„Psal se rok 2006. Pár týdnů před volbami média zaplavily dramatické titulky: ‚Lidovci by se do Sněmovny nedostali!‘ Nastal mazec,“ vzpomíná Jaroslav Poláček, volební manažer, zakladatel & CEO společnosti PRodukujeme.
Žádný volič nechce svůj hlas zahodit
Citovaný titulek podle něj vyšel na serveru Novinky, podobně situaci interpretoval iDnes, Právo dokonce přineslo titulní článek. Jen ihned.cz tehdy správně uvedlo, že „KDU-ČSL by se do Poslanecké sněmovny Parlamentu těsně dostala i přes nízké stranické preference“. Jenže ihned.cz četlo výrazně méně čtenářů než populárnější zpravodajské servery.
„Médii už ale kolovala zpráva, že lidovci potřebných 5 % nezískají. A žádný volič nechce svůj hlas zahodit. Jakmile má pocit, že jeho preferovaná strana nemá šanci, začne uvažovat o změně. Právě tady se ukazuje obrovská síla průzkumů veřejného mínění,“ vysvětluje odborník.
Novinové titulky mohou poškodit
Zmiňovaný příběh se odehrál v roce 2006, kdy se o vítězství přetahovaly ČSSD a ODS. Dodnes však ilustruje, jak čísla dokážou voliče ovlivnit víc než stovky billboardů a bannerů. KDU-ČSL tehdy nakonec do Sněmovny vstoupila, ale s výrazně nižším počtem poslanců, než měla v předchozích volbách. Ne každé straně, která se později ocitla v podobné situaci, se to však podařilo.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Naďa Borská