Jen zdánlivě se nabízí začít odkazem na knihu Carla Schmitta Teorie partyzána (německy 1963, česky 2008). Ale je to opravdu jen zdání. Sám její autor, bývalý nacista a donedávna univerzitní profesor politické filozofie, se držel „evropského modelu“ rozhovorů o partyzánech nebo teroristech. Ve svém nevelkém spisku (88 ss.) začal svůj historický přehled od „partyzánů“ bojujících proti Napoleonovi při jeho tažení za Pyrenejemi. Trochu zapomněl na odpadlíky z ruské armády ohrožující vojska téhož válečníka na cestě do Moskvy a zase zpět. Čerpal také z úvah vojenských teoretiků Pruského státu. Ale od začátku 20. stol. už se soustředil jen na symbolické osobnosti Lenina, Stalina, Mao Ce-tunga, Fidela Castra a Che Guevary. Zřejmě z dobových důvodů se vyhnul útokům britského letectva na německá města za druhé světové války, které jeho soukmenovci, v čele s Josephem Goebbelsem, nazývali „leteckým terorismem“. Při psaní své „teorie partyzána“ nemohl znát ani nikaragujské Sandinovce, natožpak Pol Potovy Rudé Khmery, německou Rote Armee Fraktion (RAF) nebo italské Brigate Rosse.
S ohledem na jeho CV jsou mezery ve faktografii třeba jen 20. století pochopitelné. Přesto až nadbytečně je v jeho práci reflexí zkušeností z let válek v Evropě a nedostatek svých základních faktografických znalostí (možná jen předstíranou) nahrazuje filozofickou úvahou odvozenou z jeho významnější práce Pojem politična (1932, česky 2007).
Dnes by mohl citovat třeba z Partyzánské války Che Guevarry (1960) nebo z Mao Ce-tungova manuálu Teorie partyzánské války, který vznikal za Severního pochodu čínských komunistů v třicátých letech 20. stol. Ale stal se v nové úpravě opět populární v letech čínské kulturní revoluce (1965) a ve stejné době se mu dostalo slávy u „městských partyzánů“ a vzbouřenců proti „establishmentu“. Mezi revoltujícími německými a francouzskými studenty (1967/1968) byli jeho budoucí představitelé, např. Daniel Cohn-Bendit (později místopředseda Evropského parlamentu) a Joschka Fischer (MZV SRN (1998–2005).
Carl Schmitt je zde uveden jako příklad vynášení soudů nad různými projevy odporu, které jsou motivovány politicky a ekonomicky a jejichž potvrzení je dáno politickou, soudní nebo náboženskou autoritou. Nemusíme se vracet k asi už věčně tradovaným příběhům Robina Hooda a hrdinů amerických westernů, abychom pochopili, že pro někoho existují zbojníci, škůdci a odsouzeníhodní vrazi, jsou pro jiné hrdinové, bojovníci za svobodu a spravedlnost. Petr Chelčický, L. N. Tolstoj nebo Mahátma Gandhí se svou teorií „nenásilného odporování zlému“ mezi zde uvedené praporečníky rezistence, později sluhy „systému“, samozřejmě nepatří.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV