Lékař jel v Praze k umírajícímu pacientovi, dostal pokutu za špatné parkování. Jak reagoval radní pro dopravu? Hmmm, ehmm, pšššt

05.11.2019 14:00

Na naši redakci se v posledním měsíci obrátili tři lékaři soukromých klinik v Praze, kterým se již několikrát stala ta samá věc. Jeli ve službě ke svým vážně nemocným pacientům, zaparkovali vůz, který měl za oknem označení, že se jedná o lékaře ve službě (fotodokumentaci má redakce k dispozici), s razítkem, adresou a telefonem, a za nedlouho nato našli ve své schránce pokutu za špatné parkování.

Lékař jel v Praze k umírajícímu pacientovi, dostal pokutu za špatné parkování. Jak reagoval radní pro dopravu? Hmmm, ehmm, pšššt
Foto: Hans Štembera
Popisek: Náměstek primátora Prahy Adam Scheinherr

S podobným problémem se v Praze podle dosavadních zjištění potýká mnoho lékařů, kteří poskytují svým pacientům službu v domácím prostředí. Většinou se jedná o pacienty, jejichž zdravotní stav neumožňuje dostavit se do nemocnice. Jelikož nemůžeme být konkrétní, naznačme, že některé návštěvy se už týkají pouze zmírnění bolestí v podobě morfia.
 
„Stalo se mi to nedávno. Jel jsem ke svému vážně nemocnému pacientu, jehož stav už nedovoluje, aby jezdil za mnou. Je v posledním stadiu rakoviny a měl jsem mu pomoci od bolestí další dávkou morfia. Když jsem skončil, tak jsem se vrátil do nemocnice a za necelý měsíc jsem obdržel pokutu za špatné parkování,“ řekl nám praktický lékař, jehož identitu jsme slíbili neprozradit.
 
Foto: Označený automobil „lékař ve službě“
 
„V minulosti, když lékař přijel na návštěvu k nemocnému, tak stačilo mít za oknem auta označení ‚lékař ve službě‘ vydané magistrátem a s parkováním nebyl problém, pokud vozidlo nepředstavovalo překážku v silničním provozu,“ řekl nám tentýž lékař.
 
Proto jsme se s dotazy obrátili na pražský magistrát a městskou policii.
 
„Kontrolu v zónách placeného stání provádí primárně servisní vozidla, která automaticky detekují registrační značky. Pokud tato registrační značka nemá zaplacené parkování, systém tuto značku zaeviduje a je jejímu provozovateli zaslána výzva k uhrazení částky. Jedná se o základní princip zón placeného stání. Servisní vozidla skenují pouze registrační značky, žádná další označení nesledují. Systémovou změnu by musela schválit městská rada. Doporučuji se proto obrátit přímo na pana náměstka Scheinherra, který má v gesci oblast dopravy,“ sdělil nám tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Obrátili jsme se tedy na náměstka Scheinherra, kterého jsme oslovili dokonce třikrát, ani jednou nám však svoji odpověď neposkytl. Dotázán byl 22., 25. a 31. října. Ani v dalším týdnu se raději neozval.
 
Foto: Náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě)
 
Málo známý Adam Scheinherr je strojní inženýr, manažer a fyzik, od roku 2018 zastupitel hlavního města Prahy a náměstek primátora pro oblast dopravy. Působí ve spolku Praha sobě předsedo- starosto- poslance Jana Čižinského.
 
 
Sdílnější byla k dotazům ParlamentníchListů.cz pražská městská policie.
 
„V obecné rovině, lékaři s označením ve vozidle (zákon stanoví, jak má toto značení vypadat, ale i to, jaká ustanovení zákona nemusí respektovat) podle zkušeností našich strážníků nejsou v praxi žádným zásadním problémem – to znamená, že případů, kdy strážníci musí přistoupit k řešení ve vztahu k podezření z přestupku u takto označeného vozidla, není mnoho. Samozřejmě, čas od času k nim dochází, podobně jako například u vozidel označených parkovacím průkazem pro osoby zdravotně postižené (invalidní). Důvod je prostý, někteří řidiči totiž v praxi porušují taková ustanovení zákona (dopravní značení, či obecnou úpravu), pro které je zmíněné označení neopravňuje, potom se tedy dopouštějí přestupku (je důvodné podezření) a strážníci mají ze zákona povinnost (nejedná se o možnost nebo libovůli) takové případy řešit. Rozhodně nemohou lékaři, ani další zákonem privilegované skupiny řidičů parkovat kdekoli. Podrobnosti jednoznačně stanovuje platná legislativa,“ sdělila k našim dotazům tisková mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová.
 

Anketa

Myslíte si, že Piráti jsou přínosem pro českou politiku?

4%
96%
hlasovalo: 41222 lidí
 
„Já chápu, že současné pirátské vedení Prahy dělá všechno pro to, aby občan nemohl jezdit autem. Jsou ale chvíle, kdy auto opravdu potřebujete. A nemyslím jen záchranu života, jak jsem to nedávno zažil já. Moje auto sice nikomu nevadilo ani nepřekáželo, ale městským policistům asi ano a dali mi pokutu. Bez auta se neobejdou ale ani ti, kdo něco stěhují domů, kdo jezdí za nemocnými rodiči s obědem, kdo má problémy s chůzí,“ dodal ještě jeden z lékařů, který nás na tento problém upozornil.
 
Dodejme, že citovaný lékař svou stížnost nevyjadřoval kvůli pokutě. Obvykle to totiž chodí tak, že je dotyčnému ošetřujícímu vždy proplacena ze strany zaměstnavatele. „Jde o princip. Kdybych měl parkovat tam, kde mohu, tak běžím s kufrem vážícím až dvanáct kilo k těžce nemocnému člověku třeba dva kilometry, a to by se zkrátka mohlo stát, že by nastaly komplikace,“ uzavřel.
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: B. Richterová a T. A. Nový

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Průlom: „Ano, stát se to může.“ Výrobce covid-vakcín přiznal ohrožení

8:32 Průlom: „Ano, stát se to může.“ Výrobce covid-vakcín přiznal ohrožení

Ve Velké Británii došlo podle serveru The Telegraph k zásadnímu průlomu, co se týče odškodňování lid…