Orbán neudržel cíl: Uvolnil ceny paliv před koncem roku. Málo tekla ropa z Ruska

13.12.2022 13:25

Minulý týden zrušilo Maďarsko zastropování cen na pumpách. Ovšem maďarští politici uvádějí, že toto zrušení je z důvodu evropských sankcí. Ty začaly platit dva dny předtím, než ke zrušení zastropování došlo a zvedly cenu na úroveň, která by už pro dodavatele nebyla zisková. Ovšem vyskytly se také technické problémy, jak na ropovodu, tak na rafinérii.

Orbán neudržel cíl: Uvolnil ceny paliv před koncem roku. Málo tekla ropa z Ruska
Foto: Repro Youtube
Popisek: Ropná rafinérie - ilustrační foto

Anketa

Kterého kandidáta nejvíc NECHCETE ve 2. kole volby prezidenta?

13%
66%
21%
hlasovalo: 35222 lidí
Maďarsko nedávno zrušilo zastropování ceny benzínu a nafty, k velké radosti místních provládních politiků, kterým se nelíbilo, že jim opatření Viktora Orbána předhazuje bývalý premiér a šéf nejsilnějšího opozičního hnutí Andrej Babiš. Zastropování na úrovni 480 forintů (28,41 korun) trvalo více než rok a bylo zrušeno kvůli výpadkům zásobování.

Vedoucí premiérské kanceláře Gergely Gulyás připomenul, že konec zastropování přichází dva dny poté, co na ruskou ropu byly uvaleny sankce Evropskou unií. A stěžoval si, že jsou to právě tyto sankce, které Maďarsko přinutily zastropování ukončit.

Firma MOL, která dodává v Maďarsku benzín a naftu, v dopisu ministrovi energetiky uvedla, že bez dovozu není schopna zajistit dodávky. A požádala vládu, aby dovážela ropu Brent. Šéf MOLu poznamenal, že asi na čtvrtině pump došlo k vyčerpání zásob, což se v historii společnosti ještě nestalo. Mimo jiné ovšem také stoupla spotřeba, MOL prodal 2,2 miliardy litrů paliv, oproti 1,5 miliardy minulý rok. Jen za první týden v prosinci se prý prodalo padesát milionů litrů paliv, tedy o 60 % více než ve stejném období minulý rok.

Nicméně faktorů, které hrají roli v nedostatku ropy, je více. V polovině listopadu přestala ropa proudit ropovodem Družba kvůli ruskému zásahu transformátoru nápajejícího pumpu. Dodávky byly obnoveny, ovšem se sníženým tlakem.

Jak informují maďarská média, problémy měla i dunajská rafinérie firmy MOL ve městě Százhalombatta. Dlouhou dobu fungovala jen na 55 % své kapacity, protože během údržby byla nalezena prasklina. Zda od té doby byly závady vyřešeny, není známo.

Že zastropování bylo neudržitelné, protože evropské sankce vyhnaly cenu ropy nad úroveň, kdy se dovozcům vyplatilo ji do Maďarska dodávat, píše i deník Financial Times. „Zastropování, které cenu na benzínce ustanovilo na přibližně 1,20 eura, nejnižší v Evropě, bránilo dovozcům v zisku. Ztráta dovozu a poruchy, které srazily domácí produkci na polovinu v rafinerii MOLu u Budapešti, Maďarsku ponechaly v posledních týdnech jen třetinu jeho normální zásoby,“ uvádí FT.

Maďarsko se tak přidá k zemím, kde bude zavedena tzv. WFT (windfall tax), tedy daň z nadměrných zisků. Dle Euronews ovšem zastropování mělo stejně skončit k 31. prosinci. MOL kromě rafinerie u Budapešti provozuje ještě rafinerii v Bratislavě, kterou hodlá upravit, aby mohla zpracovávat i lehčí ropu Brent (v současnosti zpracovává ruský Ural) a zásobovat jí Maďarsko.

O zmíněný ropovod Družba se dle Euronews zajímá i Polsko. Ze dvou zdrojů zaznívá, že Poláci chtějí přimět Německo, aby podpořilo sankce na polsko-německou sekci ropovodu Družba, aby se mohli vyvléct ze smlouvy o dodávákách ropy s ruskou společností bez placení pokut. Evropské sankce se totiž vztahují na ruskou ropu dopravovanou po moři, ovšem  ropovod Družba v sankcích zatím zmíněn není. Což je problém pro společnost PKN Orlen (která působí i v Česku – pozn. red.), jež má nasmlouvány dodávky z ropovodu v dlouhodobé smlouvě, u níž by musela platit pokutu za zrušení. Ale pokud by EU na ropovod uvalila sankce, alespoň na jeho severní část, tak by firma mohla z kontraktu vycouvat bez trestu. Jak server připomíná, jižní větev Družby zásobuje Maďarsko, Slovensko a Česko, které by narozdíl od Polska a Německa měly problém zásobování ropou diverzifikovat.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Další velký plán, jak zatočit s „dezinfem“. Tentokrát od Lipavského. Ozval se smích

22:58 Další velký plán, jak zatočit s „dezinfem“. Tentokrát od Lipavského. Ozval se smích

Piráti představili svůj 12bodový plán pro boj s dezinformacemi, v němž požadují, aby další ministers…