Regulatorní prostředí taxislužby je však velice složité a nepřehledné. Centrum ekonomických a tržních analýz (CETA) se proto rozhodlo zpracovat studii, která blíže zanalyzuje zmíněné prostředí a konkrétně změří náročnost jednotlivých úkonů. Součástí studie je aproximace nákladů spojených se získáním všech potřebných oprávnění pro provozování taxislužby v Praze.
Tato aproximace byla provedena s pomocí figuranta, který celým procesem prošel v uplynulých měsících letošního roku na vlastní kůži a jednotlivé kroky a jejich finanční a časovou náročnost průběžně zaznamenával. Vysvědčení pro současné systémové nastavení? Nelichotivé.
„Výsledky, které jsou níže vypíchnuty, nastavují zrcadlo současné situaci osobní přepravy v pražských ulicích, kde pozorujeme střet zastaralého obchodního modelu tradičních taxi, kteří, zcela logicky, brání svou ekonomickou rentu požadavkem na zamezení vzniku jakékoliv alternativy pro jejich službu, a moderních, digitalizovaných platforem, na jejichž vznik a fungování současná legislativa nepamatuje,“ komentuje hlavní závěr studie Aleš Rod, ředitel výzkumu CETA. „Je proto nezbytné upravit podmínky pro usnadnění vzniku zlaté střední cesty, která skloubí to nejlepší z obou typů obchodních modelů, a tím poskytne komfort zákazníkovi. Společným jmenovatelem této snahy je zjednodušení celého procesu licencování řidičů v osobní přepravě,“ dodává Rod.
Shrnutí hlavních závěrů analýzy:
Regulatorní prostředí v poskytování přepravních služeb je velice nepřehledné. Administrativní a ekonomická náročnost celého procesu je neúměrně vysoká tomu, jaký reálný vliv může mít na kvalitu poskytované služby.
Počet osobních návštěv na úřadech a dalších institucích nutných ke splnění podmínek se vyšplhal na osm.
Čistý čas strávený cestováním na úřady, přímo na úřadech a dalších institucích, se vyšplhal na bezmála 45 hodin.
Finanční náročnost procesu bez započítání ušlé mzdy, tedy mzdy, kterou by figurant obdržel při vykonávání práce za průměrnou hodinovou mzdu, je 18 270 Kč. Při započítání ušlé mzdy za 45 hodin času jde zhruba o 26 440 Kč.
Nepřímé náklady investované do celého procesu jsou ale mnohem vyšší, zejména pokud žadatel není zvyklý jednat z úřady a vyplňovat formuláře nebo pokud se v procesu žádosti dopustí chyby, celý proces se natahuje.
Proces je založen na papírových formulářích a jejich fyzickém doručování státním institucím. Digitalizace nebo sdílení informací mezi složkami veřejné správy prakticky neexistuje.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV