Jsme školami, které pracují pro komunitu a s komunitou v místě svého zřízení a reflektujeme místní specifika i potřeby. Zároveň jsme školami, které nahradily otázku, zdali jsou děti dost dobré pro naše školy, otázkou, zdali jsou školy dost dobré pro naše děti. Školy spolupracující v rámci LKŠ vynikají zkušenostmi s prací s dětmi a žáky s potřebou podpůrných opatření v inkluzivním vzdělávacím prostředí třídních/školních kolektivů.
Naším cílem je vytvořit a dále rozšiřovat síť škol dobré praxe s přidanou hodnotou sdílení zkušeností s realizací společného vzdělávání. Chceme prosazovat nové trendy ve výchově a vzdělávání dětí s potřebou podpůrných opatření. Heterogenní vzdělávací prostředí vnímáme jako normální, neboť každé dítě má určité vzdělávací potřeby, které se snažíme naplňovat prostřednictvím individualizované vzdělávací péče. Své žáky si nevybíráme, žáci a jejich rodiče si vybírají nás.
Žijeme v čase legislativních změn v systému českého školství. Jedním jmenovatelem těchto změn je společné, čili inkluzivní, vzdělávání. Celá řada z nás se pokoušela ovlivnit debatu o podobě vyhlášky vlastními silami, přestože většinu energie a úsilí jsme věnovali (a stále věnujeme) vlastním školám. Zde jsme se pokoušeli i navzdory systému udržet principy společného vzdělávání. Nyní je vyhláška dokončena a my si uvědomujeme více než kdy jindy nutnost vzájemné podpory i potřebu nabídnout své zkušenosti ostatním školám, které čeká nelehké přechodné období. V této fázi, kdy se bude upravená legislativa důsledně uplatňovat, zcela jistě zesílí opoziční tlaky a je zde reálná hrozba neúspěchu.
Existuje celá řada škol, které jsou na cestě k inkluzi, uplatňují principy společného vzdělávání, ale dosud se k této cestě veřejně nepřihlásily, berou ji zcela samozřejmě a přirozeně. I za tyto školy pak, bohužel, mluví odpůrci společného vzdělávání
Chceme se tedy pravidelně vyjadřovat k aktuálnímu dění v českém vzdělávacím systému, podporovat proinkluzivní osvětu ve společnosti a publikovat metodické materiály k realizaci podpůrných opatření ve škole.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV