Paní předsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, dovoluji si z pověření vlády Sněmovně předložit návrh státního rozpočtu na rok 2013. Nyní tak, jak jsem předpokládal, mělo následovat zhruba třičtvrtěhodinové zdůvodnění jeho parametrů, makroekonomického prostředí, v kterém se nacházíme, legislativy, o kterou se závazné ukazatele státního rozpočtu opírají, a zdůvodnění, proč vláda návrh předkládá v takové podobě v souvislosti se svojí fiskální strategií, jak ho předkládá.
Já si s vaším dovolením, pokud se vás to nedotkne - pokud se vás to dotkne, tak jsem připraven reagovat v rozpravě. (Předsedkyně prosí o klid v sále.) Ale já vás s vaším dovolením tohoto zdůvodnění ušetřím, neboť nemohu zdůvodňovat návrh, který v tuto chvíli objektivně neodpovídá realitě a platnému právnímu řádu.
Na jaře, když jsme začali připravovat rozpočtový proces, byli jsme přesvědčeni, že rozpočtové změny, které dohodla a dokonce prosadila v Poslanecké sněmovně napoprvé vláda, budou v tuto chvíli již platné a účinné k 1. 1. 2013.
Jsem ze staré školy a počítal jsem vždy s tím, že vládní strany budou prostě vládní strany a že vládní prioritu a vrcholně prioritní vládní návrhy zákonů dokáží podpořit. Leč doba se zjevně posouvá k vyspělejšímu stupni demokracie, vládní strany už nemohou pravděpodobně dostávat svým závazkům, alespoň některé, které na politické scéně platily, a ministr financí i odpovědná vláda na to musí reagovat. Můžeme na to reagovat pouze tak, že vás budu chtít požádat, aby Poslanecká sněmovna podle části 13 jednacího řádu vládě návrh rozpočtu vrátila.
Já bych rád jenom zareagoval na některé mediální interpretace našich včerejších vyjádření, že vláda stáhne návrh rozpočtu. Vláda nic takového udělat už nemůže, teď už je suverénem Poslanecká sněmovna. Teď už rozhoduje pouze Poslanecká sněmovna, a ta v prvním čtení rozhoduje tak, jenom připomínám, že návrh zákona o státním rozpočtu je speciální zákon, je to ingerence legislativy do exekutivy, proto má také svůj speciální proces projednávání, nelze ho zamítnout v prvním čtení, je možné buď závazné ukazatele v prvním čtení schválit - závazné ukazatele jsou příjmy, výdaje, saldo a vztahy na místní rozpočty - a nebo je neschválit a poté je vládě vrátit s doporučením, jak tyto závazné ukazatele mají být upraveny. A mně tedy nezbývá nic jiného, než se jako poslanec přihlásit do rozpravy, což jsem učinil, a v rámci rozpravy jako poslanec navrhnout ono usnesení, které odpovídá jednacímu řádu, a navrhnout Poslanecké sněmovně vrácení těchto závazných ukazatelů s doporučením, aby v onom zákonném termínu - zákon hovoří o termínu nikoliv kratším než 20, nikoliv delším než 30 dní, aby v onom zákonném termínu vláda předložila nový návrh zákona o státním rozpočtu, kde závazné ukazatele budou přizpůsobeny platné rozpočtové legislativě. Nikdy jsem se nedomníval, že kdy jaký předkladatel státního rozpočtu se ocitne v této pozici, nicméně všechno je zjevně jednou poprvé. Děkuji.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PSP ČR