Chovanec (ČSSD): Nesmyslné a nesystémové kroky destabilizují veřejnou dopravu

07.10.2011 17:18

ČSSD opakovaně odmítá, aby díry ve státním rozpočtu byly sanovány na vrub široké vrstvy občanů. Nesmyslným zdražováním nesmí být zatěžovány masově využívané služby, jako je například každodenní přeprava občanů do zaměstnání, škol, za lékaři a úřady.

Chovanec (ČSSD): Nesmyslné a nesystémové kroky destabilizují veřejnou dopravu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec

„Zdražení jízdného bude mít pro veřejnou dopravu naprosto devastující účinky. Výsledkem bude nejen odliv cestujících, což způsobí snížení tržeb provozovatelům veřejné dopravy a tím výpadek na straně jejich příjmů, ale i zvýšená nehodovost, zátěž životního prostředí a s tím spojené zhoršené podmínky života ve městech a obcích," říká hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. To je podle něho v přímém rozporu s platnou Dopravní politikou ČR, která jasně deklaruje závazek podporovat rozvoj veřejné hromadné dopravy osob.

ČSSD proto žádá přehodnocení vládního záměru na zvýšení DPH. „Inspiraci můžeme hledat v řadě států Evropské unie. Osvobození od daně, případně nulovou sazbu pro veřejnou dopravu má například Velká Británie, Dánsko, Irsko nebo Malta. Nižší sazbu, než naši současnou, má Belgie, Francie, Finsko, Lucembursko, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Slovinsko, Španělsko a Švédsko. Jen 9 států z evropské ´27´ má v případě veřejné dopravy vyšší sazbu DPH než ČR," doplňuje Chovanec s tím, že pokud vláda neupraví sazbu DPH, měla by hledat dodatečné finanční zdroje, kterými bude v hospodaření Český drah, a.s. kompenzovat dopad zvýšení sazby.

 Regionální železniční doprava je navíc ohrožena dalším nesystémovým krokem. Vláda nehodlá dodržet dohodnuté parametry financování. „Stále je pro příští rok v řešení 300 mil. Kč, kdy 150 mil. Kč mají uhradit kraje ze svých rozpočtů a 150 mil. Kč mají ušetřit České dráhy, a.s.. Vláda tímto hodlá porušit závazek státu na spolufinancování regionální dopravy, který vychází z Memoranda uzavřeného mezi státem, zastoupeného premiérem, ministrem financí a dopravy, a kraji," tvrdí Milan Chovanec. ČSSD podle něho trvá na dodržení závazků vyplývajících z Memoranda, kterým bylo nalezeno konsensuální řešení dlouhodobě deficitně financované regionální železniční osobní dopravy. „Jakýkoliv současný jednostranný zásah do nastaveného principu financování znamená jeho konec. Jasně také tento požadavek zaznívá od hejtmanů a Asociace krajů a bude i hlavním tématem schůzky s ministrem dopravy," dodává Chovanec.

Tiskové oddělení ČSSD

Dále čtěte:
Chovanec (ČSSD): Veřejná doprava na slepé koleji
Chovanec (ČSSD): Vláda stále více osekává rozpočty krajů

##PROFIL 323##

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nováková (KDU-ČSL): Je nutné dostat do terénu jedinečnou metodiku

8:05 Nováková (KDU-ČSL): Je nutné dostat do terénu jedinečnou metodiku

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k podpoře enviromentální výchovy