Praha stále počítá se společným podnikem pro tři stanice metra D

12.04.2019 22:10

Pražský dopravní podnik stále počítá s partnerstvím se soukromou firmou pro rozvoj okolí stanic plánované nové linky metra D. Mělo by se týkat posledních tří stanic ve směru od Pankráce, tedy stanic Libuš, Písnice a Depo Písnice. Zatím není jasné, zda bude pokračovat plán společného podniku s Pentou, který iniciovalo předchozí vedení magistrátu, nebo bude vypsáno nové výběrové řízení. Společné podniky by se mohly týkat i stávajících stanic, například Nádraží Holešovice. Novinářům to dnes řekl generální ředitel DPP Petr Witowski a primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Praha stále počítá se společným podnikem pro tři stanice metra D
Foto: Hans Štembera
Popisek: Metro, ilustrační foto

Partnerství se nemá týkat stavby metra D, ale výstavby okolo stanic, kterou by mohl zajistit soukromník. Na popud minulého vedení magistrátu se uskutečnil tendr, na jehož základě měla partnerství s městem uzavřít skupina Penta. Současná koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) plán pozastavilo.

„Problematika společného podniku je limitována na poslední tři zastávky, možná čtyři,“ uvedl dnes Witowski. V první fázi výstavby metra má vzniknout sedm stanic. Podle ředitele není nutné řešit spolupráci se soukromníkem v případě stanic Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a pravděpodobně i Nové Dvory, protože tam jsou buď majetkové záležitosti už vyřešeny, nebo se k řešení blíží, nebo jsou pozemky v majetku města.

U posledních tří stanic je situace složitější, což podle Witowského ponechává možnost oboustranně výhodného partnerství se soukromníkem. „Tam je poměrně roztříštěná vlastnická struktura pozemků a společný podnik je asi nejefektivnější cestou, jak co nejrychleji pozemky vykoupit,“ řekl.

Zatím není jasné, jestli DPP naváže na tendr, ve kterém uspěla Penta. „V současné chvíli to hodnotíme jak po právní stránce, tak po ekonomické,“ uvedl Witowski. Je tak možné, že dopravní podnik přistoupí k vypsání nového výběrového řízení s upravenými podmínkami. Původní plán společného podniku před volbami kritizovali zástupci všech tří stávajících koaličních stran, podmínky byly podle nich nastaveny pro město nevýhodně a netransparentně.

Spolupráci se soukromníky město plánuje i v jiných případech. „Chceme, aby společné podniky fungovaly ať už na vybrané stanice metra D, nebo třeba na Nádraží Holešovice. Ale je pro nás důležité, aby to bylo oboustranně výhodné,“ uvedl Scheinherr. Soukromý partner podle něj může městu nabídnout know-how a kapitál. Zásadní podle něj je, aby stanice sloužily ke svému účelu a měly dobře řešenou návaznost na jiné druhy dopravy.

Z plánovaných podniků je podle Witowského DPP nejdál v případě stanice linky C Nádraží Holešovice. „Je řada dalších stanic, kde si takovéto projekty dovedeme představit,“ uvedl. V případě stanic Palmovka, Českomoravská, Vysočanská a Kačerov už jsou podle něj dohody s developery uzavřeny, nespočívají nicméně na partnerství, ale na přímém prodeji soukromníkovi. DPP podle něj připravuje revizi střednědobé strategie, kde by mohly být zahrnuty společné podniky jakožto zdroj nových příjmů firmy. Nyní má podnik příjmy pouze z jízdného a z dotace města.

Opoziční ANO přístup vedení města považuje za pokrytecký. „Je to samozřejmě správná cesta, která může městu výrazně ulevit a výstavu metra D urychlit. Přijde mi ale absurdní, že ti samí lidé, co dnes tuto variantu připouští, tak před volbami mluvili o tunelu desetiletí, o tunelu větším než Blanka, a najednou ten projekt podporují. To je vrchol pokrytectví i na politiku,“ uvedl zastupitel hnutí Radomír Nepil.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

22:30 Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

Víte, že konferenci konzervativců Viktora Orbána nebo Nigela Farage zakázal v Bruselu komunální star…