Plány na výstavbu nové železniční trati mezi pražským Smíchovem a Berounem schválilo ministerstvo životního prostředí už koncem minulého roku. Projekt, který zahrnuje konstrukci 24,7 km dlouhého Berounského tunelu, by podle Správy železnic měl zrychlit cestování z hlavního města Prahy do západních Čech a do Bavorska a zároveň snížit zatížení stávajících příměstských tratí.
Podle plánu by měly přípravné práce začít v roce 2028, s ražbou tunelu plánovanou na rok 2031. První vlaky by novou tratí měly projíždět v roce 2038, uvedla v tiskové zprávě Správa železnic. Trať by měla umožnit rychlou dopravu s maximální rychlostí až 200 km/h.
Zásadní výhrady vůči plánovanému železničnímu projektu mezi Smíchovem a Berounem má starosta Řeporyjí Pavel Novotný z ODS. Projekt označil za „absurdní“. Jeho hlavní kritika se týká dopadu projektu na místní obyvatele a na přírodní prostředí, zejména s ohledem na lom Požáry v Řeporyjích. Jednání totiž probíhají i o tom, že by mohl být lom kvůli stavbě tunelu zavezen vytěženou horninou.
„Nechci žádné zavážení lomu nikudy. Nechceme tu žádné náklaďáky, co vozí tři miliony kubíků hmoty do lomu,“ uvedl jasně starosta Řeporyjí. Jeho přáním je, aby se projekt vůbec neuskutečnil. Přesto je si vědom toho, že vzhledem k rozhodnutí o realizaci projektu bude muset obec nakonec čelit rozhodnutí a potýkat se s otázkou finančních kompenzací, které podle něj nejsou adekvátní náhradou za ztráty spojené s projektem.
Zatím však Řeporyje v čele s Novotným nemají v plánu ustupovat. „No nic, ruce na prsa a bojovat,“ povzbudil starosta obyvatele Řeporyj. Do ofenzivy Novotný vyrazil i na platformě X, kde se obrátil proti ministru dopravy Martinu Kupkovi z ODS.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Kratochvílová