Co je stát (politický útvar, organizované společenství lidí, kteří žijí trvale na ohraničeném území), ví každý z nás a nepotřebuje k tomu ani Občanskou nauku. Jen pro informaci bych proto uvedl, že první historické zmínky o vzniku státu pocházejí z šestého tisíciletí před naším letopočtem. V antice staří Řekové nazývali stát slovem polis a byl tím míněn městský stát. Tj. vlastní město a blízké zemědělské okolí. Nejznámějšími městskými státy byly Athény a Sparta. Staří Římané žili v obcích, kterým říkali civitas a až mnohem později došlo k rozmachu velké říše – římského impéria.
Vlastní termín stát byl poprvé citován až v 15. století a to v Itálii. V politické teorii pojem stát začal používat Machiavelli, tedy od 16. století. Politologové zastávají čtyři hlavní teorie o vzniku státu: náboženskou, patriarchální, mocenskou a smluvní.
Současnému pojetí a chápání lidí se nejvíc blíží ta teorie smluvní, kdy se lidé dohodli na „smlouvě“ a řídí se dohodnutými pravidly. Stát by tedy v rámci této smlouvy měl chránit občany před křivdami uvnitř země a pečovat o spravedlnost. Měl by dbát na ochranu života jednotlivce, chránit jeho svobodu a majetek, udržovat pořádek, demokracii. Moderní stát se musí dále starat o základní sociální zabezpečení svých občanů včetně jejich základní zdravotní péče a minimálního vzdělání zdarma.
Existují ještě další funkce, které společnost z nejrůznějších důvodů není sama schopna dokonale obstarat. Je to zabezpečení existenčního minima pro sociálně slabší, svobodné matky, nezaměstnané, důchodce, zdravotně postižené, atd. Správný stát by měl také přiměřeně investovat do vesměs neziskových organizací jako je školství, zdravotnictví a kultura.
Výše uvedené smluvní pojetí státu definovala řada filozofů jako Thomas Hobbes, John Lock a Jean-Jacques Rousseau. Na toho posledního ještě přijde řeč. Thomas Hobbes (1588 – 1679) byl jedním z představitelů tzv. anglické empirické filozofie. Osobně zažil hrůzné události občanské války. Možná z tohoto poznatku plynulo jeho tvrzení, že v přirozeném stavu je člověk člověku vlkem. Na humanistického filozofa dost radikální názor.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz