Pokud Rusko dovolí, LOM dostane zakázku na opravu vrtulníků v Indii
Podnik je nyní například blízko získání zakázky v Indii na servis 35 vrtulníků za 1,6 miliardy Kč. Nejprve je ale třeba uzavřít dohodu s Rusy, kteří musí českému podniku schválit, že může opravovat i ruské vrtulníky patřící třetím zemím. Nyní smí LOM spravovat pouze stroje české armády.
Smlouva s Ruskem by podle informací HN mohla být podepsána při prosincové návštěvě ruského prezidenta Dmitrije Medveděva. LOM Praha by se tak staly obchodní spojkou mezi NATO a Ruskem, které k vrtulníkům dodává náhradní díly. Navíc by jejich prodej probíhal přímo mezi státy bez prostředníků.
LOM bude výrazně restrukturalizován
Ministerstvo nyní připravuje výraznou restrukturalizaci podniku. "Máme prostory, které byly v minulosti dimenzovány na mnohem větší letectvo. Téměř třetinu ploch vůbec nevyužíváme, řekl HN ředitel LOM Jindřich Ploch. Podle něj by bylo mnohem vhodnější soustředit podnikové kapacity na základně v Kbelích. Pokud by se nepodařilo smlouvu s Ruskem uzavřít, podnik by se zmenšil ještě výrazněji.
Na popud ministerstva proběhl minulý měsíc v podniku audit kvůli podezření, že z něj odtékají peníze. Podle závěru auditorů vznikly škody za desítky a možná až sto milionů korun. Zda šlo o záměr, či nedbalost, by měla určit až policie. Na začátku listopadu pak byli odvoláni dva manažeři podniku.
Historie LOM Praha sahá do roku 1915, kdy byl v leteckém oddělení firmy Breitfeld - Daněk vyroben první letecký motor. Firma se později začlenila do Českomoravských strojíren, které se v roce 1927 sloučily s koncernem ČKD. V roce 1989 se Letecké opravny Malešice staly státním podnikem zřízeným ministerstvem obrany.
Související:
- Vondra: Letouny CASA musí být bez závad, jinak je nechceme
- Ministr Vondra chce zrušit elitní letku bitevních vrtulníků
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vfe