Pro svou pedagogickou činnost a pokrokové myšlenky v oblasti výchovy a vzdělávání se mu dostalo titulu Učitel národů. Dvacátý osmý březen, den, kdy se narodil, si proto každoročně (poprvé tomu tak bylo v roce 1955) připomínáme jako Den učitelů. Komenský po celý svůj život usiloval o to, aby vzdělání bylo poskytováno ve všech městech, městečkách a vesnicích nejen dětem z bohatých rodin, ale všem chlapcům i dívkám, aby vyučování bylo veřejné a zdarma. Vyžadoval kázeň, důraz kladl na praxi a tělesnou výchovu.
Jeho myšlenky a zásady přežily staletí a dnes jsou opět aktuální. Nečasova vláda se totiž svými reformami a škrty ve státním rozpočtu stává další pohromou pro české školství, které se za 22 let té rádoby demokracie propadlo svými výsledky z dřívějších předních míst na konec žebříčku ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi. To samé můžeme říct o financování školství a odměňování učitelů. ČR dává na vzdělání 4,5 procenta HDP, průměr vyspělých zemí je přitom 6,1 procenta (zpráva OECD). ČR je tak v rámci 34 členských států na předposledním místě. V zemích OECD pobírají učitelé na ZŠ o 77 procent vyšší platy než průměrní vysokoškoláci dané země v produktivním věku, v ČR berou po 15 letech jen polovinu toho, co ostatní čeští vysokoškoláci. Zvýšení platů, o němž informovaly sdělovacími prostředky a pyšnil se jím i dnes už bývalý ministr školství Josef Dobeš, pak bylo velmi pochybné. Přidáno dostali kantoři na úkor odměn a osobního ohodnocení, takže mnozí jsou na tom finančně hůř než předtím. A chystají se další hrůzy. Do dvou let má být propuštěno sedmnáct tisíc pedagogických pracovníků, ohrožena je existence škol v menších obcích a středních odborných učilišť, otazníky visí nad školami speciálními. Tyto chaotické kroky povedou k destrukci sítě škol, zvýhodnění soukromých škol proti veřejným a k dalšímu přenášení nákladů na zřizovatele a rodiče. Ti už dnes platí skryté školné na všech stupních škol, včetně základní, kde rodiče si kupují pracovní sešity, jež často nahrazují učebnice, ale i další učební pomůcky, kdysi poskytované zdarma. A to má být podle Ústavy základní vzdělání bezplatné. Školné chystá vláda pro vysokoškoláky, prý aby si studia víc vážili a ulevili rozpočtu. Jestlipak budou páni ministři a ostatní navrhovatelé také tak solidární a zaplatí zpětně za své studium, které jim poskytla Československá republika bez poplatků a navíc s nejrůznějšími výhodami a stipendii?
Do své peněženky by měl sáhnout i prezident Klaus, aby se nepřipadal jako parazit, jak nazval vysokoškoláky, kteří si dovolili ozvat se proti zavedení školného.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marta Semelová - profil