Zrušení nechvalně proslulé karlovarské losovačky a všech dalších, o které by se někdo pokusil. Zavedení povinně uveřejňovaných informací a dokumentů po celou “životní dráhu” veřejné zakázky, včetně všech dodatků změn. Informace o členech hodnotící komise a konečné ceně, ale i pokračování v praxi tzv. black listů, evidujících všechny firmy, které porušily kvalifikační podmínky a tak jim je na danou lhůtu zablokována možnost účastnit se výběrových řízení. Snížení limitů pro povinné vyhlášení veřejné soutěže u zakázek malého rozsahu na hranici 1 miliónu Kč pro dodávky a služby a tří miliónů korun na stavební práce.
Zavedení panelů expertů. Zavedení povinnosti zadavatele odůvodnit použití kvalifikačních a hodnotících kritérií a naopak “demýtizace” často požadovaných nesmyslných certifikací a certifikátů pro certifikáty. Právo odstoupit od smlouvy, v momentě kdy dodavatel v nabídce uvede nepravdivě informace. Prodlužení lhůt pro podávání významných veřejných zakázek. A zejména informační povinnost o vlastnické struktuře: Má-li dodavatel formu akciové společnosti, musí uvést seznam vlastníků akcií k datu podání nabídky, jejichž souhrnná hodnota přesahuje 10 procent základního kapitálu. Je toho na pochvalu málo?
Autor článku Petr Holub místo pochvaly tvrdí, že firmám a politikům, kteří zneužívali dosavadní neprůhlednou praxi, prý novela neuškodí. To samozřejmě není pravda. Zákon o veřejných zakázkách je součástí celého komplexu zákonů upravujících nakládání s veřejnými prostředky. Do tohoto systému patří například zákon o střetu zájmu, zákon o praní špinavých peněz, zákon o obchodních společnostech a další. Tyto zákony společně vytvářejí ochrannou hráz nejen před rozkrádáním peněz ve veřejných zakázkách, ale i v dotacích a při čerpání evropských fondů.
Autor článku tvrdí, že snižovat počet uchazečů losováním není zakázáno ministerstvům obrany a vnitra. Ministerstva v rámci soutěžení veřejných zakázek v oblasti obrany nebo bezpečnosti losovat samozřejmě nebudou, byla jim pouze ponechána možnost snižovat počet uchazečů na základě kvalifikace. Evropská směrnice totiž nedovoluje soutěžit tento typ veřejných zakázek v otevřeném řízení, naopak trvá na výběru dodavatelů, kteří jsou schopni opravdu realizovat zakázku, před tím, než je zadavatel vyzve k podání nabídky. Losování zájemců s naší transparentní novelou naprosto zmizí.
A co tvrzení pana Holuba, že silová ministerstva nebudou rušit veřejné soutěže s jedním účastníkem? Zákon i nadále upravuje výjimky, u kterých zadavatel nemusí postupovat podle Zákona o veřejných zakázkách při výběru dodavatele. Možnost nákupu za cenu podstatně nižší než je cena obvyklá na trhu a přitom je nabídka nabízena po velmi krátkou dobu, je obecným pravidlem platným pro všechny zadavatele, nejen pro silová ministerstva a sektorové zadavatele.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Veciverejne.cz