Tomáš Střeleček: Dnešní i zítřejší problém: ignorace veřejných informací

21.11.2014 15:18

Východiskem úvah o trhu, jehož jedním druhem je trh politický, je vzácnost informací. V současnosti se jeví, že informací ve věřejném prostoru je dostatek, tak tomu skutečně je. Ale je nanejvýš potřebné odlišit od sebe informace, které jsou užitečné od těch neužitečných, stejně jako zrna od plev. Není někdy na místě vědomá neznalost?

Tomáš Střeleček: Dnešní i zítřejší problém: ignorace veřejných informací
Foto: hns
Popisek: Dvojková soustava, ilustrační obrázek

Pochopitelně nelze určit, komu která informace může posloužit a jak, to lze pochopit pouze z pohledu konkrétního subjektu, který sleduje vlastní cíle. Nicméně můžeme konstatovat, že právě nadprodukce informací (zpráv) znamená, že více členů společnosti si přivyklo některé mediální informační toky ignorovat. Taková situace ale znamená, že informace, byť by mohly být pro subjekt užitečné, se k subjektu nedostanou.

Informaci v nejobecnějším smyslu si můžeme představit jako peněžní jednotku. Informaci lze směnit za jinou informaci, jak se děje každodenně v životě každého z nás, nebo ji lze směnit za něco jiného: obchodní příležitosti, majetek, přízeň apod. Nadbytek informací ipso facto znamená, že informace inflují, cenová hladina informací se snižuje, informace ztrácí svoji směnitelnost za jiné statky, pouze ty najkvalitnější (nejužitěčnější) si ji udrží.

Takovýto stav znamená, že je velmi nákladné ověřovat, která informace je a která není pravdivá a užitečná, pokud se vůbec k informaci, která by za to stála, dostaneme. Člověk ve veřejném prostoru, vzhledem k zanedbatelným výnosům, které může očekávat od svých analýz veřejných informací, ztrácí zájem o veřejný život.

Uvedený popis neznamená, že média jsou nepotřebná či nadbytečná, naopak, jenže apel na kvalitu a přesnost informací v patřičném kontextu je trvalou výzvou. V každém případě je na místě, pokud tyto veřejné informace o politicích a o politice volič ignoruje, ten se chová racionálně, neboť maximalizuje svoje čisté výnosy.

Středový či průměrný volič je takový volič, který podle ekonomické teorie zpravidla rozhoduje volby. Je to ten, kdo se příkloní na stranu vítěze v poslední chvíli, je ze středu politického spektra a bývá do poslední chvíle nerozhodnutý o tom, co, koho a proč zvolí (či s kým vytvoří politickou koalici). Rečeno terminologií francouzského Národního shromáždění, jde o rovinu nebo bahno; kam vítr, tam plášť.

Pokud se ale zaměříme na význam informací na politickém trhu, můžeme dospět k tomu, že veřejné informace jsou jakýmisi všeobecnými obchodními podmínkami politické dohody voličů a politiků. Neznalost veřejných informací (o veřejném životě) má za následek, že někteří voliči nerozumí krokům svých politiků, nejsou jim dostupné, nemají zájem studovat jednotlivé kauzy, ani politické programy, atp. Tato neznalost nemá společného nic s inteligencí občana a voliče, pouze ukazuje, jak nákladné je obstarání si neužitečných informací. Je obvyklé, že se všeobecné obchodní podmínky nečtou, proto nemohou být jejich ustanovení překvapivá; na to politici spoléhají.

Volič, který nesleduje nejčerstvější vulgarismy prezidenta republiky, je racionálně ignorující inflující informace. A tam můžeme zahlédnout i průměrného voliče; pro někoho to může být prospěchář a pro jiného rozumný člověk, který hledá svoje štěstí. Ten, kdo jde cestou nejmenšího odporu, zpravidla racionálně analyzuje výnosy a náklady, a proto ignoruje veřejné informace, zajímá ho jen konečný výsledek. Odporovat na cestě může nejenom okolí a v něm se vyskytující veřejné informace, ale i svědomí, cestou nejmenšího odporu některých proto může být poslouchat své nejlepší svědomí.

Bc. Tomáš Střeleček

Národohospodářská fakulta VŠE v Praze

Tento materiál je publikován na základě spolupráce mezi ParlamentnímiLIsty.cz a Národohospodářskou fakultou VŠE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě

Zajímalo by mě, jak toho chcete docílit? A kde by třeba podniky nebo zaměstnavatelé na dorovnání mezd měli brát peníze?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Soudci proti ministrovi

11:24 Zdeněk Jemelík: Soudci proti ministrovi

Když jsem si na České justici dne 3. května 2024 přečetl článek Petra Dimuna „Nebezpečné a destabili…