Ťok v rádiu prozradil, proč odmítl nabídku exministra Prachaře jít do čela ŘSD

18.12.2014 18:28

Do pořadu Dvacet minut Radiožurnálu přijal pozvání ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). D1 by rád viděl zmodernizovanou za tři sezony a problém v průtazích stavby D47 vidí hlavně ve špatné komunikaci s ŘSD. Novým šéfem ŘSD jmenoval Jana Kroupu, který je podle něj odborník na svém místě.

Ťok v rádiu prozradil, proč odmítl nabídku exministra Prachaře jít do čela ŘSD
Foto: Hans Štembera
Popisek: Premiér Bohuslav Sobotka doprovodil nově jmenovaného ministra dopravy Dana Ťoka do křesla

Ve svém úřadu je teprve 14 dní a jeho vystoupení bylo velice diplomatické. Nechtěl například hodnotit předcházející ministry. Antonín Prachař (ANO) podle něj přišel na ministerstvo, které nebylo v dobrém stavu, a řadu věcí začal a posunul.

Moderátorka Karolína Koubová chtěla vědět, jaký pociťuje rozdíl mezi řízením velké firmy a prací na ministerstvu. „Rozdíl je to velký. Ve firmě uděláte rozhodnutí, tak jak je to nejlepší pro firmu. Na ministerstvu je to jinak, jsem členem vlády a musím se s ní dohodnout a pak teprve rozhodnout,“ uvedl Ťok. „Rozhodně nemám žádný problém v domlouvání se s kolegy ve vládě,“ dodal.

Ministr předpokládá, že rezort povede až do konce volebního období a nestihne ho osud některých jeho předchůdců. „Na nabídku být ministrem jsem Andreji Babišovi kývnul s vědomím, že bych chtěl vydržet celé volební období,“ říká.

A proč odmítl nabídku postavit se do čela ŘSD, kterou dostal od Antonína Prachaře? Prý proto, že tehdejší ministr dal takové podmínky, za kterých si nebyl jist, že lze uspět. „Chtěl, abych dělal generálního ředitele, ale zároveň, aby tam zůstali lidé, které tam dosadil ministr Prachař. Když si nemůžete vytvořit tým z odborníků, kterým důvěřujete, tak to není dobrá pozice,“ vysvětlil Ťok.

Na ministerstvu žádné personální čistky neplánuje, ale pár lidí si určitě přivede. „Neplánuji čistky, ale potřebuji se obklopit lidmi, kterým důvěřuji. Ještě jsem se nestačil se vším seznámit. Ale určitě bych to nejdříve řekl těm osobám, kterých se to týká,“ odrážel dotazy, koho vymění.

Střet zájmů necítím

Dan Ťok přišel ze Skansky a objevilo se podezření, že by se mohlo jednat o střet zájmů. Že by třeba mohl své bývalé společnosti, pro kterou pracoval, „přihrát“ státní zakázky. „Já tam ten střet necítím. Já nejsem v byznysu. Nevlastním žádnou firmu. Teď je mým zaměstnavatelem stát a já pracuji pro lidi této země. Svým bývalým kolegům jsem při loučení řekl, že na ně budu přísnější,“ říkal s pousmáním ministr. „Já nejsem ten, kdo rozhoduje o zakázkách. O tom rozhoduje komise a já nemám důvod do toho zasahovat,“ dodal. Zrovna tak to prý je i u arbitráže Skansky a státu. „Rozhodne nezávislé arbitrážní řízení a všechny strany budou verdikt akceptovat."

Současně připomíná, že Skanska se klidně může účastnit výběrových řízení. Ministr dopravy však není ten, kdo by rozhodoval o jejích výsledcích. „Chci dokonce zveřejnit podlimitní zakázky, na které se nemusí soutěžit,“ slibuje v souvislosti se zprůhledněním hospodaření ministerstva. 

Je třeba opravit silnici a D47

Jedním z velkých problémů je předražená a opožděná D47. Dan Ťok prý má několik návrhů řešení, ale nevyzradil je. Nejdříve je hodlá projednat. Nechce totiž mluvit o variantách, které se třeba ukáží jako neproveditelné. „Stát má možnosti, jak ty věci posunout dál. My řešíme právní bitvu, místo abychom řešili, že je třeba dostavět silnici. Nechci ale nic předjímat. K té situaci vůbec nemělo dojít…“

Kroupa je odborník a hned mohl začít pracovat

Novým generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic byl jmenován bývalý šéf pražské správy organizace Jan Kroupa. Proč si ho ministr vybral? „Jan Kroupa je odborník, nebude se muset seznamovat s chodem organizace. Hned začal pracovat. Začíná další přípravu dálnic a má moji podporu,“ uvedl rozhodně pro ČRo.

NKÚ kritizoval uzavřená výběrová řízení, která ŘSD vypisovala velice často. „Já chci, aby všechna výběrová řízení byla transparentní, ale rozumím tomu, že mohly nastat situace, kdy to jinak nebylo možné. Já chci důsledně dodržovat zákon. Všechny smlouvy i nabídky budou zveřejněny,“ uváděl přesvědčivě Ťok.

D1 za tři sezony, to by bylo hezké

Italská společnost Serenissima Costruzioni je aktuálně hlavním favoritem soutěží na modernizaci tří dalších úseků dálnice D1. Ve všech třech soutěžích nabídla v konkurenci tuzemských stavebních firem nejnižší cenu. Umí Italové skutečně stavět za menší peníze? „Na to já nedokážu odpovědět. My nyní máme výběrovou komisi, ta posoudí všechny nabídky. Proč tato firma je nejlevnější, nevím. Jestli staví kvalitně a nejlevněji, tak dostane šanci,“ uvedl ministr s tím, že pro něj je ta firma neznámá.

Modernizace D1 je ve skluzu, co se musí změnit? „To já úplně přesně nevím, proč je ve skluzu. Myslím, že celý problém je a byl špatná komunikace s ŘSD. To hodlám změnit. V nových soutěžích bych chtěl debatovat také o tom, jestli by se dvě rekonstrukce daly dělat v jedné sezoně. Myslím, že na tak důležité tepně by se také mělo pracovat 24 hodiny denně a sedm dní v týdnu,“ uvedl Ťok.

Moderátorka chtěla vědět, kdy bude rekonstrukce skončena. „Netlačte mě do termínu. Tři stavební sezony -  to by se mi líbilo. Máme ale před sebou ještě mnoho, mnoho práce,“ řekl ministr.

Místo projektového manažera bude projektový tým

Nový ministr dopravy Dan Ťok zrušil stomilionovou soutěž na projektového manažera pro mýtný systém. Už dříve předeslal, že poradce pro zadání tendru na provoz mýta není potřeba. „Jsme v krizové situaci. Máme málo času na vypsání soutěže. Sestavíme projektový tým a tento interní tým připraví materiály a návrh, jak tu situaci vyřešit. Tým bude fungovat od ledna 2015. Věřím, že se nám podaří vypsat kvalitní tendr.“

Příprava obří soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení dosavadní smlouvy se společností Kapsch po roce 2016 je jedním z hlavních úkolů nového ministra. Ťok už dříve řekl, že se před vypsáním tendru chce podívat, jak fungují mýtné systémy v jiných zemích.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: dkr

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…