Dolejš (KSČM): Nedřeme maso z kosti tam, kde už žádné není

24.10.2012 14:26 | Zprávy

Řeč na 47. schůzi PSP ČR dne 24. 10. 2012. K návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2013.

Dolejš (KSČM): Nedřeme maso z kosti tam, kde už žádné není
Foto: Hans Štembera
Popisek: Poslanec za KSČM Jiří Dolejš

Děkuji za slovo v této předpolední části naší debaty. Zdá se, že debata nebude tak rychlá, rozhodně ne tak rychlá, jak se vláda rozhodla hodit tento návrh rozpočtu přes palubu. Ale i tak nacházím na vystoupení předkladatele návrhu státního rozpočtu pana ministra financí něco pozitivního. Prostě mám pocit, že ne vždycky mluvím do vzduchu, a když jsem před 14 dny na zasedání rozpočtového výboru dával ku zvážení, protože jsou mi zjevné hlasovací poměry, tak pouze ku zvážení, zda by tento návrh rozpočtu neměl být přepracován, těší mě, že tak rychle, tedy do 14 dnů, došlo na má slova. A rozhodně to není jenom z nějakých zákonných důvodů, protože my vlastně ani nevíme, jestli ten zákon, o který je opřený státní rozpočet, jestli bude platit nebo nebude platit, protože nejde jenom o jeho strukturu, ale také o to, že je s ním spojeno hlasování o důvěře vládě a v jaké konečné podobě vůbec bude platit. Pravdou je, že v této Sněmovně se zažila uzance, že platnost zákonů se vztahuje až na finále, tedy ve třetím čtení státního rozpočtu, a to znamená, že platný zákon projde celým legislativním procesem, přežije možná veta a u tohoto balíčku lze očekávat, že minimálně z horní komory by ono veto mohlo přijít, a že teprve potom může být vydáno ve Sbírce, a tedy můžeme o takovém zákonu hovořit jako o platném.

Tím, že se nám časový harmonogram pro projednání rozpočtu zkracuje, tak vzniká stres nejenom na přepracování rozpočtu, ale sílí i nejistota, zda návrh rozpočtu na rok 2013 bude vůbec rozpočtem ještě této vlády. Ale to se nepochybně vyřeší v brzké době, já bych se chtěl především zaměřit na to, že když tady napříč politickým spektrem podporujeme návrh pana ministra financí, a prosím to vstoupí do dějin, to se nestává často, že by pravice i levice, koalice i opozice se shodla na tom, že tento návrh prostě projednat nemůžeme a že se vrací, tak v tuto chvíli je nejdůležitější se dohodnout, jak ho přepracovat.

Protože samozřejmě nejde jenom o to, přemalovat základní čísla, která jsou předmětem usnesení Sněmovny v prvním čtení o státním rozpočtu, tedy objem příjmů, objem výdajů, celkové saldo, a samozřejmě k tomu patří i dotační vztahy k Evropské unii a k územním samosprávám.

Já si myslím, že debata, která je v této Sněmovně, ale která je i ve společnosti mezi ekonomickými experty, která zaznívá na půdě tripartity, to znamená od zástupců zaměstnanců i zaměstnavatelů, by měla být zohledněna v přepracovaném návrhu státního rozpočtu, a že nejde jenom o to prostě ignorovat onen balíček, pokrátit o čísla, která znamenají základní parametry, a jedeme dál močálem černým, kolem bílých skal, nic se neděje, všechno je tak, jak bylo původně naplánováno.

Zamyslete se tedy nad debatou, protože v ní můžete najít určité inspirující momenty. Já věřím, že je to skutečná inspirace, že to není jenom gesto, jako když známý klasik vzkazoval vynálezci rádia panu Marconimu, jestli by to náhodou nešlo i bez těch drátů. Já myslím, že tato inspirace, která je tady přednášena, je daleko zásadnějšího charakteru.

Především bych se rád zamyslel nad tím, zda jsme schopni dostatečně analyticky pohlédnout na trendy ekonomického vývoje, a to nejen v České republice, ale především v Evropské unii. Ona makroekonomická východiska, která jsou každý rok při rozpočtu tady skloňována a pokaždé, když je doba nejistá, tak pan ministr financí říká "no, já přece nemohu garantovat, jak to přesně dopadne, to neví nikdo, nemám křišťálovou kouli, já musím být připraven na nějaký rozumný střední odhad".

A zajímavé je, že v době, kdy se ty odhady rozevírají, kdy je jasné, že prostě nějaká lineální predikce určitě nevyjde, tak pokračujeme se stejnými čísly. Pak to samozřejmě dopadá tak, jak to dopadlo v roce 2009, jak to dopadlo v roce 2012 a jistě bychom byli velmi neradi, aby to tak dopadlo v roce 2013, protože pak tady ta debata, jestli na balíčku ztratíme 13 miliard, 15 miliard nebo dokonce 20 miliard, je debata velmi virtuální, protože reálný vývoj daňového inkasa, který logicky musí vycházet i z reálného ekonomického vývoje, bude prostě úplně jiný.

Připomínám, že v roce 2012, když bylo prognózováno tempo růstu plus 2,5 % a nyní přiznáváme, že to bude minus půl procenta, což je rozdíl tří procentních bodů, takže logicky dochází k výpadku, a ono slavné DPH, které už v letošním roce se zvyšovalo, a to podstatným způsobem, tedy 14 a 20 % sazby, se neplní, a neplní se aktuálně asi o 20 % a Ministerstvo financí samo prognózuje, že to bude částka ještě vyšší, možná až 30 miliard na konci roku.

Takže o jakých číslech se tu bavíme? O jakých parametrech státního rozpočtu se tu bavíme, kde je ta uhrančivá hranice 100 miliard korun státního deficitu, když ani tato hranice nemusí být vůbec splněna, ale z úplně jiných důvodů než my se tady dnes bavíme.

Jestliže v roce 2012 ekonomika přešla do recese, tak celá řada ekonomických analytiků si myslí, že tato recese, která je specifická pro evropský kontinent, bude pokračovat a že tudíž do naší ekonomiky budou vstupovat dva faktory. Jeden je exogenní, vnější, tedy vliv toho, že jsme spojeni velice úzkou vazbou s trhy Evropské unie, a tudíž se nabízí otázka, co dělá vláda pro to, aby tuto vazbu, která nyní působí velmi negativně, kompenzovala, aby vázala ekonomiku především obchodně, obchodními vztahy, na trhy, které jsou rostoucí. Jestliže Evropská unie je v recesi, tak jsou trhy, které vesele narůstají. Rusko plánuje na příští rok plus 3 %, Čína 8 % atd. Čili jsou možnosti, které nejsou využívány.

Pak tady máme vlivy endogenní, neboli vnitřní. Jestliže ekonomický vývoj v České republice je ještě horší než v jiných sousedních také evropských zemích, tak logicky nepůsobí jenom samotná ekonomická recese v Evropě, ale něco k tomuto faktoru přidáváme vlastním přičiněním, něco negativního, a to je dlouhodobá absence prorůstové politiky, protože zkrátka škrtáme, škrtáme, škrtáme, abychom se dostali do účetnických čísel, a pak najednou zjišťujeme, že se nám účetnická čísla neplní, protože jsme si podvázali ekonomický růst, na který jsme se - lidově řečeno - vykašlali. Je to v letošním roce a bude to v příštím roce.

A proto dokonce možná i korigovaná říjnová prognóza, která se má brzy narodit, onen konsensus různých odhadů, který v červnu hovoří zatím o kladném čísle plus 1 %, bude nějakým způsobem korigována, možná, pokud to uděláte pouze jakýmsi průměrem, jedni říkají tolik, druzí tolik, tak uděláme zlatou střední cestu, to není příliš kvalifikovaný odhad, ten by měl vycházet z mapy rizik, protože v nestabilních situacích lineární prognózy prostě nefungují, tak se zamysleme nad tím, jaké důvody vedou k negativnějším prognózám. Setrvačná je zatím centrální banka, byť opatrnější, která uvažovala už v srpnu o 0,8 %, čili měla horší čísla než Ministerstvo financí. Předpokládám, že to bude ještě zhoršovat. Ale Česká národní banka je pokud jde o změnu prognózy trendů velmi opatrná instituce, ale takový Svaz průmyslu a dopravy už prognózy sepisuje velmi nízké, a alarmující je prognóza ČMKOS, tedy odborářského svazu, který uvažuje o záporných číslech minus 1 % až minus 1,5 %.

Takže toto riziko by měl nový návrh státního rozpočtu důkladně zvážit a využít.

Kromě takzvaně úsporného balíčku, nebo chcete-li konsolidačního balíčku pana ministra Kalouska, o kterém je tak zuřivá debata, jsou tady vazby, které jsou také nesmírně důležité. V minulém období jsme zacvičili s rozpočtovým určením daní s původním záměrem, že pomůžeme těm, kterým dosud nebylo pomoženo, rovnoměrněji rozdělíme podíl obcí. Důsledek toho je, že jsme vnesli zmatek do vlastních řad, že slibované peníze pravděpodobně vůbec nedorazí a že i z tohoto důvodu budou velmi znejistěny rozpočty územních samospráv.

Připomněl bych také penzijní reformu, která je nyní v situaci, kdy ani nevíme, jak velký objem peněz bude vyveden ze státního penzijního pilíře, a přitom stát se těžko může vzdát odpovědnosti za státní penze, a pokud tam ty peníze budou chybět, tak je logicky musí dorovnat, aby splnil zákonné požadavky penzistů.

A protože v tuto chvíli určitě nebudeme měnit zákony, které upravují sociální mandatorní výdaje, tak to logicky budeme muset vydotovat ze státního rozpočtu. Nebylo by nakonec opravdu v tuto pohnutou dobu lepší aspoň odložit penzijní reformu /to uděláte krátkou novelkou účinnosti zákona/ aspoň o dva roky, a toto riziko, které v objemu může představovat dalších minimálně 20 mld. Kč, bychom eliminovali už v této fázi a zohlednili to samozřejmě i v balíku, který se váže na rozpočet? Já si myslím, že ano.

Samotná fiskální politika vlády je v zajetí toho, že se stalo jakýmsi posvátným textem to, co je napsáno v programovém prohlášení vlády. Ano, sliby se mají plnit i o vánocích, ale jestliže zjistíte, že ten slib narazil na realitu, že východisko z krize v roce 2009 jsme nezvládli, že nová recese z roku 2012 nás vrátila do stejných problémů, že ekonomika pokud jde o objem ekonomického výkonu je dokonce před úrovní roku 2008, tak si přece nemůžete nepoložit otázku, jestli schválená trajektorie konsolidace veřejných financí, schválená trajektorie oddlužování, je reálná.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Mgr. Vladimíra Ludková byl položen dotaz

Zbraně

Zaujal mě váš komentář ke zbraním. Máte naprostou pravdu, že kdo chce jakoukoliv zbraň použít třeba k zabíjení, že si ji nějak opatří - většinou nezákonně. Ale co mě zajímá je váš pohled na to, aby lidé mohli použít legální zbraň pro svou ochranu nebo ochranu majetku? Protože co vím, tak je většina ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD) Obří ceny v obchodech a podprůměrně nízké platy.

10:05 Vích (SPD) Obří ceny v obchodech a podprůměrně nízké platy.

Vládě Petra Fialy je zcela jedno, jak moc se propadla životní úroveň českých občanů, hlavně že je na…