Zlodějna! Někdo po Praze vyvěsil tajemné billboardy. Víme, co je za tím

26.08.2014 12:31

Autobusové zastávky, lavičky nebo odpadkové koše prý představují kouzelný byznys. Zejména, když je můžete prodávat na reklamu, a zejména, když je provozujete v Praze. Web Okradená Praha uvádí, že firma, která dostala od hlavního města tuto smlouvu na 25 let, platí zhruba pětinové nájemné ve srovnání s jinými světovými metropolemi. Na informační web paradoxně upozorňují i některé billboardy vyvěšené po Praze.

Zlodějna! Někdo po Praze vyvěsil tajemné billboardy. Víme, co je za tím
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj číslo 22

Pod symbolickou doménou www.okradenapraha.cz lze nalézt web popisující nevýhodnou smlouvu, která prý připravuje Pražany o miliardu. Jde o smlouvu na provoz reklamních ploch v centru města, kterou má exkluzivně zajištěnou francouzská firma JCDecaux.

Smlouva byla uzavřena v roce 1994 na závratnou dobu 25 let. Zahrnovala výstavbu, provozování a relamní využití městského mobiliáře. „Jedná se o úmluvu, že JCDecaux vybuduje na svoje náklady tzv. městský mobiliář – zastávky MHD, odpadkové koše, toalety, stojany na kola, informační tabule apod., o který se následně na své náklady stará,“ líčí web. Především však na těchto plochách může exkluzivně provozovat reklamu.

Anketa

Která strana nejvíc vybouchne v komunálních a senátních volbách? Kde bude největší zklamání ze zaostání za očekáváním?

6%
52%
1%
21%
14%
1%
4%
0%
hlasovalo: 23155 lidí

Háček je v tom, že firma měla platit paušální roční poplatek, který byl ale směšně malý - osm milionů korun ročně. Pro srovnání - platby za zhotovování přípojek k reklamám, které mělo proplácet město, si společnost každoročně fakturovala ve výši dvacet milionů.

Podle účetních závěrek prý společnost JCDecaux ročně platí dohromady asi devět milionů korun. Po odečtení všech nákladů na výstavbu a provoz mobiliáře prý generuje roční zisk cca 100 milionů. Za 25 let to tedy činí 2,5 miliardy. Náklady na vybudování mobiliáře přitom doposud měly činit přibližně 400 milionů.

Tristní je podle webu zejména srovnání s ostatními světovými metropolemi, kde provozuje mobiliář stejná firma. Zatímco ve světě tvoří průměrné nájemné 22,8 procenta ročních příjmů z reklamy, v Praze činí dohodnutá paušální částka jen zhruba 4,5 procenta.

A navíc se prý firma při budování mobiliáře soustředí pouze na reklamně zajímavé lokality ve středu města. V okrajových čtvrtích stále moderní zastávky nejsou. A Praha nemá žádné páky, jak k tomu firmu donutit. Ve světě přitom mají občané od firmy k dispozici půjčovny kol, wi-fi kiosky nebo informační tabule.

V roce 2007 se objevily názory, že nevýhodnou smlouvu by Praha měla vypovědět. V tu chvíli však měl do dění vstoupit vlivný podnikatel Roman Janoušek, který pro ředitele JCDecaux Pavla Slabého, jenž má podle webu být jeho kamarádem, zajistit dokonce prodloužení smlouvy do roku 2021. Dokonce k tomu měl zajistit vypracování studie, kterou ale měla sepsat firma letitého přítele finančního ředitele JCDecaux. Ve smlouvě měla být velmi podezřelým způsobem nadhodnocena cena autobusových zastávek.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Populismus?

Dobrý den, proč s návrhem na snížení platu přicházíte až teď před volbami? A jestli vám přijde vysoký, což nerozporuji, zajímalo by mě, co s tak vysokým platem děláte vy? Dáváte třeba část na dobročinné účely, jako to třeba dělal prezident Zeman? A ještě jedna věc, není plýtvání penězi celý chod EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Migranti a infekční choroby. „Vláda se to snaží bagatelizovat.“ Profesor Beran varuje

22:15 Migranti a infekční choroby. „Vláda se to snaží bagatelizovat.“ Profesor Beran varuje

Výskyt černého kašle v ČR dosáhl svého dlouholetého maxima. Vedle zvýšeného výskytu černého kašle se…