl,“ konstatuje Duda.

Nápad na autobusové stání uvnitř budovy vznikl za ředitele dopravního podniku Milana Houfka, který již zemřel. Po něm projekt rozvíjel Tomáš Jílek. Prodejní smlouvy nakonec připravil a podepsal ředitel Martin Dvořák.

Němá barikáda

K nevýhodné smlouvě o pronájmu na 99 let se nechtěl nikdo z relevantních osob vyjadřovat. Martin Dvořák, bývalý ředitel podniku nereagoval na volání ani zanechané vzkazy s žádostí o rozhovor. Radovan Šteiner, bývalý pražský radní za ODS a šéf představenstva podniku také na dotazy nijak neodpověděl. Telefon sice zvedl Rudolf Blažek, bývalý předseda dozorčí rady, na celou věc si ovšem nepamatuje, stejně jako bývalý člen rady Petr Hulinský. K zastižení kupodivu nebyl ani bývalý primátor, dnes poslanec Pavel Bém.

ODPOSLECHY:

A pak chtějí tady dělat výstavbu nad stanicí metra Palmovka
Ano?
A to je neuveřitelná…
Jo jo, to je v pořádku taky ale..
Citygrove…
Jo to není ten Etkinson, jo?
No nabídka společnosti Citygrove Europe
Jo to je ten Etkinson.
To je Palmovka 1. To je stará smlouva, že jo?
Realizace projektu Dostavba autobusového nádraží Palmovka, polyfunkční budova…
Jo jo, to je taky v pořádku

No ale to je šílený…
Tak o tom nemluv. Dělej, že to nevidíš.
..
J:  To je valná hromada ne?
Ď:  No, Rada (města) při působnosti valné hromady.
J:  Prosím tě, tak zavři oko.
Ty vole, ale tady je smlouva na 99 let.
J:  Ne to není. To byla smlouva na 99 let a teď je to prodej. To je ono, ne?
To tady ale není, tady je napsáno: „Schvaluje realizaci projektu…“
J:  Zavolej Martinovi Dvořákovi.  Ale je to v pořádku.  Nebo Šteinerovi.
Dobře no.
Redakce se snažila oba aktéry odposlouchávaného kontaktovat, ti ale na žádosti o rozhovor nereagovali.

Garáže také

Akce Palmovka, ale není jediný projekt, který Roman Janoušek ovlivňoval. Moc se mu líbil také prodej garáží Dopravního podniku v Dejvicích, což na odposleších také zaznělo.

ODPOSLECHY:

Tady je valná hromada DP: jednak chtějí odprodat areál bývalých garáží Dejvice..
Ano ano
To víš jo?
Velice kvalitní

Několik měsíců po tomto hovoru prodal Dopravní podnik budovy garáží za 34 miliónů a pozemky za 4 000 korun za metr čtvereční, a  to firmě Intercora. Jednatel firmy Ivan Hlaváček se s Romanem Janouškem zná řadu let. Podle znalce Dudy je i zde cena podhodnocena a měla by se pohybovat okolo sedmi tisíc korun za metr čtvereční.

Nedohledali jsme

Intercora v Dejvicích postavila dvoupatrový obchodní dům Kaufland, parkoviště pro 250 aut a vyroste ještě další budova s obchody a bowlingem. Pozemky získala v soutěži, která byla uzavřená. Kdo vybral soutěžící, není jasné. „Jak byli osloveni, se nám nepodařilo z naší dostupné dokumentace vyhledat. Ale bylo osloveno pět uchazečů,“ konstatuje tisková mluvčí DP. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Pavel Kozdera

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

15:02 „Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

Premiéru Fialovi prý prošla další lež, tentokrát k jeho cestě do USA za prezidentem Bidenem. Ve svém…