Josef Mlejnek: Církevní restituce v širších souvislostech

25.07.2012 9:14 | Zprávy
autor: rozhlas.cz

Byť Poslanecká sněmovna krátce před parlamentními prázdninami zákon o církevních restitucích těsně schválila, politická bitva o ně bude ještě pokračovat a její výsledek je stále nejasný. Potřebných 101 hlasů totiž rozklížená vládní koalice nemusí k přehlasování očekávaného senátního veta v září nalézt, neboť navracení církevního majetku v české společnosti rozhodně populární není a odporem proti němu lze snadno získat politické body.

Josef Mlejnek: Církevní restituce v širších souvislostech
Foto: Hans Štembera
Popisek: Církevní restituce, ilustrační koláž

Vládní koalice se od začátku za církevní restituce spíše stydí. Má je sice v programu, avšak rázné přesvědčovací kampaně se veřejnost zatím nedočkala – ostatně, podobně jako v případě některých jiných závažných vládních opatření. Ale vláda, jejíž popularita klesá ke dnu kvůli neustálým vnitrokoaličním sporům i korupčním aférám, vlastně nemůže dělat o mnoho více než se opevnit hradbou parlamentní většiny a mechanicky prosazovat to, co se v zákulisí dohodlo a upeklo. Bohužel, vlídnějšímu přijetí restitucí veřejností tím určitě nepomůže. A co víc, restituce, poslední velký transformační balvan, poskytují ukázkový příklad toho, jak u nás zplaněla veřejná i politická debata o podstatných záležitostech.  

Výčtový zákon z roku 1990, doplněný pak ještě v roce 1991, vrátil část majetku hlavně řádům. Poté se však církevní restituce na dlouho „zasekly“. Ve vládní koalici zformované po volbách 1992 je takřka monopolně prosazovaly křesťanské politické strany: Luxova KDU-ČSL i přílepek k ODS jménem KDS, zákon, jenž měl restituce dokončit, však těsně neprošel. Ale již v devadesátých letech narážela debata na stejné problémy, v jakých vězí dnes.  

Již tehdy šlo, kromě ostře odmítavých antiklerikálních hlasů, identifikovat zhruba dva základní přístupy, užší a širší. Užší zdůrazňoval především morální imperativ: nutnost vrátit to, co komunisté ukradli. Druhý restituce pojímal jako součást komplexnější otázky, jaké má být postavení církví v nové demokratické společnosti. Jeden čas se například diskutovalo též o daňových asignacích, což však narazilo i u řady církevních představitelů, neboť při této metodě financování by potom výše příjmů církví těsně závisela na počtu aktivních věřících.  

Posléze stejně převážil názor, že církve se budou samofinancovat z majetku vráceného v restitucích, přičemž stát přestane platit duchovní (což ho nyní stojí zhruba jednu a půl miliardy ročně, tedy asi desetinu procenta celkových státních výdajů). Tím měla definitivně nastat kýžená odluka. Nakonec i toto řešení v devadesátých letech padlo. Současný restituční zákon však zhruba odráží uvedené pojetí.  

Nicméně jde o pojetí stále diskutabilní. Odluka státu a církve znamená především to, že stát nepodporuje žádné náboženství jako státní, existuje svoboda vyznání, žádná církev nemá zákonnou pravomoc ovlivňovat chod státních záležitostí, a stát naopak neřídí záležitosti církevní. Což u nás dávno platí, almužny, vyplácené v současnosti duchovním ze státní kasy, jsou v tomto kontextu dosti podružné.  

Církve naproti tomu provozují zdravotní, sociální i školská zařízení, která tvoří pevnou součást státem provozovaných či garantovaných systémů zdravotní a sociální péče i vzdělání. Mnoho církevních budov (aktuálně i potenciálně vlastněných) pak spadá do systému státní památkové péče, a i nyní navrhované restituce lesů a půdy sotva vynesou takový „majlant“, aby katolická církev, jíž se to primárně týká, drahé renovace a udržování nemovitostí utáhla jen na svých finančních bedrech. Hovořit v rámci uvedených širších souvislostí o potřebě dokončení odluky je tedy dosti pošetilé.  

Tím nemá být řečeno, že jsou restituce špatné nebo že by duchovní měl nadále platit stát. Kardinální problém však každopádně spočívá v postupném zužování veřejné (a tudíž i politické) debaty o postavení církví, která se od devadesátých let zredukovala na problematiku restitucí, jejichž konkrétní podoba se navíc nyní dojednala kdesi v politickém zákulisí.  

Všechny církve si pak musí položit i zcela jinou leč daleko zásadnější „restituční otázku“, kterou lze stručně naznačit pomocí statistických dat o katolících, byť při vědomí proměn sčítací metodiky. Tak jako tak, katolíků postupně ubývá, poslední dobou docela rychle. Ještě v roce 1950 jich dle sčítání na území dnešní České republiky žilo skoro sedm milionů a tvořili více než tři čtvrtiny společnosti. Jistě, mnozí z nich patřili k těm takzvaným matrikovým, ale i formální katolík občas do církevní kasičky přispěje. V roce 1991 sčítání vykázalo skoro dvě pětiny katolíků, o deset let později už jen asi čtvrtinu. Dle posledního sčítání je katolíků, pořád zdaleka největší církve, malounko přes milion, procentuálně pouhá desetina.  

A desetina evidentně nemůže naplnit ani obhospodařovat to, co dříve sloužilo třem čtvrtinám. Ale hlavně: pokud se církvím nepodaří zvrátit uvedený trend, budou církevní restituce stejně k ničemu. Církve sice doufají, že jim napomohou k revitalizaci, ovšem restituce samy o sobě žádnou církev spasit nemohou.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Komunisté

Dobrý den, fascinuje mě, že si někdo myslí, že je komunismus snad mírový a přátelský, jak jsem se dočetla zde v dotazu. Kdyby to byla pravda, jak vysvětlíte, že Rusko napadlo Ukrajinu, ale i další války, které vedlo? Nebo třeba to, že když u nás vládli, neprobíhali svobodné volby, ale co probíhalo b...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Foltán: Benešovy dekrety jako úlitba i obětina?

16:55 Pavel Foltán: Benešovy dekrety jako úlitba i obětina?

Je to pár dní, co malá skupinka poslanců fialové opozice vyjela vlakem na „výlet“ do Bratislavy – mo…