Starosta Běchovic: Jsem optimista a věřím v restart ODS

29.08.2015 11:34

Kromě neschopnosti společné dohody uvnitř pražské koalice, jí Ondřej Martan (ODS) vyčítá i proinvestování pouze necelých 10% plánovaných prostředků do tzv. technické vybavenosti města za první polovinu roku a velké obavy má i o schopnost magistrátu financovat stavbu metra D. Naši redakci zajímal nejen jeho pohled na budoucnost hlavního města, ale zevrubně jsme hovořili také o problémech, které komplikují život obyvatelům Běchovic. Prozradil nám, proč je skeptický k brzkému rozřešení stavby obchvatu, stejně, jako k vyřešení problému s přemnoženými divočáky. A nejen to...

Starosta Běchovic: Jsem optimista a věřím v restart ODS
Foto: ODS
Popisek: Nové logo ODS

Pane starosto, na co nového se mohou občané Běchovic těšit v druhé polovině roku?

Podzimní období bývá v Běchovicích již tradičně bohaté na společenské a sportovní akce. V září bude pro občany připravena každý víkend akce spojená se společenským děním – Loučení s prázdninami, Svátek sousedů, anebo sportovními akcemi – již 50. ročník Mladých Běchovic a 119. ročník běhu Běchovice – Praha. V říjnu a listopadu se můžou naši občané těšit na drakiádu a lampionový průvod. V prosinci pak končíme společenský rok velkou Mikulášskou besídkou pro děti.

Kdy konkrétně by měla být pro cestující v provozu nová vlaková zastávka Běchovice II?

Druhá polovina roku bude v Běchovicích spojena do značné míry s očekáváním. 13. Prosince má být zprovozněna železniční zastávka Praha – Běchovice Střed a na ní navazující občanská vybavenost v podobě připravovaného P+R parkoviště. Zastávka bude funkční zcela jistě. Očekávání budou spojena jak s již zmíněným P+R tak i plánované nové zastávky bus MHD.

Dopravě ve východní části Prahy by výrazně ulehčila stavba silničního okruhu 511 Běchovice –dálnice D1, která je v současné době ve fázi územního řízení. Jste Vy osobně optimista? Přeci jen projekt již od počátku doprovází nemalé komplikace.

Stavba 511 je v Běchovicích tématem číslo 1 už více než 10 let. Důležitost tohoto projektu je samozřejmě neoddiskutovatelná. Každý, kdo jezdí denně po Praze autem, ví, jaký problém je spojen s neexistencí kapacitních tranzitních tahů. V kontextu stavby 511 je ale naprosto nezbytné vnímat i související aspekty. Tím nejdůležitějším je trasa vedení stavby a dopad stavby na její přímé okolí. Běchovice a jejich stará zástavba jsou ve vzdálenosti do 300 metrů od křižovatky, které má denně (dle výpočtů ŘSD) převést 140 tisíc vozidel. Není divu, že s takovou stavbou málo kdo z dotčených starousedlíků souhlasí, navíc s vědomím dřívějšího vývoje projednávání stavby, které nebylo vždy úplně „košer“.

Pakliže se ptáte na komplikace, které doprovází stavbu po celou dobu její přípravy, pak musím s politováním konstatovat, že tyto komplikace se velmi pravděpodobně nevyhnou ani právě probíhajícímu územnímu řízení. Předložený projekt prý totiž nesouhlasí s připravovanou dokumentací pro stavební povolení a jen velmi obtížně splní podmínky původního znění téměř 15 let starého posouzení EIA. Také návaznost na velmi očekávanou přeložku 1/12 je nevymahatelná a celý projekt posouvá do velmi nejisté pozice. Snaha prosadit takový projekt tzv. na sílu jen eskaluje aktivitu sdružení bojujících proti výstavbě SOKP 511, při níž byli vždy úspěšní.

Osobně bych si přál, aby se při vyjednávání o pražském okruhu staly Běchovice partnerem, který bude moci hodnověrně uplatnit své věcné připomínky. Od letošního roku se tak částečně i děje a to zejména díky náměstku Dolínkovi z HMP. Nový stav mě naplňuje nadějí, že by se po mnoha letech mohl stav posunout kupředu. I Běchovice čekají na svůj obchvat. Denně projede centrem městské části 30 tisíc vozidel…

Jak jste na území obce spokojen s hromadnou dopravou? Domníváte se, že je dostatečně zajištěna nebo byste uvítal posílení některých spojů? A můžete být případně konkrétnější?

Běchovice jsou pravděpodobně jednou z mála, jestli ne jedinou, menší městskou částí, odkud se dostanete přímým spojem na konečnou stanici metra všech jejich linek. Také dvě železniční zastávky jsou dle mého názoru dokladem nadstandardního servisu v oblasti MHD. Vždy je samozřejmě co zlepšit, za Běchovice ale můžeme myslím vyjádřit spokojenost.

Problém, který trápí řadu občanů, jsou přemnožená divoká prasata. Jak se radnice, v rámci svých možností, snaží problém řešit?

To je velký problém, a byť se pro někoho může zdát jako úsměvný, je jen velice obtížně řešitelný. My se snažíme pravidelně jednat s oběma sdruženími myslivců působícími na našem katastru. Primárně se snažíme myslivce motivovat k odstřelu a to i finančně. Minulý rok bylo odstřeleno cca 10 jedinců, nicméně v kontextu 30 – 40 hladových stád je tento počet nedostatečný. Myslivci také nemají jednoduchý úkol, neboť divoká prasata migrují na velmi dlouhé vzdálenosti a v místech, kde byla vidět „včera“ se nemusejí ukázat dalších několik týdnů. O problému tedy víme, řešíme ho, ale řešení nebude bohužel ani rychlé ani trvalé.

Jste nejen starostou, nýbrž i zastupitelem hlavní města. Jak byste hodnotil současné vedení magistrátu? Kde vidíte jeho nejslabší stránku?

Slabých stránek vedení města je hned několik. Primární vidím v neschopnosti společné dohody uvnitř koalice. Ta pak ústí v neschopnost řešit zásadní problémy spojené s chodem města. Krásnou ukázkou je případ PSP. Nesmyslná snaha senzačně odhalovat dřívější korupční jednání, neustále kontrolovat již zkontrolované a neopodstatněná negace dříve přijatých rozhodnutí téměř zastavila rozvoj hlavního města v mnoha jeho zásadních ohledech. Praha nebude mít nový územní plán dříve než v roce 2020 (přitom koncept ÚP byl připraven ke schválení již v roce 2010). A i toto datum je při současném stylu práce odpovědných představitelů ohrožené. V první polovině roku 2015 bylo proinvestování pouze necelých 10% plánovaných prostředků do tzv. technické vybavenosti města! Existuje řada městských částí, zejména na okraji města, které nemají hotové tak základní inženýrské sítě jako kanalizace (Běchovice kanalizaci vyřešenu mají). Město nemá stále ještě dostaven a dofinancován tunel Blanka a již se připravuje nová, extrémně náročná investiční akce v podobě Metra D. Tato trasa je jistě potřebná, nicméně scénář, kdy hlavní město bude hradit 90% rozpočtu 60ti miliardové stavby vč. DPH je při současném stavu financí nereálný.

Samostatnou kapitolou je pak jednání města směrem k vedení městských částí. Nejistota v podobě neexistence nového ÚP, neschopnost prosadit zásadních záměry městských částí a podfinancovanost zejména menších městských částí ze strany hlavního města jsou alarmující.

V zastupitelstvu jste členem výboru pro územní rozvoj a územní plán ZHMP. Prozradíte nám, jak vidíte budoucnost metropole za deset let?

Svou vizi metropole za 10 let bych velmi nerad spojoval se současným účinkováním ve výboru pro územní rozvoj a územní plán ZHMP. S filosofií ale hlavně přístupem k přípravě nového územního plánu nemohu souhlasit. Hlavní město Praha je velmi živý, rozvíjející se organismus. Na jednu stranu mu je naprosto nezbytné stanovit jasné mantinely v podobě územně plánovací dokumentace a jí zpřesňujících a na ní navazujících předpisů. Na druhou stranu se to s regulací nesmí přehnat a rozhodně nerealizovat nový metropolitní plán jako jakýsi sociálně-inženýrský experiment. Myslím, že současní tvůrci překročili hranici regulující smysluplně krajinu a zástavbu v ní a vložili se do role tvůrců svých přání a snů, což může být pro naše město mnohem nebezpečnější, než cokoli před tím.

Prahu je potřeba vnímat ve všech jejích ohledech. Se všemi parky, malebnými uličkami, existencí památkových zón s nespočtem velmi významných kulturních památek. Stejně tak je ale třeba vytvořit prostor pro moderní architekturu, sportovní aktivity, dostatek parkovacích míst, rozvoj předměstí, hromadné dopravy, anebo třeba zajištění energetické bezpečnosti.

Územní plán samozřejmě nejde do detailu parkovacího místa. Pořizovatel ale musí jednoznačně vnímat jejich nedostatek v určitých částech města a do ÚP promítnout jejich provázanost na budoucí rozvoj daných lokalit. Stejně tak je třeba v územním plánu uvážlivě kombinovat požadavky ochránců přírody, developerů a městských částí.

Moje vize hlavního města v roce 2025 je moderní středoevropská metropole s historickým jádrem. Základní charakteristikou bude fungující veřejná doprava (která má stále rezervy) umožňující rovnoměrný rozvoj bez zbytečného omezování výstavby na předměstích. Město schopné regulovat individuální automobilovou dopravu bez umělého podsouvání cyklodopravy jako plnohodnotné alternativy. Město, které bude schopno čelit dlouhodobému výpadku elektrické energie, aniž by došlo k ohrožení zdraví občanů a vzniku neřízeného chaosu. Město plné zeleně, tak jak je již ostatně dnes. Město přátelské pro Pražany i pro jeho návštěvníky.

 

Co z hlediska rozvoje hlavního města vnímáte jako největší problém a jaké se podle Vás nabízí řešení?

Z těch zjevných problémů je tím největším jistě doprava. Řešení existuje jistě mnoho a většina z nich je spojena s některou z forem regulace. Rád bych slyšel od vládnoucí koalice smysluplný návrh, který nebude autorským dílem některého z radních či jeho přátel, ale hodnověrný a fungující projekt regulace převzatý z některé ze západoevropských metropolí.

Skrytý a dle mého názoru mnohem zásadnější problém je spojen s již několikrát zmíněnou energetickou bezpečností Prahy. Ta přímo souvisí s rizikem vzniku blackoutu, na který není naše hlavní město ale vůbec připraveno.

Jsou to už více než dva roky od doby, kdy ODS odešla do opozice. Stalo se tak poprvé za dobu své existence. Kde vidíte hlavní příčinu a domníváte se, že se straně podaří restart?

Příčin lze vidět řadu. Vymlouvat se na nepřízeň médií můžeme kdykoli. To, že jsou ale hlavní média téměř výhradně v soukromých rukou, a žádné z nich není součástí fanklubu ODS je prostě pravda. Za opoziční pozici ODS v Praze si může primárně a jen ODS sama. Mohlo jít o chování některých našich představitelů v uplynulých volebních obdobích, ale také zásadní problém bývalého předsedy Petra Nečas. To vše vedlo k situaci, kdy ODS v Praze získala v roce 2014 reálných 11% voličské důvěry.

Znovuzískání ztracené důvěry bude velmi složité a během na velmi dlouhou trať. Žádný další exces nám volič neodpustí, a proto lze jen poctivě pracovat, nezaprodávat se k nesmyslným kompromisům a stát se tak znovu hodnověrným reprezentantem pravicové politiky. Restart záleží jen a jen na nás. Jsem životní optimista, a proto v něj věřím. Stávající klub zastupitelů za ODS v ZHMP je složen ze zkušených politiků a vím, že je připraven odvést tu nejlepší práci pro Prahu a její občany.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Lidé ani netuší, v jakém jsme průšvihu. Rusko vyhraje a Evropu to bude bolet.“ Profesor vážně

10:30 „Lidé ani netuší, v jakém jsme průšvihu. Rusko vyhraje a Evropu to bude bolet.“ Profesor vážně

V podcastu Reinvent The Money promluvil známý americký politolog, profesor Mearsheimer. Jeho slova o…