Němec (NS-LEV 21): Efektivní boj policie s trestnou činností je vážně ohrožen

02.07.2012 5:27

Současná vládní garnitura, již od samého počátku jejího vládnutí, značně podceňuje jednu ze základních funkcí demokratického státu – zajištění bezpečnosti občanů.

Němec (NS-LEV 21): Efektivní boj policie s trestnou činností je vážně ohrožen
Foto: Archiv
Popisek: NS - LEV 21

Neustálými škrty v rozpočtech Ministerstva vnitra České republiky a Policie České republiky jejich činnost doslova paralyzuje, nastalé problémy neřeší „ex offo“ (z úřední povinnosti), jak by tomu být mělo, ale „ex post“ a to ještě pouze tehdy, když je k tomu doslova donucena masovými shromážděními nespokojených občanů v různých částech naší republiky.

K tomuto stavu nejvíce přispívá rovněž skutečnost, že v této zcela nekompetentní pravicové vládě hlavně rozhoduje mimořádně výřečný a útočný ministr financí Kalousek, kterého nikterak neusměrňuje ani premiér Nečas a nepříznivou strukturu završuje ministr vnitra Kubice, který je zřejmě rád, že ho - i přes nedostatek vzdělání - tato garnitura vybrala do tak významné funkce ministra vnitra a chce si tuto „životní funkci“ za každou cenu udržet. Proto se také nejen nezastává policistů Policie České republiky, resp. toho „torza policie“, které tam ještě, po odchodu většiny zkušených policistů, zbylo, ale neustálým napadáním policejního prezidenta Lessyho snad naznačuje, že by na jeho místě měl sedět některý další Kubiceho kamarád, nejlépe bez maturity, aby nad ním měl současný ministr alespoň nějakou převahu.

Je zcela nepochybné, že naši občané, mají-li denně plnit své pracovní povinnosti či úspěšně rozvíjet své podnikatelské aktivity, musí mít jistotu bezpečí a to nejen deklarovanou právním řádem našeho demokratického státu, ale i fakticky, což znamená, že jejich každodenní činnost nebude rušena zbytečným obtěžováním či kriminalitou jakéhokoliv druhu a v případě, že dojde k jakékoliv trestné činnosti, bude tato od samého počátku účinným způsobem řešena.

K tomu je však třeba, aby pro činnost policie a dalších složek ochrany práva byly vytvořeny příznivé podmínky standardního fungování, kam patří nejen kvalitní personální zabezpečení s vysokým stupněm odborného vzdělání kvalitních manažerů jednotlivých služeb, zejména pak v Policii České republiky, ale, mimo jiné, i dostatečné finanční krytí všech služeb, které však poslední pravicová vláda v rámci jaké-si „rozpočtové odpovědnosti“ zcela ignoruje a předkládá Ministerstvu vnitra a Policii České republiky vize takřka katastrofické.

Podíváme-li se blíže na Usnesení Vlády České republiky č. 692, ze dne 21. září 2011, které stanoví základní finanční ukazatele na rok 2012, zjistíme, že oproti roku 2011 je zde výrazný pokles celkových výdajů pro celý resort Ministerstva vnitra České republiky na pouhých 52 miliard 756 milionů 658 tisíc Kč., z čehož činí výdaje na Policii České republiky 27 801 052 tisíc Kč., na Hasičský záchranný sbor České republiky 6 696 678 tisíc Kč., na výdaje samotného úřadu Ministerstva vnitra České republiky 6 711 291 tisíc Kč., na programy spolufinancované z rozpočtu EU 391 479 tisíc Kč., na dávky sociálního zabezpečení 4 410 169 tisíc Kč a na dávky důchodového pojištění 4 749 611 tisíc Kč.

Ve střednědobém výhledu na léta 2013 a 2014 pak, podle tohoto usnesení pravicové vlády, dochází k dalším výrazným škrtům, na základě nichž pak v roce 2013 dostane Ministerstvo vnitra České republiky pouhých 46 miliard 952 milionů 516 tisíc Kč, což je o 5 miliard 804 milionů 142 tisíc Kč méně než v roce předchozím (2012) a z toho Policie České republiky již jen 23 miliard 856 milionů 917 tisíc Kč, což je, oproti roku 2012, o 3 miliardy 944 milionů 135 tisíc Kč méně. Ještě podstatně horší situace ve financování Ministerstva vnitra České republiky a Policie České republiky nastane v roce 2014, kdy dostane celé Ministerstvo vnitra České republiky pouze 43 miliard 555 milionů 014 tisíc Kč., což je o další 3 miliardy 397 milionů 502 tisíc Kč méně než v roce předchozím (2013), ale o doslova ničivých 9 miliard 201 milionů 644 tisíc Kč., oproti roku 2012. Policie České republiky v roce 2014 dostane pouhých 21 miliard 299 milionů 286 tisíc Kč., což je o 2 miliardy 557 milionů a 631 tisíc Kč méně než v roce předešlém (2013), ale již o 6 miliard 501 milionů 766 tisíc Kč méně, než v roce 2012.

Toto těžké podfinancování nejdůležitějších bezpečnostních složek v zemi se musí reálně projevit na praktickém výkonu policejní služby, kde tato pravicová vláda tzv. „rozpočtové odpovědnosti“ počítá v rámci již provedených snížených platových tarifů z roku 2011 se zmražením průměrných mezd policistů i hasičů, prozatím pro léta 2012 až 2014 a se snížením počtu příslušníků bezpečnostních sborů o cca 10 000 policistů Policie České republiky a o více jak 3 000 hasičů Hasičského záchranného sboru České republiky.

Chceme-li však udržet alespoň současný standard výkonu služby, kde je již nyní zhruba o 10 000 policistů méně než před třemi lety a Policie ČR již plní úkoly s maximálním vypětím všech sil, musíme se všichni zasadit o to, aby k tak razantnímu snížení nedošlo a aby bezpečnost našich občanů byla zajištěna i v dalších letech na potřebné úrovni.

Pokud se to však nepodaří, nebude se v souvislosti se současným stavem Policie České republiky mluvit již jen v souvislostech „soumraku policie v Čechách“, jak tomu je již delší dobu, ale v souvislostech přirovnávaných k „době policejního temna“, která by možná některým politikům vyhovovala ještě lépe.

Ale pozor, vážení páni ministři, poslanci, senátoři a ostatní nejvyšší funkcionáři tohoto - po léta devastovaného státu – někoho by také mohlo napadnout, že nejde již jen o výsledek naprosté neschopnosti odpovědných činitelů a doslova jejich drzosti postavit se do takto odpovědných státních funkcí k jejichž výkonu má málokdo z vás potřebné znalosti, zkušenosti, příslušné vzdělání a celkově vysokou kvalifikaci, ale přímo o vědomé ohrožení bezpečnosti našeho státu formou sabotáže ve smyslu ustanovení § 314 trestního zákona České republiky, kde se zcela jasně hovoří o tom, že…“ ten, kdo v úmyslu poškodit ústavní zřízení nebo obranyschopnost České republiky anebo poškodit mezinárodní organizaci zneužije svého zaměstnání, povolání, postavení nebo své funkce a nebo se dopustí jiného jednání k tomu, aby mařil nebo ztěžoval plnění důležitého úkolu mezinárodní organizace, orgánu veřejné moci, ozbrojených sil nebo bezpečnostního sboru, hospodářské organizace nebo jiné instituce, nebo způsobil v činnosti takového orgánu anebo takové organizace nebo instituce poruchu nebo jinou závažnou škodu, bude potrestán odnětím svobody na tři léta až deset let, popřípadě vedle tohoto trestu též propadnutím veškerého majetku“, přičemž se přímo v zákoně uvádí, že u tohoto jednání je trestná i jeho příprava.

Tak o tom velmi vážně všichni přemýšlejte, vážení. Ono totiž nejde jen o to, postavit nějakého politika nebo „kamarádíčka“  do dobře placené státní funkce, ale zejména o to, že za výkon této funkce také tato osoba nese plnou odpovědnost vůči občanům této země, ke které se, jak v poslední době vidíme, již nikdo z privilegovaných, hlásit nechce.

 
Doc. JUDr. Miroslav NĚMEC, Ph.D., předseda Rady pro otázky vnitřní bezpečnosti státu a odborný mluvčí NS-LEV 21 pro oblast vnitřní bezpečnosti                    

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: NS - LEV 21

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Sadovský (ANO): Tenhle Rakušanův alibistický přístup nás přivede do pekel

17:04 Sadovský (ANO): Tenhle Rakušanův alibistický přístup nás přivede do pekel

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k migračnímu paktu.