Textař Michal Horáček se takto vyjadřuje k masakru v Paříži. A k Zemanovi

14.01.2015 12:27

Textař, spisovatel a kulturní antropolog Michal Horáček se na Facebooku vymezil proti pojmu „genetická závislost“, který v souvislosti s radikálním islamismem a krveprolití ve Francii před několika dny v rozhovoru pro Deník použil prezident Miloš Zeman. Podle Horáčka se s radikálním islamismem musejí vypořádat sami muslimové. Tak jako muslimský starosta Rotterdamu Ahmed Aboutaleb.

Textař Michal Horáček se takto vyjadřuje k masakru v Paříži. A k Zemanovi
Foto: Hans Štembera
Popisek: Textař Michal Horáček

Miloš Zeman v rozhovoru pro Deník stran problematiky muslimských přistěhovalců v evropských zemích prohlásil, že „jejich původními zeměmi nadále zůstávají Alžír, Libye nebo, chcete-li, Mali z prostého důvodu, že je tam jakási genetická závislost. Čech zůstává Čechem i tehdy, když žije ve Francii. Zatímco v případě Čechů není problém odlišné kultury, Čech se ve Francii dokáže skvěle adaptovat, viz Milan Kundera, tak lidé z těchto zemí zmíněnou adaptační schopnost nemají. To není kritika, to je konstatování.“ A dodal, že pokud tito lidé nedokáží přijmout pravidla hostitelské země, měli by se vrátit do své původní vlasti.  

Horáček ale v tvrzení hlavy státu nachází problém. „Shledá-li tedy někdo podle nějakých arbitrárních parametrů, že ani já nepřijímám pravidla hostitelské země, budu se muset spakovat a mazat – moje babička sem totiž přišla z Jekatěrinburgu v Rusku, jedna z mých prababiček z Německa, další dokonce z Portugalska. Kam mě tedy pošlou a v jakých částech? Kam deportují Segrada, jehož pradědeček přišel na Valašsko z Lombardie, avšak pradědečkův dědeček dorazil do Lombardie ze Španělska? Kam pošlou našeho geneticky závislého klavíristu Steinsdörfera, kam Klause, Pitharta, Uhdeho, Weigela, kam Davida Kollera, kam...  prakticky jakéhokoli Čecha, protože žádný z nás není ‚geneticky nezávislý‘?“ poukazuje na možný zádrhel v prezidentově nápadu.

S islamismem se dle jeho názoru nelze vypořádávat „bláboly“ o genetické závislosti. Mnohem pádnější jsou prý veřejná prohlášení vysokých muslimských autorit, které jednoznačně odsuzují všechen teror páchaný ve jménu islámu. „Chtějí-li muslimové být součástí světa pestrého svými kulturami i náboženskými vírami, tedy skutečného světa, který se jich dnes obává a začíná je nenávidět, musejí se o to přičinit především sami. Každého z nich, který to udělá, si vážím a teprve takového člověka mohu považovat za ‚slušného‘. Kéž je jich co nejvíc: kvůli nové naději pro celou planetu,“ vyjádřil Horáček své přání.  V této souvislosti poukázal textař na starostu Rotterdamu Ahmeda Aboutaleba. Ten, ač se sám narodil v Maroku a jeho otec je muslimský imám, vzkázal nizozemským muslimům: „Jestli se vám nelíbí svoboda, sbalte se a jděte.

Co přesně napsal Michal Horáček na Facebook:

Takže nový termín vladařův: "genetická závislost".

Týká se lidí, kteří se narodili v zemi A (třeba ve Francii), ale jejich předkové tam přišli ze země B (třeba z Alžíru). Tam by měli být deportováni, nepřijmou-li pravidla hostitelské země.

Ta země je podle této "úvahy" hostitelská, přestože ti lidé se v ní narodili. Shledá-li tedy někdo podle nějakých arbitrárních parametrů, že ani já nepřijímám pravidla hostitelské země, budu se muset spakovat a mazat - moje babička sem totiž přišla z Jekatěrinburgu v Rusku, jedna z mých prababiček z Německa, další dokonce z Portugalska.
Kam mě tedy pošlou a v jakých částech?

Kam deportují Segrada, jehož pradědeček přišel na Valašsko z Lombardie, avšak pradědečkův dědeček dorazil do Lombardie ze Španělska?
Kam pošlou našeho geneticky závislého klavíristu Steinsdörfera, kam Klause, Pitharta, Uhdeho, Weigela, kam Davida Kollera, kam... prakticky jakéhokoli Čecha, protože žádný z nás není "geneticky nezávislý"?

Něco se možná začíná měnit.

Před nějakými 1,400 lety kritizoval Proroka Muhammada stařičký básník Abu Afak; prorok ho nechal zavraždit. Kritizovala ho i mladá básnířka Asma bint Marwan; Prorok poslal pobočníka, aby ji zcenzuroval mečem; probodl ji v noci.
Nikdo proti tomu neprotestoval, kronikář naopak poznamenal, že "v noci, kdy byla Asma zabita, muži kmene Banu Khatma byli obráceni na víru, neboť popatřili na moc islámu".

V roce 1989 měl ayatolláh Chomejní dojem, že Proroka urazil spisovatel Salman Rushdie; "nezrušitelnou" fatwou vyzval k jeho "beztrestnému zabití". Muslimové kvůli tomu demonstrovali, a to i v Británii: aby vyjádřili s touto formou cenzury souhlas. Později se k Chomejního fatwě vrátil další ayatolláh: roku 2012 Yúsef Saneí zvýšil odměnu potenciálním vrahům na 3,3 milionu dolarů.

Po vraždě tisíců nevinných lidí 11. září 2001 se neozvaly islámské teologické autority, aby proti tomu jednoznačně a ostře protestovaly (pokud ano, každopádně nebyly ani hlasité, ani mnohé).

Proto je tak povzbudivé, že po vraždách ve Francii se muslimové konečně ozvali: odsoudily je i vysoké islámské autority a hlavně - mnozí muslimové se fotografují s nápisem "V mém jménu NE" a prostřednictvím sociálních sítí to šíří po světě.
Konečně... S islamismem se nelze vypořádat bláboly o "genetické závislosti" (případná akce na takovém konceptu založená je a musí být neuskutečnitelná a jediné, k čemu přispívá, je jen prohlubování nenávisti na obou stranách). Vyjádření prezidenta Hollanda, že "tyto vraždy nemají s islámem nic společného" mají jen malou cenu ve srovnání s tím, vyjádří-li se tak sami muslimové, duchovní i laici. Stejně tak řeči o tom, že "většina muslimů je slušná" znamenají málo, nedemonstrují-li tu slušnost sami muslimové - a to hlasitým, jednoznačným odsouzením všeho teroru, páchaného ve jménu Islámu. Islamistickým imámům by měli vzkázat: na tvá kázání do mešity chodit nebudu ani já, ani moje děti.

Chtějí-li muslimové být součástí světa pestrého svými kulturami i náboženskými věrami, tedy skutečného světa, který se jich dnes obává a začíná je nenávidět, musejí se o to přičinit především sami. Každého z nich, který to udělá, si vážím a teprve takového člověka mohu považovat za "slušného". Kéž je jich co nejvíc: kvůli nové naději pro celou planetu.

 

Tohle mě zaujalo.

Starosta Rotterdamu, "Labour politician" a bývalý ministr nizozemské vlády vzkázal nizozemským muslimům: "Jestli se vám nelíbí svoboda, sbalte se a jdětě" (The Telegraph uvádí, že řekl "Fuck off").

Nechci rozebírat, do jaké míry jsou ta slova moudrá nebo nemoudrá. Co ale stojí, myslím, za pozornost - ten starosta se jmenuje Ahmed Aboutaleb, narodil se v Maroku a je synem muslimského imáma.
Jak to jde dohromady s představou myslitele na našem Hradě o "genetické závislosti"?

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: luš

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

21:38 „Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

Zrezivělý památník; víc, než se na pohled zdá. Jména škodováckých obětí druhé světové války po necel…