Odbory: Stávka železničních zaměstnanců nehrozí, vrací se standardní jednání

03.04.2019 22:40

Stávka železničních zaměstnanců už nehrozí. ČTK to řekl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Martin Malý. Reagoval tak na dnešní rozhodnutí sněmovního hospodářského výboru, který nepodpořil pozměňovací návrh Martina Kolovratníka (ANO) k vládní drážní novele, podle kterého by České dráhy nemusely zdarma uznávat jízdní výhody zaměstnancům jiných firem. Stávkový výbor, který v pondělí odbory ustavily, podle Malého ztratil svůj smysl a odbory se vrátí ke standardním jednáním s Ministerstvem dopravy o režijních jízdenkách.

Odbory: Stávka železničních zaměstnanců nehrozí, vrací se standardní jednání
Foto: ČD
Popisek: České dráhy - ilustrační foto

Režijní jízdenky, které zajišťují bezplatné jízdné, využívá přes 100 000 současných i bývalých zaměstnanců Českých drah, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a dalších železničářských institucí. Stát přitom náklady na jejich přepravu nehradí a České dráhy s nimi musejí počítat ve vlastním rozpočtu.

„Jsme velice potěšeni, jak hospodářský výbor tu situaci vyhodnotil, a nepřipustil tak ohrožení režijních jízdenek,“ uvedl Malý. Odbory byly v případě, že by výbor pozměňovací návrh podpořil, připraveny vyhlásit stávkovou pohotovost. To už ale podle Malého není aktuální a odbory se vrátí k pravidelným jednáním s Ministerstvem dopravy. K dalšímu fungování stávkového výboru, který měl za úkol jednat s poslanci, už tak podle předsedy OSŽ není důvod.

Podle Kolovratníka by jeho úprava zvýhodněné jízdné pro železničáře nezrušila. „Chystáme se na jednotný tarif a sem změny směřují. Ideálně kombinací příspěvku na dopravu a nové jednotné tarifní jízdní výhody,“ uvedl. Ve druhém sněmovním čtení vládní novely ale pozměňovací návrh už podávat s ohledem na citlivost problému nebude.

Podle odborů Kolovratníkův návrh počítal s možnou existencí režijních jízdenek v podobě pracovních benefitů. Nebyly by tak už garantovány zákonem. Na to by podle něj doplatili zejména zaměstnanci SŽDC. „Správa železnic by si tenhle benefit musela v podstatě koupit od Českých drah a následně zdanit. Stálo by to až 100 milionů korun,“ řekl Malý.

Odbory budou o režijních jízdenkách dále jednat s ministerstvem, konkrétně o podobě tarifů a jejich podmínkách pro příští roky. To je však standardní součástí pravidelných rozhovorů odborářů s resortem dopravy.

Roční jízdenka pro drážní zaměstnance v současnosti stojí 1 100 korun. Pro bývalé zaměstnance a děti zaměstnanců stojí neomezené jízdné u Českých drah 600 korun. Pro ostatní rodinné příslušníky drážních zaměstnanců stojí roční jízdenka 1 250 korun. Režijní jízdenky neplatí ve spojích, které nejsou dotovány státem a České dráhy na nich jezdí na vlastní podnikatelské riziko. To se týká trati mezi Prahou a Ostravou.

reklama

autor: čtk

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„To jste neměli vědět.“ Fiala v centrále CIA. Toto vyplavalo z minulosti

21:40 „To jste neměli vědět.“ Fiala v centrále CIA. Toto vyplavalo z minulosti

Když na jaře 2019 zavítal Andrej Babiš coby premiér do sídla CIA, vzbudilo to rozruch. Vyjádřila se …