Petr Dufek: Firmy stále více věří české ekonomice

25.05.2015 11:59 | Zprávy

Důvěra v českou ekonomiku se v květnu po čase opět zvýšila a to především zásluhou pozitivních očekávání firem v průmyslu a ve službách. Optimismus naproti tomu polevuje u spotřebitelů, jejichž obavy z případného zhoršení ekonomické situace během roku pozvolna narůstají.

Petr Dufek: Firmy stále více věří české ekonomice
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Průmyslové podniky zažívají příznivé odvětví díky rostoucí zahraniční i domácí poptávce a pro následující měsíce zůstávají velmi pozitivně naladěné. Vzhledem k už tak velmi vysokému růstu průmyslové produkce, která je de facto motorem celé ekonomiky, jde o jasný signál, že se na průmysl budeme moci spoléhat i nadále. Ostatně nejen měkké ukazatele v podobě důvěry, ale i silné zakázky tento výhled jednoznačně potvrzují.

Ve stavebnictví se sice nálada firem nezměnila, avšak pro dalších měsíce i zde panují příznivá očekávání. Stavebnictví je na vzestupu, i když zakázky v posledním půlroce až tak pozitivně nevyznívaly. Boom navíc nezažívá bytová výstavba, neboť její trend naráží už na třetí dno za posledních pět let. Nezbývá než čekat, jak se budou vyvíjet nové zakázky ve stavebnictví ve druhém čtvrtletí. Ty totiž naznačí, zda současné expanzi nedojde časem dech. Nejde přitom jen o peníze, ale především o připravenost nových projektů.

Důvěra spotřebitelů v květnu opět lehce poklesla

Prudký růst spotřebitelské nálady v loňském roce letos vystřídaly mírné obavy. Důvěra spotřebitelů v květnu opět lehce poklesla, neboť spotřebitelé začínají řešit otázku, zda se podaří udržet současný pozitivní trend ekonomiky. Nejde zdaleka o paniku, ale o uvědomění si, že až tak rychlý růst, jaký ekonomika dosud zažívala, nemusí trvat věčně.

Celkově vyznívají průzkumy důvěry v ekonomice stále pozitivně. Ukazují optimismus firem, který se zrcadlí v ochotě investovat a nabírat nové zaměstnance. Je to nepochybně dobrá zpráva z pohledu dalšího ekonomického růstu českého hospodářství. Mírné ochlazení optimismu spotřebitelů v této fázi není třeba přeceňovat, protože jde spíše o korekci než o probouzející se faktor strachu.

Petr Dufek, ČSOB

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

porodnost

Paní Schillerová, nemyslíte, že alfou a omegou zvýšení porodnosti je kromě toho, co píšete hlavně zvýšení životní úrovně občanů ČR a zvýšení mezd? A jestli si to myslíte, máte i plán, jak toho docílit? A co jste proto udělali dosud - třeba za období, kdy jste byli ve vládě a třeba vy sama jste byla ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Alena Maršálková: Volební studio na ČT24 hodinu před vyhlášením výsledků

11:21 Alena Maršálková: Volební studio na ČT24 hodinu před vyhlášením výsledků

Zpracovat analýzu živého vysílání volebního studia, kdy několik hodin netrpělivě čekáme na výsledky …