Chovanec (ČSSD): Zrušit SFDI? Šílené nápady do dopravy nepatří

03.04.2012 10:20 | Zprávy

Státní fond dopravní infrastruktury je již dlouho trnem v oku ministra financí Miroslava Kalouska.

Chovanec (ČSSD): Zrušit SFDI? Šílené nápady do dopravy nepatří
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec

Již podruhé během jednoho roku navrhuje jeho zrušení s odůvodněním, že to ušetří stovky miliónů korun. Na škrty je pan ministr expert, o tom nemůže být sporu, ovšem v tomto případě se chová jako pověstný Cimrmanův šachista. Ten se tahem na G12 ocitl zcela mimo šachovnici a zaznamenal tak první out v dějinách šachu.

Primárním úkolem SFDI, jak již z názvu vyplývá, je rozvoj, výstavba, údržba a modernizace silnic a dálnic, železničních a vodních cest. To, že se tak neděje, respektive děje v míře malé, je bezesporu jedno z největších selhání, kterého jsme dnes svědky. Personální rošády pod tlakem politiků a lobbistů, netransparentní hospodaření, krácení rozpočtu, neexistence koncepce, nedostatečné čerpání dotačních titulů... Chyb v řízení fondu a jeho hospodaření je celá řada. Nic to ovšem nemění na jeho poslání. Zrušením fondu tyto problémy nejen že nezmizí, ale naopak ještě více se znásobí. Postupně se začne naplňovat krizový scénář, kdy budou muset být pozastaveny prioritní dopravní projekty kofinancované z Evropské unie a dále pak i stavby financované z národních zdrojů.

Stav tuzemských silnic a dálnic netřeba příliš komentovat. Prakticky každý den se jako řidiči musíme vypořádat s řadou „kočičích hlav“, boulí a děr. Odborníci se shodují, že  pro dobudování základní dopravní sítě v ČR a dosažení alespoň  standardního technického stavu je potřeba přibližně 1,3 až 1,5 bilionu korun. Takovými prostředky pochopitelně náš stát nedisponuje. Pomoci měly evropské peníze. Situace je však více než dramatická. Již dnes hrozí, že se díky omezování investic do dopravních staveb nepodaří v rámci evropského operačního programu Doprava vyčerpat desítky miliard korun. Zrušení SFDI bude znamenat převedení této agendy jinam, což zapříčiní další časovou prodlevu, takže namísto šetření se dostaneme do ještě větší ztráty. A to se v dnešní turbulentní době projeví takřka okamžitě. Nejen tím, že nepostavíme a neopravíme silnice. Rozvoj dopravy totiž velmi úzce souvisí se zaměstnaností, je motorem ekonomiky regionů a tím i celého hospodaření státu. Chyba, kterou chce ministerstvo financí udělat, se tak velmi brzy projeví například ve sníženém výběru daní a plateb DPH od jednotlivých firem.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: cssd.cz

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Dálnice

Nemyslíte, že místo toho dohadování se s vládou, kdo postavil jako dálnici, by bylo na místě řešit spíš to, proč se staví tak pomalu, proč stále není dokončená kompletní dálniční síť a proč třeba na řadě míst, kde dálnice jsou, jsou v dost bídném stavu? A když jsme u toho, jak se ANO v případné příš...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Moravané: Proč jít k volbám, i když "nic nezmění"

23:08 Moravané: Proč jít k volbám, i když "nic nezmění"

Jakub Moravčík. člen předsednictva Moravanů nabízí několik důvodů, proč je lepší jít volit, i pro ty…