Podle Vašíčka je zveřejnění nutné i kvůli řádnému projednání nabídky. „Tento krok vnímáme jako nezbytný s ohledem na zajištění transparentního nakládání s veřejnými prostředky," uvedl Vašíček. EMS se o dalším postupu poradí s právníky. „Jednání města příliš nechápeme, vnímáme to jako manévr," řekl ČTK Opatrný.
Praha chtěla od EMS odkoupit práva a problematický projekt provozovat sama. Firma údajně požádala o skoro 500 milionů korun
Vedení města už několik měsíců čelí trestnímu stíhání kvůli tomu, že v roce 2012 prodloužilo spolupráci s EMS. Nedávno kvůli tomu navíc dostalo milionovou pokutu od antimonopolního úřadu. Politici z TOP 09 ale tvrdí, že údajně nevýhodně nastavené smlouvy z éry primátora Pavla Béma (ODS) neumožňují jiný postup. Řadu měsíců neúspěšně řeší, jak s projektem za 1,35 miliardy korun naložit dál.
Praha chtěla od EMS odkoupit práva a problematický projekt provozovat sama. Firma údajně požádala o skoro 500 milionů korun, což je podle města nepřijatelné. EMS ale tvrdí, že v nabídce uvedla částku 370 milionů korun, kterou považuje za adekvátní. V úterý navíc přišla s novou variantou, podle které by Praha zaplatila jen 85 milionů, zbylé peníze by do Opencard za příslib budoucího zisku nalili soukromí investoři.
Praha se dostala do časového tlaku. V polovině června totiž skončí dohoda s EMS. Poté hrozí problémy s výdejem nových karet. Praha proto chystá krizové řešení. Do dvou týdnů od pokynu rady může dopravní podnik začít vydávat papírové jízdenky a kupony. Dostali by je pouze noví zákazníci nebo ti, kterým skončí platnost Opencard. Ostatní by podle Vašíčka dál jezdili na Opencard. Mluvčí EMS Martin Opatrný ale tvrdí, že pokud obě strany neuzavřou dohodu, nemůže EMS dál provoz systému garantovat.
Kartu si dosud vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. Skutečných uživatelů je kolem milionu. V souvislosti s Opencard bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu. Občanské iniciativy i média upozorňují, že skuteční strůjci kontroverzního projektu zůstávají nepotrestáni.
autor: čtk, mp