Letiště Václava Havla si půjčí miliardu. Letadla stojí, potřebujeme vakcínu! zní poplach

27.09.2020 14:49

V nedělních Otázkách Václava Moravce se setkali předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř a podnikatel a generální ředitel Kiwi.com Oliver Dlouhý. Debatovali o tom, zda má letecká doprava šanci přežít dobu koronavirovou. Mnoho letadel dnes stojí na zemi. Scházejí cestující.

Letiště Václava Havla si půjčí miliardu. Letadla stojí, potřebujeme vakcínu! zní poplach
Foto: letistevaclavahavla.cz
Popisek: Letiště Václava Havla (fotomontáž)
reklama

Anketa

Podporujete nový plán EU na povinnou relokaci migrantů?

2%
98%
hlasovalo: 35173 lidí
Dlouhý prozradil, že jeho společnost už na aerolinkách vymohla asi 50 procent peněz ze zrušených letů z jara. Věří, že do konce roku se společnost dostane až na 90 procent peněz vrácených klientům, byť do toho budou zahrnuty i vouchery na lety v budoucnu.

Podle Řehoře je dnes situace taková, že Letiště Praha už plánuje svůj letištní život jen z týdne na týden. „My už ani pořádně nemáme žádný plán, my kalkulujeme, co se bude dít další týden,“ řekl Řehoř.

Podle Dlouhého by se regionální letecká  doprava mohla vrátit k růstu někdy na podzim příštího roku, ale u letů na dlouhé vzdálenosti prý bude trvat řadu let, než se znovu postaví na nohy. A vůbec není jisté, zda se tato doprava ještě oživí. „Firmy se naučily, že je levnější spojit se přes internet,“ poznamenal ředitel Kiwi.com.

Ředitel Řehoř byl o něco optimističtější, protože Letiště Praha se orientuje především na evropské lety. „Já jsem plně přesvědčen, že se to zpátky vrátí,“ uvedl Řehoř, s tím, že předpokládá, že do hry se dostanou menší letadla, ekologičtější a s menším množstvím pasažérů na palubě. „Odvětví projde obrovskou obrodou, změní se majitelé, vstoupí tam státy,“ řekl Řehoř. Předpokládá, že cestujícím ještě vzroste komfort.  

Dlouhý doplnil, že pokud se podaří najít vakcínu vůči koronaviru, letecký průmysl přežije. Další možnost pak prý představují rychlotesty ze slin. Pokud tyto testy odhalí, že cestující je zdráv, lidé budou moci v klidu cestovat.

Podle Řehoře je ale důležité, aby se státy shodly na tom, že budou testy ze slin akceptovat jako dostačující, protože to, co dopravu sráží, je prý nejistota, zda člověk náhodou neskončí v karanténě, až dorazí na místo.

Letiště Praha podle něj musí kalkulovat i s tím, zda se vyplatí podržet si své zaměstnance, nebo je teď propustit s rizikem, že třeba za rok budou chybět. Řehoř je spíše nakloněn tomu, podržet si zaměstnance na lepší časy. Teď letiště prodělává. „Zhruba proděláváme na provozu 100 milionů měsíčně,“ prozradil ředitel. Zanedlouho si prý bude muset Letiště Praha půjčit od bank asi miliardu.

Podle Dlouhého je logické, že firmy v těchto časech potřebují pomoc a berou si půjčky, které budou splácet, až bude lépe.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: mp
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Pohled na přelidněnou náplavku rozzuřil zaměstnance ČT. Sám měl covid. A nakupující nešetřil

18:51 Pohled na přelidněnou náplavku rozzuřil zaměstnance ČT. Sám měl covid. A nakupující nešetřil

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) doporučil, aby se teď vzhledem k epidemiologické situaci nekon…