Nekl (KSČM): Podnikatelské prostředí v ČR je trvale nepříznivé

13.12.2012 5:29 | Zprávy

Projev na 49. schůzi Poslanecké sněmovny dne 11.12. 2012.

Nekl (KSČM): Podnikatelské prostředí v ČR je trvale nepříznivé
Foto: Hans Štembera
Popisek: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky

Děkuji, vážená paní předsedkyně. Vážené kolegyně, kolegové, v prvé řadě se omlouvám. Jsem poněkud nachlazen, tak doufám, že mi bude rozumět. Před malou chvílí jsme si vyslechli slovo pana ministra a pana zpravodaje a musím konstatovat, že výroční zpráva o malém a středním podnikání za rok 2011 vyznívá vcelku pozitivně a ukazuje, jaké nemalé finanční prostředky stát věnuje a poskytuje malým a středním podnikatelům pro rozvoj jejich činnosti. Zde je sice otázkou, jak velké procento podnikatelů z těch několika set tisíc na ně dosáhne, ale to je jen, si myslím, jedna stránka problému.

K mému vystoupení mě inspirovaly dvě věci. Za prvé, jednání podvýboru pro podnikatelské prostředí hospodářského výboru, kde zejména zástupci malých a středních podniků a Hospodářské komory vznášeli připomínky a značné stížnosti na prostředí, ve kterém dnes musí působit, a také vystoupení naší paní předsedkyně Poslanecké sněmovny a místopředsedkyně ODS paní Němcové na posledním kongresu Občanské demokratické strany, kdy varovala před vzrůstajícím vlivem komunistů, kteří malé a střední podnikání přiškrtí. Tato myšlenka je podle mého názoru lichá, protože Komunistická strana Čech a Moravy programově podporuje všechny druhy podnikání a vlastnictví a je si vědoma, že malé a střední podnikání a podnikatelé jsou významným hráčem v rozvoji hospodářství naší republiky.

Je možné konstatovat, že naprostá většina malých a středních podniků a osob samostatně výdělečně činných vnímají podnikatelské prostředí v ČR jako trvale nepříznivé. To jsou zkušenosti, které mám od těchto lidí. Každý myslitelný obor podnikání se potýká se svými specifickými problémy, jichž by v souhrnném součtu byla dlouhá řada. Lze však nalézt několik základních problémů společným všem podnikatelům a OSVČ bez rozdílu. Těmto problémy jsou zejména:

1. nestabilnost podnikatelského prostředí a neustálé změny pravidel hry, a tím nemožnost predikace dalšího vývoje;

2. nesoulad a kontradikce některých zákonů;

3. nerovnost podmínek pro podnikání;

4. změny úřednických aparátů a jejich nefunkčnost v souvislosti se změnami na politické scéně.

Já bych se s dovolením jenom velmi stručně zastavil u jednotlivých bodů. K tomu prvému - nestabilnost.Většina podnikatelských záměrů vychází z legislativy platné v době svého vzniku, nutně se však buduje s výhledem na období v řádu několika let, případně desítek let. Samotná návratnost vložených investic je zpravidla záležitostí mnoha let. Teprve po tomto období se podnikatel dostává k původnímu cíli svého záměru, kterým je přiměřený zisk. V ČR se však platná legislativa mění tak často a tak zásadním způsobem, že je tím návratnost investic a často i existence podnikatelského záměru bezprostředně ohrožena. Asi nejmarkantnější a pro osud podnikatelského záměru nejzásadnější jsou změny v daňovém zatížení. K častým změnám však dochází i v mnoha dalších zákonech, nařízeních a vyhláškách, kterými se podnikatel musí řídit. Jeden příklad z praxe. Za posledních 15 let je platný již pátý režim daně z přidané hodnoty, další je prakticky v brzké době na cestě. Předpisy, podle kterých se vede účetnictví, se mění prakticky každý rok. Potravinářské podniky se musely v posledních 15 letech přizpůsobit čtyřem zásadním významným změnám platných hygienických předpisů atd.

K bodu dvě - nesoulad a kontradikce. V ČR došlo a stále znovu dochází k tomu, že při přijetí nových zákonů není dostatečně zajištěno provázání a soulad s další již platnou legislativou. Tím se podnikatelé dostávají do svízelných situací, kdy buďto nelze vyhovět veškeré platné legislativě, anebo jsou při kontrole ze strany různých kontrolních orgánů státní správy postihováni různým způsobem za věci, které z hlediska jejich kontrolních orgánů jsou v pořádku. Zase příklad z praxe. Řádné daňové doklady, faktury, dodací listy, které splňují všechny náležitosti dle zákona o účetnictví a zákona o DPH, jsou bezcennými cáry papíru v případě kontroly ze strany celní správy, neboť nejsou v souladu se zákonem o spotřebních daních. Hygienická praxe v potravinářském podniku, která je v souladu s platnou hygienickou legislativou a bez závad z hlediska hygienické služby, je nepřípustná a postihnutelná v případě veterinární kontroly.

V třetí odrážce - nerovnost podmínek. Z přirozenosti věci vyplývá, že podnikat v různých oborech činnosti může být různě obtížné. Je však zásadní chybou, je-li výchozí legislativní rámec pro různé obory různý. Nejmarkantnější příklad opět spadá do oblasti daně z přidané hodnoty, kdy není ve všech oborech zajištěno, aby sazba odváděné DPH na výstupu odpovídala sazbě DPH na vstupu.

Dalším závažným jevem je daňová nerovnost v rámci jednoho oboru činnosti, kdy naprosto srovnatelné podnikatelské subjekty některé jsou a některé nejsou plátci DPH.

Opět příklad z praxe. Potraviny, pokrmy uvedené do oběhu v zařízeních hostinské činnosti, v restauracích jsou zatíženy základní sazbou DPH, zatímco všude jinde jsou potraviny zatíženy sazbou sníženou včetně potravin pořízených na zpracování v restauracích. Rozdíl v této daňové sazbě odvádějí podnikatelé na úkor svého zisku. Díky různým praktikám na hranici zákonnosti se mnoho subjektů uměle udržuje ve skupině neplátců DPH, tím jsou zvýhodněné a vytvářejí poctivým podnikatelům a plátcům DPH nekalou konkurenci.

A k tomu poslednímu - změny úřednických aparátů. V České republice podnikatelé, ale i ostatní veřejnost velmi trpí personálními změnami v řadách úředníků orgánů státní správy při politických změnách vyvolaných volbami nebo politickými změnami v průběhu funkčního období. Tím zpravidla dochází k přerušení projednávaných záležitostí, které podléhají časově náročnějšímu řízení. Úřady by měly bezvadně fungovat a sloužit obyvatelům bez ohledu na momentální politickou orientaci vítězů voleb, a to na všech úrovních státní správy. To se však neděje, projednané záležitosti jsou odkládány, řízení přerušeno.

Zase příklad z praxe: V nedávné době byl zahájen provoz nového podnikatelského subjektu se zpožděním osmnácti měsíců, ke kterému došlo v souvislosti s politickými změnami na pražském magistrátu. Vyřizované dokumenty potřebné k zahájení činnosti se v průběhu změn na magistrátu ztratily, dokumenty s omezenou dobou platnosti svoji platnost pozbyly a celé náročné řízení bylo nutno zahájit znovu od samého počátku.

To je, vážené kolegyně a kolegové, jen několik problémů, nad kterými by se měli odpovědní vládnoucí zamyslet a pohled na malé a střední podnikání v příští zprávě prohloubit na to prostředí, ve kterém působí.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic KSČM.)

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

A co přesně jste proto, co tvrdíte, udělali, když jste byli ve vládě?

,,Hnutí ANO dlouhodobě prosazuje energetickou soběstačnost, stabilní sítě a realistický přechod k udržitelnosti." PS: Myslíte, že za blackout může tato vláda? A kdybyste byli ve vládě, vypláceli byste za něj odškodnění?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Ženíšek: Klaus. Lži prokremelských rohožek

12:16 Ministr Ženíšek: Klaus. Lži prokremelských rohožek

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k tvrzení exprezidenta Klause, že válku na Ukrajině p…