Rudolf Mládek: Česká železniční žebrota

27.07.2020 10:54 | Zprávy
autor: PV

Nehody na železnici jsou asi vyřešeny. Tak to alespoň vypadá, soudě podle mediálních příspěvků, ve kterých jsme se dozvěděli, že České dráhy vydaly pro své strojvůdce kontrolní aplikaci a ti navíc musí hlásit při nástupu stav své únavy. Konec a pohádce odzvonil zvonec.

Rudolf Mládek: Česká železniční žebrota
Foto: Archiv Rudolfa Mládka
Popisek: Rudolf Mládek

S tím se ale odborná veřejnost jen tak nesmíří. Odhalení o tom, jak to na českých kolejích opravdu vypadá, bylo totiž příliš mnoho a k těmto všem zjištěním očekávaná nápravná opatření poněkud chybí. Bývalí ministři dopravy kritizují poměrně hodně faktů, přiznejme si ovšem, že mnozí z nich za špatný stav železnic  nesou svou vlastní odpovědnost.

Údajně i jejich přičiněním se výrazně omezila výstavba autobloků a jen se čekalo na peníze pro systém ETCS. (European Train Control System). Snad stojí za připomínku, že český autoblok (první nasazení proběhlo v USA) jako spolehlivé, levné a  funkční zařízení bylo namontováno na trati Běchovice - Český Brod už v roce 1952.

Budoucnost sice patří ETCS, avšak jeho současná cena je záměrně velmi vysoká a kvůli tomu se zrušily i vypsané veřejné soutěže.  Soukromí nákladní dopravci ve sdružení ŽESNAD (členem je i de facto státní ČD CARGO)  i přesto vyzývají k urychlení implementace jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS, protože tudy zjevně vede cesta do evropské železniční budoucnosti.

Dodejme, že z technického hlediska se v podstatě jedná o přenesení návěstidel na lokomotivy a bylo by proto správné, aby stát obecně uvažoval o příspěvku pro všechny dopravce na nákup zařízení ETCS. Sluší se připomenout, že první nákladní dopravci už začali využívat zabezpečovač ETCS ve smíšeném provozu na trati Břeclav – Kolín.

Velmi ostře se k situaci na železnici vyjádřil poslanec za Pirátskou stranu Mikuláš Ferjenčík,  který na svém twitterovém účtu uvedl že, cit: „ ČD mají ob den nehodu a přitom je dál vesele řídí trafikant, který na to absolutně nemá kvalifikaci a nad rezortem bdí ministr s poruchou spánku. Nedospalí řidiči údajně řídí podobně blbě jako ožralí, obávám se, že pro ministry to platí taky. Kocourkov fakt.“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Proč najednou chcete být poslanec?

Původně jste nechtěl do sněmovny kandidovat, a teď dáte práci poslance přednost před prací náměstka. Není to náhodou proto, že nejste schopný vyřešit problém s dopravou v Praze? Přijde vám to fér někomu předávat dopravu v nejhorším stavu, co kdy byla? Nebo vy máte na dopravní situaci v Praze snad ji...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Klaus: Vánoční zamyšlení 2.0

12:07 Václav Klaus: Vánoční zamyšlení 2.0

Sedl jsem si ke stolu a chtěl začít psát letošní vánoční zamyšlení. Ťukl jsem do počítače a nečekaně…