Výbuch znalostí německých žáků. Příčiny? Covid i migrační původ

05.12.2023 18:04 | Monitoring

Němečtí žáci se zhoršili ve všech třech zkoumaných oblastech programu PISA od OECD – v matematice, čtení i přírodních vědách. A jsou to pro Německo nejhorší výsledky za dobu, co se testování v rámci programu PISA účastní. Možné důvody pro zhoršení výsledků jeden z pracovníků OECD uvedl zavírání škol během pandemie COVID-19, ale i zvyšující se počet dětí s migračním původem.

Výbuch znalostí německých žáků. Příčiny? Covid i migrační původ
Foto: Archiv školy.
Popisek: Učitelé se na Reálném gymnáziu v Prostějově seznámili s moderní výukou chemie.

PISA (Programme for International Student Assesment) od OECD měří schopnost patnáctiletých žáků využívat své znalosti a dovednosti v oblasti čtení, matematiky a přírodních věd k řešení problémů reálného života. Nová studie PISA odhalila zhoršení německých žáků v roce 2022 oproti roku 2018. Celkem se testů PISA 2022 účastnilo 690 tisíc žáků ve věku 15 let z 81 zemí. Z toho 6116 žáků v Německu.

„Tři z deseti žáků jsou v matematice pod minimální úrovní. Dokonce ani nedokážou říct, zda se jim speciální nabídka při nakupování vyplatí, nebo ne,“ řekl Francesco Avvisati z OECD při prezentaci studie. Nejlepší výsledky v matematice měli žáci ze Singapuru, Číny, Japonska a Koreje. Německé žáky překonali v počítání i ti čeští, kteří se též umístili nad průměrem OECD průzkumu.

Celkově jsou výsledky v roce 2022 ve třech oblastech kompetencí nejnižšími hodnotami, jaké kdy byly pro Německo v rámci programu PISA vyhodnoceny. Programu se Německo účastní už od roku 2000, uvedl německý deník BILD.

Podle OECD je jedním z možných důvodů pro zhoršení německých žáků uzavření škol během pandemie koronaviru, kdy výuka probíhala dálkově. V Německu 71 % žáků uvedlo, že se v budově jejich školy nevyučovalo kvůli koronaviru i déle než tři měsíce.

„Samotná korona nemůže vysvětlit všechno,“ uvedl nicméně Avvisati. „Prudký pokles výkonnosti mezi lety 2018 a 2022 pouze posílil negativní trend, který byl patrný již před rokem 2018,“ dodal.

Mnoho učitelů v rámci dotazníku PISA jako možnou příčinu poklesu výkonnosti žáků uvedlo nedostatek dobře kvalifikovaných učitelů.

Avvisati zmínil, že v Německu se též zvýšil podíl žáků s migračním původem. Mezi lety 2012 a 2022 se zdvojnásobil až na 26 %. „Žáci s migračním původem dosahují v průměru výrazně horších výsledků,“ řekl Avvisati. Přibližně dvě třetiny žáků s přistěhovaleckým původem uvedly, že doma mluví jiným jazykem, než ve kterém byly testy PISA psány.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

COVID-19

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: Lucie Kroutilová

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT

7:15 Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT

Zmatený důchodce, který uvěřil fake news o atomové válce a chodí po městě v atombordelu. To je hlavn…