Rudolf Mládek: Budou se i za Kremlíka provozovat pouze Šimpanzeny?

20.05.2019 10:51

Vtipný titulek je vypůjčen z internetu a z jedné věty vyčteme nejen srovnání pomalých českých železnic s japonskými shinkanseny, ale především i to, že jsme v minulosti nebyli zvyklí na to, že by Československé státní dráhy bylo možné označit lidově za ty, co jsou „sto let za opicemi“.

Rudolf Mládek: Budou se i za Kremlíka provozovat  pouze Šimpanzeny?
Foto: Archiv Rudolfa Mládka
Popisek: Rudolf Mládek
reklama

Už před více jak 50-ti lety, v roce 1964, byl vytvořen československý rychlostní železniční rekord a to parní lokomotivou přezdívanou „albatros“, jedoucí rychlostí 162km/h, tedy rychlostí jimiž se dnes „pyšní“ česká Pendolina. Ale nesmíme křivdit Pendolinům, tyto vlaky totiž dokázaly vyvinout na českých tratích rychlost až 237km/h. Jenomže provozovaná rychlost s cestujícími je nízkých max.160 km/h, protože úrovňová křížení a mnohdy zanedbaná údržba tratí vyšší rychlost nedovolují. Připomene, že za nejrychlejší parní lokomotivu světa je dodnes považována britská lokomotiva Mallard, která už v roce 1938 dosáhla rychlost až 203 km/h.

V Československu byly vytvořeny i další národní železniční rekordy. Motorová lokomotiva  řady T499.0 nazývaná “kyklop“ z produkce ČKD Praha dosáhla rekordní rychlost 176 km/h v roce 1976 a pro změnu elektrická lokomotiva řady 124.601-6 dosáhla 5. září 1972  rychlosti 219 km/h. Pravda, jela sólovou jízdu. Později byla převezena k dalšímu testování na polygon do tehdejšího Sovětského svazu. Při rychlostním testu tu v létě 1973 dosáhla rychlost 224 km/h.

Zdá se, že vedení rezortu dopravy a železničního správce by si do svého PR mohli napsat: „Socialismus už jsme dohonili, teď ho jenom předhonit“. To je totiž realita, která v České republice panuje. Připomínáme, že čeští občané se nedobrovolně ocitli u kvality dovážených potravin druhořadými občany EU a kritika tohoto stavu je denní a trvalá. Stejně tak se ale stáváme druhořadými občany v oblasti vysokorychlostních železnic, A přestože o jejich stavbě bylo rozhodnuto dávno v roce 1994, a dodnes nemáme ani metr tratě, kde by vlaky s cestujícími jezdily alespoň průměrných 200km/h. Což je rychlost, která se dnes ve světě bere už jen jako základní, nikoliv špičková. Neschopnost přiblížit se alespoň základním parametrům se ale na žádnou Evropskou unii svést nedá.

V době nástupu 5G, kdy internet na sítích příští generace poběží stokrát rychleji než nyní se česká železniční doprava usnesla, že snad už začne stavět tratě na dnes jen průměrné rychlosti. Čtenář z internetu se ptal správně.  A na změnu čekáme už dvacet pět let.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Lubomír Man: Pro novou Ukrajinu byly dolary, pro nové Bělorusko jsou eura

9:01 Lubomír Man: Pro novou Ukrajinu byly dolary, pro nové Bělorusko jsou eura

Chtěli jsme pro novou Ukrajinu jen to nejlepší - a dopadlo to jako vždycky. Tzn. totálním hospodářs…