Kdo by se Vám po diskutovaném odchodu Petra Dvořáka z ČT líbil v jejím čele?Anketa
Moderátorkou Barborou Kroužkovou byl dotazován na vztah s kardinálem Dukou, od kterého dostal písemnou důtku kvůli tomu, že ve svých mediálních vystoupeních napadá stanoviska vydaná k různým aspektům veřejného života. „Podivuji se tomu. Jsem člověk, který dostává od biskupů mnoha zemí na své články o stavu církve velice hezkou zpětnou vazbu. Arcibiskupové po mně žádají duchovní cvičení pro kněze. Jsem hodně spojen s lidmi v nejbližším okolí papeže Františka. Respekt mám i mezi českými katolíky,“ připomněl, že v katolické a mezinárodní církvi má své místo.
Dukovo kárání proto příliš nechápe. „Myslím, že to od pana kardinála byl trošku přešlap. Nemá to žádnou právní platnost a není to žádný trest. Mám dojem, že zatím stojí jeden člověk, který ho dlouhou dobu dostrkával do určitých poloh a sehrál zde nešťastnou úlohu, ten člověk už je ale nyní na pravdě boží. Teď stále publikuje v ParlamentníchListech.cz, já bych se štítil psát do ParlamentníchListů.cz,“ zhrozil se filozof Halík.
Poukázal na očividný propad mezi Vatikánem a Prahou. „Tohle rozdělení v církvi skutečně je, je to uvnitř církví. Důvod je psychologický,“ hovořil o tom, že v církvi existují dvě křídla – konzervativní a reformní. „Obávám se, že je to nepřekonatelné, žijeme v různých světech,“ sdělil, že rozpory v církvi jsou nepřekročitelné.
Katolickou církev podle něj může zachránit pouze nová reformace. „Je skutečně třeba hluboké reformy, především duchovního prohloubení,“ domnívá se Halík. „To, co se děje s církví a tradičními strukturami, je něco, jako tu bylo za socialismu, ten vzal lidem svobodu a dal jim jistoty. To vychovává určitý typ lidí, kteří jsou netvůrčí, jsou bez odpovědnosti, a společnost tím degeneruje. V církvi také bylo, že vrstva kléru říkala lidem, co si mají myslet a co mají dělat, toho se musíme zbavit,“ uvedl.
„Zavřené kostely kvůli koronaviru jsou obrazem toho, jak to může dopadnout, jestliže církev neprojde radikální reformou a prohloubením. Mnohé kostely a farnosti se už dnes vyprazdňují,“ upozornil.
Závěrem rozhovoru se zamyslel, zda si Češi váží své svobody: „U nás to byla nejdříve obrovská touha po svobodě, ale pak se ukázalo, že spousta lidí si pod svobodou představovala svobodu od něčeho, tedy od utlačujícího režimu. Neviděli ale svobodu k čemu. Zvířecí svoboda lidí propuštěných z klece je animální. Ale lidská, humánní svoboda je spojená s odpovědností,“ zdůraznil Halík, že ten, kdo stojí o svobodu, musí počítat i s odpovědností.
„Mám obavu, že tohle u nás nenastalo, tedy pochopení, že svoboda je závazek vedoucí k odpovědnosti. Církev by proto místo morálních limitů měla pomáhat lidem dívat se na věci hlouběji, s větším nadhledem, pomáhat chápat, co se děje. Tuto vnitřní kulturu je třeba pěstovat, to náš svět potřebuje,“ dodal Halík závěrem.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab