Vzniká tak velká příležitost pro podvodníky, zloděje a tuneláře, demokracie selhává, rozhodují jen obrazy a ne činy.
Volební kampaň jednoho z kandidátů a především reakce na ni je typickou ukázkou postmoderní mentality.
Nástup internetu a sociálních sítí doslova vychovává nové generace voličů. Internetová kampaň zabírá na osoby vyznačující se tzv. postmoderní mentalitou. Jsou to lidé, kteří dávají přednost znaku před realitou, proto jsou bezbranní vůči působení médií. Postmoderní mentalita hledá vášeň a není přístupná chladným argumentům. Ignoruje kauzalitu, odmítá nechat se svazovat vztahy příčiny a účinku. Vytrhává věci z kontextu a oblíbila si pastiš, pestrou mozaiku, jejíž jednotlivé části spolu nijak nesouvisí (např. pankáč a hluboce věřící katolík v jedné osobě, což je kombinace velice nepravděpodobná). Jsou to lidé, pro které je důležitý obraz, nikoli psané či mluvené argumenty.
Nevnímají sociální kontext, žijí jen ve svých představách o kultuře. Michel Maffesoli je popsal jako masu složenou z neukotvených jednotlivců hledajících prchavé okamžiky vzrušení, které mohou sdílet společně. Takoví lidé jsou nepřístupni diskusi. Je těžké s tím něco dělat, protože jsou tak formováni světem médií a charakterem své práce, která dává důraz na fikci a “virtuálno“ oproti reálným vztahům. Nelze spoléhat ani na zhoršování sociální situace, protože většinou žijí ve velkých městech, jsou zpravidla mladí a zdraví a sociální problémy pocítí až mezi posledními.
Jedinou cestou, jak z toho ven, je vyvíjet edukativní činnost (což znamená nejlépe úplně "překopat" upadající vzdělávací systém) a postmoderní mentalitu odsunout jako zaslepenost mládí. Současně klást důraz na vzdělávání i generací ostatních a zamezovat tak marketingovým trikům nejen na internetu. Svůj vliv nese jednoznačně i "bulvární" tisk či výplach mozku slaboduchými televizními seriály.
Ing. Vladimír Hönig, Ph.D.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: SPOZ