Svět se změnil. I ten soutěžněprávní. Pandemie covid-19 ochromila bezprecedentně celou planetu a dotkla se nejen zdraví a životů, ale rovněž změnila chování spotřebitelů a podnikatelů a dotkla se fungování ekonomiky jako celku.
Určité sektory byly komplexně tvrdě zasaženy a jsou nadále ve velké krizi, zatímco jiné naopak pociťují masivní nárůst poptávky. Některé služby nelze vůbec poskytovat. Docházelo a dochází k nedostatku a zvýšené poptávce po určitých typech zboží. Ukazuje se, že pro jejich efektivní zajištění je třeba v určitých situacích až nadstandardní kooperace vzájemně si konkurujících společností, která mnohdy musí jít až na samé hranice soutěžním právem dovoleného jednání a někdy i za ně. Mění se chování spotřebitelů. Stále více obchodů a služeb se odehrává v digitálním prostředí internetu, viditelnost ve vyhledávačích a data se stávají naprostou alfou a omegou úspěchu v hospodářské soutěži při boji o zákazníky.
Pandemická situace tak umocňuje a urychluje některé trendy ohrožující v posledních letech hospodářskou soutěž. Zavedení hráči kupují vznikající a rozvíjející se společnosti s relativně malým obratem za gigantické sumy. Algoritmy kontrolují a upravují téměř v nulovém čase ceny produktů na internetu a soutěžitelé nabízející produkty na cenových srovnávačích dokážou prostřednictvím robotů monitorovat výkyvy cen. Zavedení dominující soutěžitelé díky pandemické situaci ještě posilují svoji tržní sílu, čemuž napomáhá i zvýšená poptávka a složitější a dražší logistika, která může mnohdy vést i k zužování dříve relativně rozsáhlých geografických trhů.
Stále častěji deklarovaná nemožnost prodávat prostřednictvím některých zavedených kanálů a platforem představuje obrovskou bariéru vstupu a expanze zejména pro menší a střední hráče, a to především díky výrazným síťovým efektům a tržní síle zavedených digitálních zprostředkovatelů klíčových digitálních služeb.
Je patrný silný politický tlak na zelenější a udržitelnější rozvoj především ze strany Evropské unie, snaha o zavádění operativních opatření a regulaci těch nejsilnějších digitálních hráčů, kteří disponují obrovskou tržní silou a svým chováním mohou petrifikovat soutěž na mnoha navázaných trzích, ke kterým slouží jako vstupní brána.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV